اخبار نساجی

طبق آمار فائو سطح جنگل های ایران کاهش نیافته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیر کل دفتر امور منابع جنگلی تصریح کرد: در حالی که به استناد قانون باید صد درصد از بهره مالکانه منابع طبیعی و درآمد های جنگلی برای احیا و درختکاری به سازمان جنگل ها بازگردد، اما امسال تا کنون ریالی از این بابت به سازمان جنگل ها اختصاص نیافته است.

به گزارش خبرنگار منابع طبیعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فریبرز غیبی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بودجه امسال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۷۰ درصد از این میزان تخصیص یافته است.

وی تصریح کرد: درحالیکه به استناد تبصره ۷ ماده سه قانون باید صد درصد بهره مالکانه ی منابع طبیعی برای احیای جنگل ها و درختکاری به سازمان جنگل ها باز گردد، تاکنون ریالی از این بابت اختصاص نیافته است.

مدیرکل دفتر امور منابع جنگلی افزود: درآمد های حاصل از مواد بازداشتی و قاچاق، مبلغ اجاره محصولات فرعی جنگل ها، درآمد حاصل از برداشت چوب از جنگل های شمال، اجاره و فروش اراضی منابع طبیعی، خساراتی که به ازای تخریب منابع طبیعی و … از سوی سازمان جنگل ها به حساب خزانه واریز می شود طبق قانون باید به صورت صد درصدی به سازمان جنگل ها باز گردد و صرف احیای جنگل ها شود، اما امسال هنوز این مبلغ به سازمان جنگل ها برنگشته است.

وی گفت: امسال ۱۴ هزار پرونده ی تخلف در زمینه ی منابع طبیعی تشکیل شده که کمتر از ۱۰ درصد این پرونده ها مربوط به تخریب جنگل ها است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته ی وی، طبق آمار فائو سطح جنگل های ایران کاهش نیافته است و سال آینده برای حفاظت و مدیریت بیشتر دو ردیف اعتباری برای صیانت از جنگل های ایران _ تورانی و طرح ملی گیاهان دارویی و صنعتی اختصاص می یابد.

غیبی اظهار کرد: براساس بند «ج» ماده ۱۴۷ قانون برنامه ی پنجم توسعه سازمان جنگل ها به نمایندگی از دولت مکلف شده است کلیه ی پارک های جنگلی، کمربند های سبز، نهالستان های متروک و جنگل کاری های سنواتی را بدون بهره مالکانه و بدون مزایده ظرف مدت یک سال به شهرداری واگذار کند که سازمان جنگل ها این توافق را کرده و این اماکن آماده ی واگذاری است، اما شهرداری این اماکن را تحویل نمی گیرد.

به گفته ی وی، ۲۶۱ پارک جنگلی خارج از شمال به مساحت ۳۹ هزار و ۸۶۰ هکتار آماده ی واگذاری به شهرداری است که ۱۲۲ پارک جنگلی (۴۷ درصد) در محدوده ی شهرها و بقیه خارج از محدوده ی شهری است، اما شهرداری این اماکن را تحویل نگرفته است.

غیبی خاطرنشان کرد: تنها ۳۵ میلیون تومان هزینه ی نگهداری برای پارک جهان نمای کرج که در اختیار سازمان جنگل ها بود، اختصاص یافت در حالی که فقط ۷۵ میلیون تومان هزینه ی آبیاری این پارک بوده است که پس از واگذاری آن به شهرداری ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار از سوی شهرداری به این پارک تزریق شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×