مد و پوشاک

طراحی لباس هوشمند برای افزایش تحمل سربازان در برابر خستگی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مهندسان موسسه ویس دانشگاه هاروارد در حال کار بر روی یک لباس هوشمند هستند که به ارتقای مقاومت فیزیکی سربازان در جبهه‌های جنگ کمک کرده و بروز خستگی را به تاخیر می‌اندازد و به طور بالقوه مقاومت بدن را در برابر آسیب‌ها در زمان حمل بارهای زیاد افزایش می‌دهد.

این مهندسان از دریافت یک قرارداد ۲.۶ میلیون دلاری از سازمان پروژه‌های تحقیقات دفاع آمریکا(دارپا) برای ساخت این لباس هوشمند خبر داده‌اند.

این لباس با به تاخیر انداختن بروز خستگی باعث می‌شود که فرد بتواند مسافت‌های طولانی‌تر را طی کرده و همچنین در برابر آسیب‌های محتمل از حمل تجهیزات سنگین، سربازان را مقاوم خواهد کرد.

این لباس سبک، موثر و غیر محدود از دستگاه‌های کمکی قابل پوشش ساخته خواهد شد که از چندین فناوری بدیع این موسسه نیز برخوردار خواهد بود.

یکی از آنها یک حسگر کششی بوده که بر مکانیک زیستی بدن بدون نیاز به ابزارهای سخت رایج که اغلب در حرکت اختلال ایجادمی‌کنند، نظارت می‌کند. این سیستم می‌تواند به صورت بالقوه به شناسایی آغاز خستگی بپردازد. علاوه بر آن، یکی از فناوری‌های به کار رفته در این لباس می‌تواند به کاربر در حفظ تعادل با ارائه ارتعاشات مکانیکی سطح پائین که عملکرد حسی بدن را ارتقا می‌بخشند، کمک کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این لباس جدید هوشمند برای غلبه بر چندین مشکل که عموما با سیستم‌های کنونی پوششی همراه هستند، از جمله ملزومات نیروی بزرگ و ساختار کلی سخت آنها طراحی خواهند شد.

گرچه پروژه دارپا بر روی کمک به سربازان و حفاظت از آنها در میدان جنگ متمرکز بوده، فناوری‌های ایجاد شده می‌توانند از کاربری‌های بسیار بیشتری نیز برخوردار باشند. برای مثال از دستگاه‌های نرم قابل پوشش مشابه می‌توان برای افزایش مقاومت در کهنسالان و ارتقای تحرک در افراد دچار به ناتوانی‌های فیزیکی استفاده کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×