اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی گیلان در رقابت با خارجی‌ها

 

کمتر از یک‌ماه پیش بود که بارگیری نخستین محموله صادراتی شرکت ایران پوپلین به مقصد ترکیه، پس از سال‌ها بار دیگر گیلانی‌ها را به صنعت نساجی این استان امیدوار کرد و لبخند را بر لبان‌شان نشاند.

حالا در سفری که به همت روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خبرنگاران ترتیب داده شده بود، بازدید هایی انجام گرفته که در آن بار دیگر بر رونق دوباره صنعت نساجی گیلان تاکید شد. از زمانی که کارخانه‌های نساجی گیلان قدرت رقابت با انواع پارچه خارجی را از دست دادند، یکی پس از دیگری به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمدند، چراکه کارخانه‌هایی که روزی ۷۰ درصد محصولات آنها به آلمان، ایتالیا و حتی امریکا صادر می‌شد و ۴۰ سال سابقه فعالیت داشتند، به دلیل کاهش قدرت رقابت‌پذیری از حالت سوددهی به ضرردهی رسیده بودند اما اکنون پس از فعال شدن این کارخانه‌ها، به گفته مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمان آن رسیده که از نشان ایرانی در تولید پوشاک استفاده شود و باید از حق تولیدات داخلی دفاع کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی صمت به استان گیلان، نازگل نصراللهی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری که در حاشیه بازدید از واحدهای نساجی استان‌ها برپا شده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: گیلان یکی از استان‌های دارای واحدهای با قدمت ۴۰ ساله است که ۸ درصد از نساجی کشور را در خود جای داده است. وی با بیان اینکه تولیدات صنایع نساجی داخل توانایی رقابت با کالای مشابه خارجی را پیدا کرده است، تصریح کرد: یکی از بزرگترین مشکلات نساجی کشور، واردات کالاهای قاچاق است که حقوق و عوارض ورودی آن به کشور پرداخت نمی‌شود.

نصراللهی بر طراحی پوشاک در داخل کشور تاکید کرد و افزود: اکنون دوره‌ای است که باید از نشان ایرانی در تولید پوشاک استفاده شود و از حق تولیدات داخلی دفاع کنیم. نصراللهی بر توجه تمام مسئولان به ایجاد بسترهای فرهنگی تاکید کرد و گفت: باورهای جامعه باید به طرف تولید کالای با کیفیت داخلی هدایت شود. مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای طرح نوسازی صنایع نساجی از سال ۸۰ در کشور خاطرنشان کرد: محصولات صنایع نساجی به طرف تولید نهایی هدایت شده است. وی به وجود کمبودهایی در واحدهای دوزندگی اشاره کرد و یادآور شد: سال ۸۹، ۴۲۹ میلیون دلار ماشین‌آلات صنایع نساجی وارد کشور شده و در مجموع در مدت ۵ سال گذشته، سالانه ۳۰۰ میلیون دلار ماشین‌آلات نساجی وارد کرده‌ایم. نصراللهی از فعالیت ۹ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی نساجی در کشور خبر داد و اظهار کرد: ۵ درصد از ارزش افزوده صنعت متعلق به صنعت نساجی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی در بازدید از واحد نساجی سرزمین شاد که تولیدکننده پوشاک مخصوص کودکان است، بیان کرد: این واحد دارای صادرات به ۴۰ کشور از جمله ۷ تا ۱۰ میلیون دلار به کشور ترکیه است. از آنجا که ترکیه یکی از کشورهای صاحب‌نام در حوزه نساجی است، واحدی که بتواند به این کشور صادرات داشته باشد از توانمندی خوبی برخوردار است. شرکت ریسندگی گیلان، دومین واحد بازدیدی در این سفر بود که مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آن گفت: یکی از دلایل موفقیت این واحد انجام بازسازی و نوسازی در مقاطع مختلف زمانی است.

قدمت نساجی در گیلان

علی منتظری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان در این بازدید گفت: استان گیلان دارای ۲۶۰۰ واحد صنعتی فعال است که توانسته ۸۷ هزار نیروی شاغل دارای بیمه را به‌طور مستقیم مشغول کار کند. این نشان‌دهنده سابقه طولانی گیلان در حوزه صنعت است. وی افزود: استان علاوه‌بر واحدهای تولیدی، امروز افزون‌بر ۱۱۰۰ طرح صنعتی نیمه تمام دارای پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین سرمایه لازم، می‌تواند در آینده نزدیک وارد فاز بهره‌برداری شود. منتظری مهم‌ترین وظیفه سازمان را حفظ شرایط موجود و تامین نیازهای واحدهای تولیدی بیان و اظهار کرد: سازمان برای حل مشکلات واحدهای تولیدی اقدام به تشکیل کارگروه حمایت از تولید کرده است.

این کارگروه تلاش دارد مدیران واحدهای صنعتی، مشکلات واحدهای خود را با حضور دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل در میان‌گذارند تا مرتفع شود. وی استان گیلان را خاستگاه ابریشم کشور خواند و صنایع نساجی را از مزیت‌های استان برشمرد و گفت: این استان در گذشته یکی از قطب‌های صنعت نساجی کشور بود. از آنجا که این واحدها اغلب دولتی بودند، واگذاری‌های غیرکارشناسی باعث شد بسیاری از واحدها با مشکل روبه‌رو شوند. علی منتظری خواستار توجه تولیدکنندگان به تولید صادرات‌محور شد و ادامه داد: در دو سال آینده ۴۰۰ واحد تولیدی گیلان در بخش صادرات فعال می‌شوند. وی با بیان اینکه واردات بی‌رویه بیشترین آسیب را به صنعت نساجی وارد کرده است، تصریح کرد: در دو سال گذشته با اختلاف ایجاد شده در نرخ ارز، واردات پوشاک به کشور صرفه اقتصادی نداشته است و تولیدکنندگان توجیه اقتصادی پیدا کرده‌اند.

منتظری در پاسخ به صمت در رابطه با احداث شهرک نساجی در گیلان بیان کرد: با توجه به اینکه استان شناخت و آگاهی خوبی نسبت به نساجی دارد و قابلیتی که در حوزه آب و هوا برای نساجی وجود دارد، حدود ۲ سال است که این سازمان در تلاش برای فعال‌سازی دوباره حوزه نساجی است. وی افزود: در جلساتی که با سرمایه‌گذاران به‌طور عمده حوزه نساجی یعنی شرکت آتیه دماوند و بانک صنعت و معدن برگزار شد، احداث شهرک نساجی را در زمینی با مساحت ۱۳۰ هکتار در دستور کار خود قرار دادیم تا بخش عمده صنایع نساجی استان در آنجا متمرکز شود.

بازگشت ایران پوپلین

مدیرعامل شرکت ایران پوپلین در این نشست خبری با بیان اینکه این شرکت تولیدکننده انواع ملحفه، پارچه لباس نظامی و انواع نخ است، گفت: توان تولید روزانه این مجموعه در واحد ریسندگی ۱۶ تن، در واحد بافندگی ۶۰ هزارمتر و در واحد رنگرزی ۹۰ هزار متر است و با ظرفیت ۵۰ تا ۵۵ درصد فعالیت می‌کند.

باقر لطیفی در خصوص روند شکل‌گیری این واحد نساجی اظهار کرد: این شرکت در سال ۵۲ پایه‌گذاری شد و ۵ سال بعد نخستین واحد آن یعنی ریسندگی تاسیس شد اما بروز مشکلات اقتصادی توان ادامه مسیر را گرفت، به طوری که از سال ۷۹ پایه‌های آن به شدت سست شد و تغییرات پی‌درپی مدیریت موجب تعطیلی شرکت در سال ۸۹ شد. وی افزود: با حمایت‌های رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان و کمک‌های سازمان استاندارد و همچنین گروه توسعه ملی بانک ملی ایران به عنوان سهامدار عمده، شرکت توانست بعد از وقفه‌ای دوباره به چرخه تولید بازگردد.

۲۱۰۰ تن تولید در ریسندگی گیلان

در جریان بازدید از کارخانه ریسندگی گیلان، عضو هیات‌مدیره این کارخانه ظرفیت تولید سالانه این شرکت را ۲ هزار و ۱۰۰ تن اعلام کرد. نعمت‌الله غلامی افزود: درحال‌حاضر این شرکت با در اختیار داشتن پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات یکی از فعال‌ترین و مدرن‌ترین کارخانه‌های صنعت نساجی کشور است. وی با بیان اینکه این کارخانه از تمام ظرفیت تولید خود استفاده می‌کند، گفت: کارخانه در زمینه الیاف مصنوعی اکریلیک فعالیت دارد و ظرفیت الیاف‌سازی، ریسندگی و رنگرزی آن به ترتیب ۷ هزارتن در سال، ۴ هزار و ۵۰۰ تن در سال و ۶ هزارتن در سال است. وی افزود: درحال‌حاضر ۵۰ درصد ظرفیت الیاف‌سازی این شرکت به عنوان مواد اولیه در کارخانه‌های نساجی دیگر استفاده می‌شود. غلامی با بیان اینکه شرکت مواد اولیه کارخانه‌های نساجی داخلی ظرفیت ۳ هزارتن در سال را تامین می‌کند، افزود: عمده تولیدات این شرکت نخ‌های فرش هزار شانه فوق‌العاده ظریف است.

ماشین‌آلات فرسوده

مدیرعامل شرکت تولیدی بازیابان شمال نیز در جریان بازدید مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت از این شرکت اظهار کرد: این شرکت که تولیدکننده انواع پارچه‌های مخمل، رومبلی، نخ فانتزی و فرش ماشینی است با ۵۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کند.
فرهاد محرر مساحت شرکت تولیدی بازیابان شمال را ۱۹ هزار مترمربع خواند و افزود: ۱۲۰ میلیارد ریال در این شرکت سرمایه‌گذاری و برای ۷۵نفر شغل ایجاد شده است. مدیرعامل شرکت تولیدی بازیابان شمال واردات بی‌رویه را از دیگر مشکلات صنعت نساجی برشمرد و اظهار کرد: واقعی شدن تعرفه واردات و جلوگیری از قاچاق در رشد صنعت نساجی حائزاهمیت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×