اخبار فرش ماشینی

صنعت ریسندگی کشور در خطر نابودی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت ریسندگی کشور

مهندس صدر الغروی در گفتگویی با دنیای صنعت اشاره کرد که درحال حاضر تعرفه ۲۰٪ برای پنبه صنعت ریسندگی کشور را در معرض نابودی قرار داده است و باید اقدامی عاجل برای آن ترتیب داد.

نمایشگاه ضعیف بود
مهندس صدرالغروی درخصوص ارزیابی نمایشگاه گفت: این نمایشگاه حداقلی برگزار شد و از آنجا که انگیزه‌ای برای تولیدکنندگان داخلی برای شرکت در آن وجود نداشت به گونه‌ای تبدیل به نمایشگاه شرکت کنندگان ترک شده بود و محل بازاریابی برای آنها. به همین دلیل من نمایشگاه را در حدی ضعیف ارزیابی میکنم.

ایجاد ارگانی واحد برای پنبه ضروری است
ایشان همچنین در خصوص ایجاد سازمانی مستقل برای امور پنبه گفت: در مورد محصول پنبه مسائل متعددی وجود دارد. درحال حاضر یک تصمیم عاجل و واحد لازم است و باید تشکیلات متعددی که برای پنبه وجود دارد اعم از اینکه در ریاست جمهوری باشند یا در اتاق بازرگانی، همگی یکی شده و یک سازمان مقتدر شکل بگیرد.

وی ادامه داد: باید یک سمیناری برای پنبه تشکیل بشود که همه تشکلهای ذینفع در آن حضور داشته باشند و از دل این سمینار سازمان واحدی بوجود آید که همه امور پنبه را از تولید تا مصرف نهایی مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد.

مهندس صدرالغروی افزود: در این میان یک نکته فراموش شده است و آن اینکه کیفیت محصول پنبه ایران به مراتب از محصولات مشابه خارجی همچون پنبه ازبکستان بهتر است زیرا لطافت و ظرافت بیشتری دارد. در محصول پنبه به غیر از طول الیاف لطافت و لیف پنبه در واحد سطح مطرح است که پنبه ایرانی از این نظر بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن همه این موارد باید فردی پرچمدار این حرکت بشود و یک ارگان واحد برای این محصول شکل بگیرد. زیرا وجود سازمانهای پراکنده و متعدد جوابگو نیست.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خطر نابودی صنعت ریسندگی کشور
وی درخصوص قیمت فعلی پنبه در کشور گفت: درحال حاضر قیمت پنبه ایرانی با محصول خارجی تقریباً برابر است و این یک خطر محسوب می‌شود. مثلاً اکنون پنبه ازبکستان برای هر کیلو معادل ۳۸۵۰ تومان است و پنبه گنبد نیز درهمین حدود یا کمی پایین‌تر است.

وی اشاره کرد: نکته اصلی در اینجا است که پنبه مصرفی برای یک ازبک ۲۱٪ تخفیف دارد و مبلغ آن طی دوره ای سه ماهه پرداخت می‌شود. از سویی با تعرفه گمرکی که برای پنبه در نظر گرفته شده در حقیقت پنبه‌ای که یک ایرانی مصرف میکند در حدود ۵۰٪ گرانتر تمام می‌شود. این به معنای نابودی ریسندگی کشور است. چراکه در حال حاضر با تعرفه ۲۰٪ برای پنبه و از آن سو با ارز ترجیحی ازبکستان واردات نخ بسیار باصرفه‌تر از واردات پنبه است. اگر دولت همچنان به تعرفه ۲۰٪ ادامه دهد ریسندگی کشور درمعرض نابودی قرار خواهد گرفت. این موضوعات کتبا به وزارت صنعت و معدن و تجارت نیز گوشزد شده و ما امیدواریم اقدام عاجلی صورت بگیرد، اگر این اقدام نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب نباشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×