اخبار فرش ماشینی

صنعت ماشین آلات نساجی اسپانیا به دنبال فرصت های جدید در ایتما‏‎ ‎‏۲۰۱۱‏

صنعت ماشین آلات نساجی اسپانیا که متشکل از ۸۶ کمپانی است، در همه بخش های صنعت نساجی شامل ریسندگی، بافندگی، تکمیل و پوشاک فعال می باشد. تولیدکنندگان ماشین آلات نساجی اسپانیا توانسته اند حتی با کمپانی های نه چندان بزرگ، به موقعیت خوبی در بازار جهانی دست یابند و تکنولوژی های خود را از لحاظ نوآوری و همچنین قابلیت انعطاف و اطمینان بهبود دهند.
صنعت ماشین سازی اسپانیا با موجودی انبار صفر کار می کند و نقطه اتکاء اصلی آن توانایی در تولید ماشین آلات مطابق سفارش مشتری است. در سال ۲۰۰۷، صادرات صنعت ماشین آلات نساجی اسپانیا با افزایش قابل ملاحظه ای به ۷۰% رسید. این میزان صادرات در سال های اخیر تقریباً ثابت باقی مانده است که البته این روند از یک استراتژی طولانی مدت پیروی می کند و در حال حاضر اسپانیا را در مقام یازدهم صادرکنندگان ماشین آلات نساجی دنیا قرار داده است. در سال گذشته کشورهای فرانسه، ترکیه، ایالات متحده آمریکا،‌ هند و مکزیک بزرگترین بازارهای هدف صنعت ماشین آلات نساجی اسپانیا را تشکیل می دادند. در سال ۲۰۰۶، اتحادیه اروپا که به عنوان مهم ترین بازار هدف اسپانیا شناخته شد، ۳۸% ماشین آلات نساجی این کشور را خریداری نمود و بقیه تولیدات آن نیز به آمریکای لاتین (۲۱%) و آسیا (۱۸%) فروخته شد.

صنعت نساجی اسپانیا
صنعت نساجی اسپانیا


۱- موقعیت فعلی صنعت نساجی اسپانیا از دیدگاه شما چگونه است؟
نساجی بخش مهمی از صنعت اسپانیا به شمار می رود و در حال حاضر ۲۰۶ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند، که این تعداد ۷% افراد شاغل در کل صنعت اسپانیا را تشکیل می دهند. سهم تولیدات نساجی در صنایع اسپانیا نیز ۴%، معادل ۵ میلیارد یورو می باشد.
در سال ۲۰۰۶، کل صادرات اسپانیا در بخش نساجی به ۷۳ میلیارد یورو رسید (۶۰% کل تولید اسپانیا) و این کشور توانست با اختصاص یک دهم تولیدات نساجی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خود، مقام پنجم را در تولید کالاهای نساجی اروپا بعد از آلمان، ایتالیا، انگلستان و فرانسه کسب نماید. ‏
امروزه دو سوم تولیدات نساجی اسپانیا به اتحادیه اروپا صادر می شود. با این حال میزان فروش این کشور به مناطق آمریکای شمالی، آفریقای شمالی، خاور نزدیک و آمریکای لاتین نیز قابل ملاحظه است. بخش اعظم کالاهای صادر شده را انواع پوشاک و پارچه تشکیل می دهند. منسوجات تولید شده توسط اسپانیا را می توان در بیش از ۱۵۰ کشور جهان یافت و شرکت های تولید کننده این محصولات را نیز می توان در اکثر نمایشگاه های بین المللی ملاقات نمود

۲- با توجه به رکود صنعت نساجی اسپانیا در سال های اخیر، آیا جهت گیری صنعت نساجی این کشور در سال های آینده به فعالیت در چند بخش خاص محدود خواهد شد؟
تولیدکنندگان ماشین آلات نساجی اسپانیا در جستجوی فرصت های جدید در بازار جهانی هستند و توجه خود را عمدتاً به دو فاکتور کلیدی معطوف داشته اند:
۱) عواملی از قبیل سازگاری، نوآوری، تخصصی کردن، کیفیت و انعطاف پذیری می توانند در تحول صنعت ماشین آلات نساجی اسپانیا تعیین کننده می باشند.
۲) بین المللی کردن: امروزه تقاضا به سمت بازارهای نوظهور همچون چین، هند، ایران، پاکستان، ترکیه و…‏ در حال انتقال است و به همین دلیل شرکت های اسپانیایی ناگزیر به جهت یابی بازارهای فروش خود به سمت این کشورها هستند، و در عین حال نباید بازارهای قدیمی خود را از دست بدهند.‏

۳- سهم کشورهای خاورمیانه را در میان مشتریان آینده‏ خود چگونه ارزیابی می کنید؟
کشورهای خاورمیانه که شرکت های اسپانیایی برای توسعه بازار خود در آنها در حال سرمایه گذاری است عبارتند از ایران، مصر، امارات متحده عربی و سوریه.‏

۴- با توجه به این که بارسلون میزبانی شانزدهمین دوره ایتما را به عهده دارد، تأثیر برگزاری این نمایشگاه در تحولات صنعت نساجی اسپانیا چگونه خواهد بود؟
این نخستین بار است که ما میزبان برگزاری این نمایشگاه بزرگ هستیم و از این بابت بسیار خرسندیم. ایتما ۲۰۰۷ با مشارکت وسیع شرکت های اسپانیا برگزار شد و در مورد آینده نیز دیدگاه ما خوش بینانه است. صنعت ماشین آلات نساجی اسپانیا در حال آماده کردن خود برای حضوری قدرتمند و همراه با رشد در ایتما ۲۰۱۱ است.

۵- برنامه های انجمن AMEC‏‌ برای برگزاری موفق تر ایتما ۲۰۱۱ در اسپانیا چیست؟
با توجه به عضویت انجمن ‏AMEC‏ در ‏CEMATEX‏ که برگزار کننده نمایشگاه ایتما می باشد، قطعاً این انجمن در برگزاری ایتما ۲۰۱۱ مشارکت خواهد داشت. اما به هر حال ‏CEMATEX‏ برای برگزاری این نمایشگاه، ‏MPI‏ را به عنوان برگزار کننده اصلی انتخاب کرده است.  ‏

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×