اخبار فرش ماشینی

صنعت منسوجات فنی در هند ؛ دورخیز برای جهش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه : بهنام قاسمی

صنعت منسوجات فنی در هند :: وقتی آمار و ارقام مربوط به صنعت منسوجات فنی هندوستان را ورق می زنید اعداد در حال پرواز هستند و شیب نمودارها اغلب به شدت رو به بالاست. بخش منسوجات فنی در اقتصاد هندوستان یکی از مهمترین و شاخص ترین قسمت هاست و بنابر آمار ها به طور متوسط در ۵ سال گذشته سالانه ۱۱ درصد رشد داشته است. با اینکه آمار و ارقام بسیار امیدوارکننده است اما همچنان کارشناسان و دست اندرکاران این صنعت در هند اعتقاد دارند هنوز هیچ گام بلندی را در این بخش از صنعت نساجی هند انجام نداده اند. هر چند این نگاه کارشناسان هندی شاید تا حدی بلند پروازانه باشد.

آقای ساشی سینک، مدیر انجمن منسوجات فنی هند (iTTA) در این باره می گوید: “رشد صنعت منسوجات فنی در کشور هند بسیار قابل توجه است. ۶۵ درصد کل بازار منسوجات فنی در هندوستان به بخش منسوجات فنی مورد مصرف در صنعت بسته بندی، پوشاک و منسوجات خانگی مرتبط می شود و این سه زیر شاخه از پرمصرف ترین و پررونق ترین ها هستند. در بسیاری از بخش ها مثل منسوجات فنی مورد مصرف در صنعت پزشکی هنوز هندوستان پیشرفت چندانی نکرده است؛ چرا که اینگونه تولیدات نیاز به سرمایه گذاری اولیه بسیار بالا دارند و سرمایه گذاران هنوز از برگشت سرمایه خود اطمینان ندارند که نیاز به تحقیقات گسترده تر دارد. در حال حاضر اغلب شرکت های فعال در بخش منسوجات فنی هند در رده شرکت های کوچک و متوسط هستند. برای ورود به عرصه بزرگ تری از تولیدات، شرکت های هندی به دنبال جذب سرمایه های بزرگ خارجی و یا تولید به صورت مشارکتی با تولیدکنندگان بزرگ اروپایی و آمریکایی هستند.”

ساشی سینک ادامه می دهد: “در صنعت منسوجات فنی دوام تولید و توسعه فنی بدون توجه به بازاریابی و فروش هوشمند و حفظ مداوم کیفیت محصولات امکان پذیر نیست. امروز در هندوستان به این امر بیش از پیش توجه می شود و این امر توجه شرکت های بزرگ دنیا برای سرمایه گذاری در هند و بازار گسترده آن را جلب کرده است.” البته باید این نکته را نیز ذکر کرد که علیرغم وجود شرکت های اروپایی که بسیار به سرمایه گذاری در بازار منسوجات فنی هند علاقمند هستند عده زیادی از کارشناسان و شرکت های تجاری اروپایی و آمریکایی اعتقاد دارند هندوستان هنوز نتوانسته است شبکه تولید، بازاریابی، توزیع و فروش را برای محصولات منسوجات فنی ایجاد نماید و برای ایجاد یک شبکه قابل قبول نیاز به زمان دارد.

هندوستان از نظر ماشین آلات و تکنولوژی های تولید نباید مشکل چندانی داشته باشد؛ چرا که اغلب تکنولوژی های روز دنیا در هند وجود دارد و دولت همواره حمایت های تشویقی مناسبی را برای نوسازی ماشین آلات واحدهای نساجی در نظر گرفته است.

یکی از شرکت هایی که در بازار هند حضور طولانی دارد شرکت تروچلر آلمان است. آقای مارک ولپرز در مورد صنعت منسوجات فنی هند می گوید : “بازار این کشور همواره از بازارهای مهم شرکت ماست و هر ساله فروش خوبی در این کشور داریم. در بخش منسوجات فنی هم هند ماشین آلات خوب و به روزی را خریداری کرده اما به نظر می رسد در برخی بخش ها مانند محصولات بهداشتی هنوز هندوستان خیلی جای کار دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در هند مصرف بی بافت های تولید شده از پلی استر، پلی پروپیلن و سلولزیک نسبتاً پائین است و در مقایسه با کشورهایی مانند چین قابل مقایسه نیست. در هند هنوز قدرت خرید مردم و درآمدها مناسب نیست و مردم نمی توانند هزینه زیادی را در سبد کالای خود برای چنین محصولاتی قرار دهند. در هند بی بافت های تولید شده از الیاف همپ و جوت بسیار زیاد است چرا که ارزان و در دسترس است.”

همچنین آقای کارل لانسو مدیر فروش و مارکتینگ شرکت آلمانی کلیوریک (kliverik) در مورد بازار هند می گوید: “من به بازار هندوستان بسیار خوشبینم. همانطور که می دانید در ۱۰ سال گذشته صنعت منسوجات فنی در اروپای غربی، آمریکا، ژاپن و… پیشرفت خوبی را داشته است و حالا کشورهای جدیدی مانند چین و هند در این عرصه به خوبی قدرت نمایی می کنند و می توانند لااقل تمام نیازهای بازارهای داخلی بسیار بزرگ خود را تامین کنند که بسیار قابل توجه است.”

صنعت منسوجات فنی در هند

جدول ۱: حجم بازار منسوجات فنی هند در ۱۲ بخش برتر

صنعت منسوجات فنی در هند
جدول ۲: میزان مصرف داخلی هند در بخش منسوجات فنی

منبع : شماره ۲۴ مجله کهن

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : نقشه های فرش ماشینی چگونه طراحی می شوند؟

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×