اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی تونس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 صنعت نساجی تونس : کشور جمهوری تونس در شمال آفریقا واقع شده است. پایتخت این کشور شهر تونس و زبان مردم آن عربی است. زبان فرانسه نیز در این کشور رواج بسیار زیادی دارد. جمعیت این کشور حدود ۱۱ میلیون نفر است و در هر کیلومتر مربع به طور متوسط ۶۳ نفر زندگی می کنند. پول رایج این کشور دینار تونس است. هر دلار آمریکا حدود ۲ دینار تونس است.

تونس خط ساحلی بسیار بزرگی با دریای مدیترانه دارد و از شمال به مالت و ایتالیا دسترسی نزدیکی دارد. همچنین مرزهای غربی آن با الجزایر و مرزهای شرقی آن را کشور لیبی دربرگرفته است.

تونس در حال حاضر اقتصادی بر پایه صادرات دارد که توانسته موتور اقتصادی این کشور را به حرکت درآورد و آن را از کشورهای که در دهه ۱۹۹۰ فساد اقتصادی و فقر گریبان گیر آن بود به اقتصادی فعال با رشد ۵ درصدی GDP بدل سازد. اقتصاد تونس اغلب به صنایع کشاورزی معدن، صنعت و تولید، نفت و البته توریسم وابسته است.

سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی ۱۲ درصد، صنعت ۲۵ درصد و خدمات ۶۳ درصد است. تولید و صنعت در تونس عموماً برپایه صنعت تولید پوشاک و نساجی است و پس از آن صنایع قطعه سازی خودرو و ماشین آلات الکتریکی صنایع مهم این کشور هستند.

اقتصاد تونس در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان رقابتی ترین اقتصاد قاره آفریقا و چهلمین اقتصاد بزرگ دنیا معرفی گردید.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اتحادیه اروپا مهمترین مقصد صادرات کالاهای ساخت تونس هستند و ۷۵ درصد کالاهای صادراتی این کشور روانه بازارهای اروپایی می شود. این کشور اولین کشور حوزه دریای مدیترانه بود که در سال ۱۹۹۵ قرارداد همکاری تجاری با اتحادیه اروپا به امضا رساند. تونس دارای بنادر تجاری مهمی است. همچنین این کشور به دلیل دارا بودن سواحل زیاد هر ساله توریست های زیادی را به خود جلب می کند به طوری که صنعت توریسم در این کشور حدود ۴۰۰ هزار شغل ایجاد کرده است.

صنعت نساجی و پوشاک در تونس

صنعت نساجی و پوشاک تونس در یک نگاه

–        بیش از ۲۱۰۰ شرکت فعال نساجی و پوشاک با ۱۰ نفر کارگر به بالا و ایجاد حدود ۲۰۰ هزار فرصت شغلی
–        ۸۳ درصد از شرکت های نامبرده در بالا قسمتی یا همه تولیدات خود را صادر می کنند.
–        ۱۱۲۴ شرکت و کارخانه تولیدی با سرمایه صد در صد خارجی و یا با همکاری سهامدارن عمدتاً اروپایی فعالیت می کنند.
–        درآمد سالانه حاصل از صادرات محصولات نساجی ۴۰۰۰ میلیون دینار تونس می باشد.
–        هر ساله بیش از ۱۷۰ میلیون دینار تونس سرمایه گذاری جدید در این صنعت صورت می گیرد.

نساجی و پوشاک تونس ستاره درخشانی در بین صنایع این کشور است و نقش مهمی در اقتصاد تونس دارد. صنعت نساجی بعد از کشاورزی با سهم ۲۲ درصد در صادرات تونس از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین در بخش صنعت ۴۲ درصد اشتغالزایی کل به نساجی تعلق دارد.

موفقیت تونس در صنعت نساجی به فاکتورهای متعددی نظیر کیفیت تولیدات صادراتی، تحویل به موقع، نزدیکی با بازار اروپا، سرمایه گذاری مداوم استفاده از مشاوران و کارشناسان اروپایی، مشارکت و سرمایه گذاری مستقیم برندهای معتبر اروپا و … مربوط می شود.

تونس یکی از مهمترین صاردکنندگان به اروپا به ویژه کشور فرانسه می باشد. طبق جدول ۱ مهمترین تولیدات صادراتی در تونس در صنعت نساجی به ترتیب اهمیت عبارتند از شلوارهای جین، شلوارهای پارچه ای، لباس های زیر زنانه و انواع لباس شنا، لباس های کار، سایر پوشاک، انواع لباس زیر و زیرپوش ها، پیراهن، تی شرت.

جدول ۱

مهمترین کشورهای واردکننده کالاهای نساجی و پوشاک از تونس عبارتند از: فرانسه، آلمان، ایتالیا و ازبکستان که حدود ۸۰ درصد صادرات تونس را بعضاً به خود اختصاص می دهند.

نکته جالب توجه این است که طبق آمارهای رسمی اعلام شده تونس در بخش شلوارهای جین، لباس های زیززنانه، لباس شنا و لباس کار سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارد. به طوری که طبق آمارها از هر ۳ شلوار جین یک عدد، از هر ۳ لباس زیر زنانه یک عدد، از هر ۲ لباس شنا یک عدد و از هر دو لباس کار یک عدد در تونس تولید شده است.

جدول ۲

کارشناسان اعتقاد دارند تونس می تواند با توجه به موقعیت مناسب خود در بازار اروپا با ادامه روند سرمایه گذاری خارجی و پایبندی به تعهدات خود همچنان سهم خوب خود در بازار را حفظ نماید.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فیلتک آلمان ؛ بزرگترین نمایشگاه صنعت فیلتراسیون و بی بافت جهان

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×