اخبار نساجی

طرح و رنگ و لباس در هنر تعزیه بررسی می‌شود

نشست تخصصی «پارچه و لباس و آیین تعزیه در ایران» با سخنرانی محمدعلی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

ایلنا: نشست تخصصی «پارچه و لباس و آیین تعزیه در ایران» با سخنرانی علی معلم رئیس فرهنگستان هنر آغاز می‌شود و «مختار علیزاده»، معاون پژوهشی فرهنگستان هنر، «سیدعظیم موسوی» ، «داود فتحعلی بیگی» و « ناصر بخت» از دیگر سخنرانان این نشست هستند.

«منابع و مآخذ قصص شبیه خوانی»، «اصول و قواعد صحنه پردازی و لباس در شبیه خوانی»، « تأثیر صحنه‌های وداع در ساختار دراماتیکی شبیه خوانی» و … از جمله مقالاتی است که در این نشست مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پرده خوانی مرشد «ولی‌الله ترابی » به همراه برگزاری کارگاه هنر گلدوزی آیینی از جمله برنامه‌های این نشست تخصصی است.

هنر «تعزیه» جزو پر سابقه‌ترین هنرهای ایرانی و اسلامی کشور است که از اول محرم تا واقعه روز عاشورا را با اجرای نمایش به تصویر می‌کشد. در نمایش تعزیه علاوه بر موسیقی که با طبل، شیپور و کرنا نواخته می‌شود – آلاتی که در زمان وقوع جنگ از آن‌ها استفاده می‌شد- «لباس» نیز از جمله مواردی است که توجه خاصی به آن می‌شود و « لباس تعزیه» حقیقت و اساس تعزیه را شکل می‌دهد و چنان اهمیتی دارد که غفلت از آن توفیق برنامه را به مخاطره می‌اندازد. در لباس تعزیه «طرح» و « رنگ» نیز مهم ترین و تأثیرگذارترین عواملی است که از آن‌ها برای نشان دادن دو گروه کاملاً متضاد اولیاء و اشقیاء مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نشست به همت مرکز هنر پژوهی نقش جهان و مجموعه فرهنگی هنری آسمان در روز یکشنبه ۱۸ دی ساعت ۱۰ صبح در سالن ایران فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۲ ،تالار ایران فرهنگستان هنر مراجعه نمایند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×