اخبار نساجی

عراق و افغانستان؛ جایگزین امارات !؟

 

 

با توجه به اینکه حجم صادرات ایران به عراق و افغانستان چندین برابر واردات است امکان ایجاد معاملات تهاتری وجود ندارد مگر اینکه در آینده زمینه ورود کالاهای مورد نیاز کشور از طریق صادرات مجدد از عراق و افغانستان محیا شود. همچون شرایطی که اکنون با امارات متحده عربی داریم که بسیاری از صادرات و واردات به دلیل تحریم از طریق امارات صورت میگیرد.

محسن بهرامی ارضاقدس – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران – در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بررسی روابط تجاری ایران با عراق و افغانستان پرداخت و گفت: صادرات ما به کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان به دلیل استقبال خوب شهروندان این دو کشور نسبت به کالاهای ایرانی بوده لذا اولویت دولت و بخش خصوصی افزایش صادرات است اما مشکلات و ناامنیهایی که اخیرا در کشور عراق به وجود آمده صادرات را تحت تاثیر قرار داده است.

بهرامی ارضاقدس افزود: تقریبا همه کالاهای دارای مزیت نسبی ایران در عراق قابل مصرف است. فرش و کفپوش ها، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، صنایع پایین دستی نفتی و کالاهای ساختمانی و … به عراق صادر میشوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این عضو هیات نمانیدگان اتاق بازرگانی تهران گفت: به جز برخی از محصولات نفتی برای خوراک پالایشگاهها، محصول دیگری از عراق وارد نمیشد و به طور کلی ناآرامیهای عراق بیشتر به صادرات ما لطمه زده است. اتاق همراه با سیاست های دولت تلاش در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه دارد. در سیاست های اقتصاد مقاومتی هم این مسائل مد نظر قرار گرفته و اتاق تهران هم فعالان اقتصادی را به توسعه روابط با کشورهای دیگر تشویق می کند.

مساله دیگری که صادرات به این کشورها را تسهیل میکند خرید مستقیم تجار این کشورها از بازار داخل به صورت ریالی است که می تواند به صورت معاملات پایاپای و استفاده از پول مشترک، مشکل نقل و انتقال پول و تبدیل ریال به ارز مرجع را در شرایط تحریم تسهیل کند.

وی افزود: همچون شرایطی که اکنون با امارات متحده عربی داریم. در حال حاضر بسیاری از صادرات به دلیل تحریم از طریق امارات متحده عربی صورت میگیرد. اگر در آمار صادرات و ورادات کشور نگاه کنیم، میبینیم امارات در صدر جدول صادرات و واردات ما قرار دارد در حالی که نه کالاهایی که صادر می کنیم به طور کامل نیاز داخلی امارات است و نه کالاهایی که وارد می کنیم به طور مشخص ساخت کشور امارات است.

عضو هیات نمانیدگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در عراق و افغانستان هم اگر شرایط امنیت و آسایش برقرار شود، در آینده می توانند مثل امارات به مرکز صادرات و واردات مجدد تبدیل شوند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×