اخبار فرش ماشینی

صدور ۸۶ میلیون دلار فرش دستباف در ۵ ماه سال جاری

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: در ۵ ماه امسال ۸۶ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده است.

محمدباقر آقاعلیخانی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه ارزش صادرات فرش در ۵ ماه نخست پارسال ۱۴۰ میلیون دلار بود، افزود: صادرات فرش از لحاظ ارزشی ۳۹ درصد کاهش داشت اما از لحاظ وزنی در کمتر نشده است.

وی گفت: صادرات فرش در سال ۸۹ پانصد و ۵۵ میلیون دلار، سال ۹۰ پانصد و ۶۰ میلیون دلار و پارسال نیز ۴۶۰ میلیون دلار گزارش شده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره تاثیر تحریم در صادرات فرش دستباف افزود: فرش جزو کالاهایی بود که مشمول تحریم شد اما از آنجا که کالای لوکس و خاصی است سطح خرید کاهش یافت اما تحریم نتوانست مانع از ورود این کالا به بازارهای جهانی شود.

آقاعلیخانی گفت: بروز مشکلات سیاسی در کشورهای عربی همسایه نیز از دیگر عواملی است که در کاهش صادرات فرش دستباف در ۵ ماه امسال تاثیر داشت.

وی تغییر و تحولات نرخ ارز را برای افزایش تولید و صادرات فرش دستباف فرصت مناسبی دانست و افزود: برای افزایش تولید و صادرات به بافندگان تسهیلات ارزان قیمت پرداخت خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران راه اندازی نرم افزار طرح جامعه آماری تولیدکنندگان فرش دستباف را از دیگر اقدامات برای برآورد دقیق میزان تولید و افزایش صادرات ذکر کرد.

آقاعلیخانی ، دستمزد پایین را از مهمترین موانع افزایش تولید فرش دستباف دانست و افزود: با فعالیت شورای مزد و مرکز سفارش پذیری تا ۳ ماه آینده واسطه ها میان بافنده و تجار حذف می شوند که سبب افزایش درآمد بافندگان خواهد شد.

وی گفت: در شورای مزد افراد متخصص برای ارزش گذاری فرش به مناطق مختلف و روستاها اعزام می شوند تا ارزش واقعی دستمزد بافنده را مشخص کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از افزایش دو برابری بیمه قالیبافان خبر داد و افزود: سال ۹۰ براساس گزارش سازمان تامین اجتماعی ۲۰۰ هزار نفر از قالیبافان و سال گذشته نیز ۴۶۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که در افزایش درآمد قالیبافان تاثیر زیادی داشت.
علیخانی گفت: تا سه سال آینده یک میلیون نفر از قالیبافان زیرپوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: امسال بودجه این مرکز در ردیف بودجه اصلی کشور قرار گرفته است که می تواند در حمایت از تولید و صادرات فرش دستباف تاثیر مطلوبی بگذارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×