اخبار فرش ماشینی

غضنفری: وزارت بازرگانی از تولید داخلی‎ ‎حمایت می‌کند‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وزیر بازرگانی،گفت: وزارت بازرگانی‎ ‎همه تلاش خود را برای حمایت از تولید داخلی و مدیریت صحیح برای جلوگیری از واردات‎ ‎غیرضروری انجام می‌دهد‎. ‎

مهدی غضنفری که برای پاسخ به سوال ملی میگلی نژاد، عیسی جعفری و‎ ‎سنایی، نمایندگان بوشهر، کبودر آهنگ و نهاوند در صحن علنی مجلس حضور‎ ‎یافته بود،افزود: براساس قانون برنامه چهارم دولت تنها می‌تواند از طریق تعرفه جلوی‎ ‎واردات را بگیرد و بر همین اساس وزارت بازرگانی همه تلاش خود را برای حمایت از‎ ‎تولید داخلی و تقویت صادرات غیرنفتی انجام داده است‎.
‎غضنفری افزود: نتیجه‎ ‎تلاش‌های دولت چنان بوده است که در برنامه چهارم ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی‎ ‎پیش بینی شده بود اما کشور موفق شد ۷۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشد‎.
‎وی اظهار داشت: براساس قوانین موجود منعی برای واردات وجود ندارد مگر این که‎ ‎مشکل شرعی وجود داشته باشد‎.

‎غضنفری اظهار داشت: ما در آغاز برنامه چهارم توسعه‎ ‎به ازای هر دلار صادرات غیرنفتی ۶/۳ دهم دلار واردات داشتیم درحالی که در سال‎ ‎پایانی برنامه در مقابل هر دلار صادرات، ۶/۲ دلار واردات داشتیم‏‎.
‎وی با مقایسه‎ ‎میزان واردات در سال های ۸۷ و ۸۸ گفت: در سال ۸۷، ۵۶ میلیون دلار واردات داشتیم که‎ ‎در سال ۸۸ این رقم به ۵۵ میلیون دلار رسید، در عین حال در سال ۸۸ نسبت به ۸۷ میزان‎ ‎صادرات غیرنفتی ۱۶ درصد افزایش داشته است‎.
‎وزیر بازرگانی با ارایه آماری از‏‎ ‎میزان واردات کالا طی این دو سال گفت: در سال ۸۷ برابر ۶۰میلیارد دلار واردات‎ ‎داشتیم که تحت تاثیر برنامه‌های اجرا شده برای اجرای مدیریت واردات در وزارت‎ ‎بازرگانی این رقم در سال ۸۸ به ۵۶ میلیارد دلار کاهش یافت‎.

‎وزیر بازرگانی‎ ‎یادآور شد: از دیگر موفقیت های وزارت بازرگانی در اجرای سیاست های کنترل واردات این‎ ‎است که در روزهای پایانی سال ۸۸ و اوایل ۸۹ با وجود نیاز بازار حتی یک کیلو میوه و‎ ‎کالای اساسی وارد کشور نشد و نیاز کشور از محل تولیدات داخلی تامین شد‎.

‎غضنفری‎ ‎از تدوین ۱۴ برنامه ویژه مدیریت واردات در وزارت بازرگانی خبر داد و گفت: افزایش‏‎ ‎تعرفه واردات محصولات کشاورزی هنگام برداشت، اطلاع رسانی از تغییرات ضوابط بهداشتی‎ ‎و سلامتی، جلوگیری از ثبت سفارش و واردات کالا با برند تولید کنندگان داخلی، تشکیل‎ ‎ستادهای استانی و منطقه‌ای برای تنظیم بازار، تامین یارانه برای به بازار رسانی‎ ‎برخی محصولات کشاورزی، پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه به حلقه‌های مختلف تولید و‎ ‎توزیع محصولات کشاورزی همچنین خرید تضمینی برنج پرمحصول شمال از جمله برنامه‌هایی‎ ‎است که از سوی وزارت بازرگانی برای کنترل واردات و رونق بخشی به تولیدات داخلی در‏‎ ‎وزارت بازرگانی پیگیری می‌شود‎.
‎وی اظهار داشت: سیاست‌های وزارت بازرگانی بر این‎ ‎است که کالاهای داخلی با کیفیت بالاتر در کشور تولید، عرضه و مصرف شود‎.

‎غضنفری‎ ‎خاطرنشان کرد: ما موظف هستیم در همه برنامه‌های تنظیم بازار با محوریت تولید داخلی‎ ‎حرکت کنیم و این سیاست را به صورت خریده پذیری ادامه می‌دهیم‎.
‎سپس مهدی سنایی‎ ‎نماینده نهاوند در توضیح سوال خود درخصوص علت واردات بی رویه انواع محصولات کشاورزی‎ ‎و میوه از خارج از کشور به شکلی که به تولید داخلی صدمه زده است،گفت: واردات بی‎ ‎رویه باعث افزایش بی کاری و از بین رفتن تولید داخلی می‌شود‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎وی با ارایه آماری‎ ‎اظهار داشت: بررسی روند اجرا شده در کشور ثابت می‌کند که واردات کالا بی رویه بوده‎ ‎است‎.
‎سنایی با بیان این که ۸ میلیون هکتار زمین تحت پوشش آبیاری در کشور وجود‎ ‎دارد گفت: کشور ما استعداد تولیدات به اندازه چندین برابر میزان مورد نیاز خود را‏‎ ‎دارد‎.
‎وی به عنوان نمونه،گفت: واردات شکر طی ۴، ۵ سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش‎ ‎داشته چنانکه شکر در سال ۸۳ با تعرفه ۱۵۰ درصد به میزان ۱۹۰ هزار تن وارد کشور شده‎ ‎در حالی که در سال ۸۴ این میزان به بیش از ۲ میلیون تن رسیده است‎.

‎سنایی اظهار‎ ‎داشت: یعنی فقط واردات شکر طی ۴ سال، ۴ برابر شده است‎.
‎نماینده نهاوند مدعی شد‎ ‎این موضوع عام است و تنها منحصر به شکر نمی‌شود چنانچه کشور ما از صادر کننده گندم‎ ‎به وارد کننده گندم تبدیل شده است‎.
‎سنایی در ادامه با اشاره به تاثیر خشکسالی‎ ‎در کم شدن میزان تولید داخلی گندم اظهار داشت: اگر چه خشکسالی و عواملی از این دست‎ ‎موثر است اما واردات بی رویه تاثیر اصلی را داشته است‎.
‎وی همچنین آماری از‎ ‎واردات غلات و انواع واردات میوه های باغی ارایه کرد و گفت: جناب وزیر بپذیرند که‎ ‎سیاست های غلط طی این سال ها اجرا شده و اصلاح این سیاست ها در شرایط فعلی برای‎ ‎نجات تولید داخلی ضروری است‎.
‎عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: دولت‎ ‎در قانون بودجه سال ۸۷ مکلف شده بود که تعرفه واردات محصولات کشاورزی را معادل‎ ‎تعرفه واردات خودرو تعیین کند در حالی که این قانون اجرا نشده است‎.
‎غضنفری در‎ ‎پاسخ به توضیحات سنایی، گفت: ما هر سال صد درصد گندم تولید شده توسط کشاورزان را‎ ‎خریداری می‌کنیم اما در بعضی از سال ها تحت تاثیر مشکلاتی مثل خشکسالی نیاز به‎ ‎تامین گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات داریم‎.

‎وی افزود: در مورد سایر‎ ‎کالاها دولت به هیچ عنوان کالایی وارد نمی‌کند در واقع دولت راسا واردات انجام‎ ‎نمی‌دهد‎.
‎وزیر بازرگانی اظهار داشت: براساس قانون بودجه سال ۸۸ تعرفه واردات‎ ‎محصولات کشاورزی مطابق قانون افزایش یافت همان طور که تعرفه برنج و شکر نیز افزایش‎ ‎داده شد‎.
‎غضنفری تصریح کرد: اگر کشورها را به لحاظ بزرگی تعرفه‌ها دسته بندی‎ ‎کنیم ایران کشور چهارم یا پنجم خواهد بود‎.
‎وزیر بازرگانی همچنین از خودکفا شدن‎ ‎ایران در زمینه تولید گندم در سال جاری خبر داد و گفت: در مورد گندم امسال نه تنها‎ ‎واردات نداریم بلکه صادر کننده گندم نیز خواهیم بود‎.

‎محمد حسن ابوترابی فرد‎ ‎نایب رییس مجلس هشتم که ریاست ساعت پایانی جلسه علنی را برعهده داشت خطاب به سنایی‎ ‎گفت آیا از توضیحات وزیر قانع شدید؟‎  ‎سنایی در پاسخ گفت: انتظار داشتم وزیر با‎ ‎صراحت بیشتری غلط بودن سیاست به کار گرفته شده را بیان کند و تصمیم خود برای اصلاح‎ ‎این سیاست را اعلام کند‎.  ‎ابوترابی از وزیر خواست پشت جایگاه برود و اعلام کند‎ ‎در برابر درخواست سنایی چه پاسخی دارد‎.
‎غضنفری گفت: من به عنوان یک ایرانی‎ ‎وظیفه خود می‌دانم همه تلاش خود را در وزارت بازرگانی برای حمایت از تولید داخلی به‎ ‎کار بگیرم و از واردات بی رویه کالا جلوگیری کنم‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×