اخبار فرش ماشینی

صنایع پوشاک‎ ‎ترکیه، بازار ایران را هدف گرفته است‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دست اندرکاران صنایع پوشاک و مد ترکیه به دنبال انقراض جدی بازارهای سنتی خود در اروپا، بازار بزرگ ایران را به عنوان کشوری که کمترین آسیب پذیری را از بحران مالی جهانی داشته ، هدف گرفته اند‎. ‎به گزارش ایرنا، همزمان با بحران مالی جهان، صادرات پوشاک ترکیه به اروپا به عنوان بزرگترین بازار صنایع پوشاک این کشور با بیش از ۳۰درصد افت مواجه شده است‎.

شرکتهای ترکیه در این راستا با پیشقدمی فدراسیون صنایع پوشاک و مد ترکیه که‎‎‏۱۳ نهاد و تشکل حرفه‌ای و تجاری در این صنایع را با داشتن   ۱۷۰۰۰‏‎ ‎هزار هزار عضو در زیر چتر خود قرار داده، راهبردی را برای ورود صنایع پوشاک ترکیه به بازار ایران و توسعه آن در ایران تدوین کرده و در صدد شروع فعالیت‌های بازایابی گسترده در بازار ایران است‎.

ندیم اورون رییس فدراسیون صنایع پوشاک و مد ترکیه در ازمیر در گفت و گو با خبرگزاری آناتولی با اشاره به تلاش‌های این بخش برای ورود به بازار ایران گفت: در بازار ایران با رقبایی چون ایتالیا و چین روبه رو هستیم و سعی داریم مطابق با ذوق و طرز پوشش بانوان ایرانی طراحی‌هایی را توسعه دهیم‎.

او با اشاره به این که، ترکیه در طراحی مد و پوشاک آماده ، بعد از ایتالیا، فرانسه و اسپانیا در مقام چهارم دنیا قرار دارد، گفت: از نظر میزان تولید نیز این بخش از صنایع ترکیه بعد از چین، هنگ کنگ و ایتالیا در مقام چهارم دنیا جای دارد‎.

ندیم اورون با ادعای این که بانوان ایرانی مد ترکیه را از نزدیک تعقیب کرده و علاقه خاصی به مد لباس ترکیه نشان می‌دهند، گفت: همه ساله مقادیر قابل توجهی پوشاک آماده از استانبول از طریق تجارت چمدانی به ایران صادر می شود ، ولی هدف فدراسیون نهادینه کردن این صادرات و نظم بخشیدن به آن برای حراست از اعبتار مارکهای تجاری و رقابت سالم و حضور پویا در بازار است‎.

برخی مشاهدات از بازار پوشاک ترکیه حاکی از آن است که این بازار پس از بروز بحران مالی جهان دچار آشفتگی شدیدی شده به طوری که هر روز نوسات بسیار زیاد قیمت در این بخش از بازار ترکیه به وضوح به چشم می‌خورد .افت قیمت‌های جهانی به همراه بیکاری فزاینده کارگران در بخش‌های مختلف و نیز عدم تمایل بسیاری از خریداران به پیروی از مدهای گران قیمت، موجب کاهش محبوبیت پوشاک ترکیه در اروپا شده است .این عوامل که موجب زیان‌های شدید در بخش تولید و عرضه پوشاک ترکیه شده است از یک سو موجب کاهش کیفیت و مرغوبیت تولیدات شده و از سوی دیگر نظر این بازار را به سمت کشورهایی مانند ایران جلب کرده است‎ .

محصولاتی که امروزه در ایران کالای ترک معرفی می‌شود ، به واقع به علت تفاوت قیمت تمام شده آن در ترکیه با قیمت عرضه آن در ایران هرگز قابل مقایسه با کالاهای مرغوب و باکیفیتی نیست که این کشور به اروپا صادر می کند. این موضوع نیز از دید بسیاری از دلالان و سودجویان غیر مسوول دور نمانده است‎ .

پوشاکی که برخی فروشندگان ایرانی از بازارهای سنتی و حراجی‌های ترکیه با قیمت نازل آن را تهیه کرده و با چمدان وارد ایران می‌کنند و آن را به چندین برابر قیمت می‌فروشند، هرگز نمی‌تواند به عنوان کالای مرغوب به حساب آید .بر همین اساس جا دارد تا مسوولان امر اولا با اتخاذ تدابیر ویژه نسبت به ورود بی‌رویه این قبیل کالاهای بنجل و بدون کیفیت که بیشتر با تجارت چمدانی صورت می‌گیرد ، مانع فرصت طلبان و سودجویان شوند و ثانیا با تدوین آیین نامه‌هایی خاص ورود این قبیل کالاها را به ارایه گواهینامه‌های استاندارد و معتبر بین‌المللی و آن هم به صورت محدود توسط شرکت‌های معتبر مشروط گردانند‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×