اخبار نساجی

طرح‌های عمرانی کشور در بدترین وضعیت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

طرح‌های عمرانی کشور در بدترین وضعیت

    وزیر راه و شهرسازی خواستار ایجاد فضای رقابتی میان مهندسان شد و گفت: در حال حاضر از جهت طرح‌های عمرانی در کشور در بدترین وضعیت هستیم و درحالیکه وزارت راه و شهرسازی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه دارد فقط هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

به گزارش ایسنا،عباس آخوندی در جمع اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران به مناسبت روز مهندس حضور یافت و بر ایجاد محیط رقابتی برای مهندسان در سطوح بین‌المللی تاکید کرد.

وی گفت: مهندس حد و مرز نمی‌شناسد و مهندسی یک موضوع جهانی است.

آخوندی افزود: مهندسی و دانش آن چند آموزه دارد که اگر همه این مسائل در محیطی فراتر از یک پروژه به کار گرفته شود هم منافع ملی و هم منافع فردی و بنگاهی آن بیشتر است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی مفهوم مهندسی سازگاری است؛ به گونه‌ای که در آخر کار باید همه اجزای سیستم با یکدیگر سازگار باشند که در غیر این صورت سیستم پایدار نیست.

وی با اشاره به مباحث مطالعه شده در دروس مهندسی گفت: در ابتدا سازگاری سیستم مدنظر است و پس از آن بکارگیری آموزه‌های سیستم برای ایجاد تعادل پایدار است.

آخوندی افزود: همواره به دنبال سیستمی با تعادل پایدار هستیم چراکه در دیگر مفهوم مهندسی محیط امر مهمی محسوب می‌شود و هر مساله‌ای باید در محیط خود برطرف و مطرح شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مهندسی نیز بر همین پایه‌های ذکر شده استوار است و چرا وقتی این بحث را در زندگی حرفه‌ای مطرح می‌کنیم به این فکر نمی‌کنیم که برای ایجاد تعادل پایدار در حرفه مهندسی باید چه راهکارهایی انجام داد چرا که می‌دانیم سازگاری درونی و سه آموزه‌ اصلی باید در این حرفه باشد.

وی گفت: باید بدانیم وقتی در محیط کار می‌کنیم محیط مهندسی اجتماعی و اقتصادی است و باید در این محیط رابطه‌ی حرفه‌ای مهندسی و مسئولیت اجتماعی در نظر گرفته شود.

به گفته‌ وی آیا می‌توان گفت فقط مهندسان مسئول یک ساختمان هستند و به‌ آثار و پیامد‌های جانبی آن توجه نکنند یا این‌که آیا می‌توان مهندسان در برابر بهره‌برداران خدمات اعم از مشتری، مالک یا کارفرما که به صورت دولتی یا خصوصی هستند مسئولیتی ندارند؟

آخوندی افزود: مهندسی در کشور امری است که باید توجه بیشتری شود و این موضوع درست از زمانی با مشکلات مواجه شد که گفته شد «مشتری پادشاه است».

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه خاص به فعالان اقتصادی و تولید‌کنندگان کالا در کشور اظهار کرد: این موضوع برای وفاداری مشتری و رضایت آن مطرح شد اما در جامعه مهندسان کمتر به این موضوع توجه شد و این امر با مشکلاتی همراه شد.

وی با بیان این‌که علاقه‌مند به فعالیت‌های مقرراتی و تبیین برنامه‌ها در جهت منافع بهره‌برداران کسب و کار است، گفت: علاقه‌مندم کسب و کار سالم، اخلاقی و پایدار برای مهندسان ایجاد شود.

آخوندی افزود: لازمه‌ این کار این است که چگونه محیط رضایتمندی برای خدمات داشته باشیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی با توجه به پیشرفت دانش باید فرق میان مهندس ایرانی، چینی، آمریکایی و عرب مشخص شود و این نکته در نظر گرفته شود که ما چه آموزه‌هایی داریم و آنها چه آموزه‌هایی برای امر مهندسی دارند.

وی گفت: با توجه به پیشرفت دانش و یکپارچگی آموزه‌های درسی، آموزه‌های مهندسی در جهان به سمت یکی‌شدن پیش می‌رود و اگر بخواهیم در محیط پررقابت جهانی مهندس ایرانی سرافراز باشد، باید به آموزه‌ها و وجه تمایز مهندسان ایرانی با سایر کشور‌ها توجه شود.

آخوندی معتقد است: مگر می‌توانیم بدون ورود به رقابت بین‌الملل اقتصاد پایدار داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که انواع نرم‌افزارهای موجود برای محاسبه و کار طراحی به کمک کار مهندسان آمده است، افزود: مسائل مهندسی همواره چند وجهی است و مهندس به این دلیل ارزشمند است که می‌تواند مسائل پیچیده و چند وجهی را حل کند.

وی با اشاره به رابطه‌ مهندسی و پزشکی، ایجاد توازن و رضایت شهروندان از فضای سالم و کیفیت مهندسی در شهر را عنوان کرد.

به گفته آخوندی آنچه که می‌تواند میان این دو مزیت باشد قدرت حل مسائل چند وجهی است.

وزیر راه و شهرسازی در بزرگداشت عطا‌ءالله هاشمی، پیشکسوت مهندسی در ایران و روز مهندس در جمع مهندسان سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: مهندسی فقط طراحی، محاسبه و اجرا نیست، بلکه باید از نگاه اقتصادی – سیاسی نیز به آن توجه شود.

وی افزود: نمی‌توان به ابعاد اقتصاد سیاسی مهندسی نگاه نکرد چرا که این بازار نیز هم‌چون بازار فناوری اطلاعات، بورس و دیگر صنایع یک بازار مهم محسوب می‌شود و بهره‌برداران نیز حق انتخاب دارند.

آخوندی اظهار کرد: باید چگونگی رقابت در بازار مهندسی ایران را رشد دهیم چرا که هنوز علاقه‌مند هستم که نظام مهندسی نظام توزیع‌کار باشد نه نظام بازار مهندسی بر مبنای پاسخ‌گویان و خدمات خریداران.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که طی سال‌های اخیر اعضای سازمان‌های نظام مهندسی رو به افزایش بودند و تحصیل در این رشته رو به گسترش است، گفت: در ابتدای تاسیس سازمان نظام مهندسی استان تهران تنها ۱۲ هزار مهندس عضو این سازمان شدند، اما با گذشت ۱۸ سال اکنون بیش از ۲۵۰ هزار عضو در این سازمان داریم.

وی با اشاره به این‌که مهندسان می‌توانند با بهترین برنامه‌ریزی و اجرای کار حتی در مسائل اقتصادی نیز کمک‌کننده باشند، گفت: در حال حاضر از جهت طرح‌های عمرانی در کشور در بدترین وضعیت هستیم.

آخوندی افزود: این در حالی است که در وزارت راه و شهرسازی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه داریم که فقط هزار میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی با توجه به اقتصاد بدون نفت می‌توان به نظام مهندسی نگاه کرد و اگر به این موضوع نگاه شود می‌توانیم بخشی از این بنگاه اقتصادی را مدیریت کنیم.

وی افزود: اگر از نفت عبور کردیم باید توسعه‌ بازار‌های مهندسی را در دستور کار قرار دهیم و در مقابل به محیط کار نیز نگاه شود.

آخوندی افزود: محیط کار بر مبنای تعریف پروژه بسیار کم‌عمق است و مهندسان باید بتوانند در این میان خلق فعالیت کنند که لازمه‌ این کار است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پیگیر ایجاد نظام یکپارچه مهندسی به کمک مجلس شورای اسلامی، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی و سایر دستگاه‌ها است، افزود: وقتی نظام یکپارچه نباشد امکان رشد و سازگاری سیستم و تعادل امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: باید محیط فعالیت مهندسی رقابتی شود و در فضای رقابتی بین‌المللی کیک مهندسی و کیفیت مهندسی را ارتقا دهیم تا مهندسان در سطح جهانی دیده شوند.

آخوندی با بیان این‌که در حال حاضر یک نظام مقررات ملی برای کل طبقات مهندسی وجود دارد، گفت: پیش‌نویس آیین‌نامه مقررات ملی در دست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است و منتظر بازنگری آن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم پیش‌نویس قانون موقت نظام مهندسی که تدوین شده را بتوانیم برای ایجاد بستر خدمات کارکردی مهندسان اجرایی کنیم تا ایرانی آباد و سرافزار و توسعه‌یافته ایجاد کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×