اخبار فرش ماشینی

سیستم مانیتورینگ خطوط آهار و تکمیل فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شرکت مهندسی طلوع – مهندس متشکر

سیستم مانیتورینگ خطوط آهار و تکمیل که توسط شرکت مهندسی طلوع و به طور ویژه برای این صنعت طراحی و ساخته شده، با بهره گیری از سخت افزاری مناسب و نرم افزار خاص این صنعت پاسخگوی بسیاری از نیازهای خطوط آهار و تکمیل فرش بوده و می تواند نقش مهمی را در بالاتر بردن کیفیت فرش های تولیدی و همچنین افزایش راندمان دستگاه ها ایفا کند .

قابلیت ها و ویژگی های سیستم:

ثبت و گزارش دمای سیلندر اتو
ثبت و گزارش دمای خشک کن دستگاه آهار
ثبت و گزارش دمای محیط
امکان تعریف محدوده های مجاز دمایی (حداکثر و حداقل دما) در نرم افزار
امکان تولید آلارم برای مواقعی که دما از محدوده های تعریف شده بیشتر یا کمتر گردد
امکان کنترل مشعل ها (روشن یا خاموش کردن) برای تنظیم دما در محدوده مجاز
ثبت و گزارش سرعت دقیق فرش در حال آهار
ثبت و گزارش متراژ دقیق فرش آهار شده
امکان وارد کردن نوع و عرض فرش آهار شده در نرم افزار و گزارش گیری
نمایش، ثبت و گزارش سرعت حرکت غلطک رزین
ثبت و گزارش میزان تقریبی رزین مصرفی
نمایش دمای سیلندر، خشک کن و محیط برای اپراتور
نمایش سرعت حرکت فرش برای اپراتور
نمایش سرعت دورانی غلطک رزین برای اپراتور
ثبت و گزارش توقفات دستگاه ها
امکان وارد کردن نوع توقف در نرم افزار و گزارش گیری
ثبت و گزارش متراژ و سرعت دستگاه پشت پاک کنی
ثبت و گزارش متراژ و سرعت دستگاه های ریشه کنی
اندازه گیری و ثبت جریان مصرفی الکتروموتورهای دستگاه
امکان تعریف محدوده های مجاز برای جریان موتورها (حداکثر و حداقل جریان)
امکان ایجاد آلارم برای مواقعی که جریان مصرفی از محدوده های مجاز خارج گردد

تشریح قابلیت های سیستم:

نمایش، ثبت و گزارش سرعت دقیق فرش در حال آهار:
یکی از پارامترهای مهم در خطوط آهار اندازه گیری سرعت خطی فرش در حال آهار می باشد. تنظیم سرعت دقیق دستگاه آهار بر حسب نوع فرش و همچنین دمای سیلندر تأثیر مستقیم بر کیفیت فرش آهار شده دارد. در خطوط آهار معمولاً سرعت دستگاه به صورت تقریبی توسط اپراتور دستگاه تنظیم می شود. بزرگترین اشکالی که این روش دارد، این است که با جابجایی کارگران در شیفت های مختلف و یا تغییر نوع فرش ممکن است سرعت دستگاه به درستی تنظیم نشده و در نتیجه باعث کاهش کیفیت و حتی راندمان خط آهار گردد.
با استفاده از سیستم مانیتورینگ طلوع سرعت خطی حرکت فرش (بر حسب متر بر دقیقه) با دقت بالا (در حد سانتیمتر) علاوه بر ثبت در کامپیوتر به صورت همزمان روی نمایشگری که به این منظور نزدیک خط آهار نصب می گردد، نمایش داده می شود تا اپراتور دستگاه بتواند به راحتی سرعت دستگاه را تنظیم کند. برای بالاتر بردن کیفیت و راندمان دستگاه می توان جداولی تنظیم کرد و در اختیار اپراتورهای دستگاه قرار داد که در آنها برای هر نوع فرش، سرعت و دمای مناسب ذکر شده باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نمایش، ثبت و گزارش سرعت حرکت غلطک رزین:
یکی دیگر از پارامترهای مهم در خطوط آهار که مستقیماً کیفیت فرش آهار شده را تحت تاثیر قرار می دهد، سرعت چرخش غلطک رزین است. هرچه سرعت چرخش غلطک رزین بیشتر باشد، رزین بیشتری پشت فرش قرار می گیرد. میزان مناسب رزین بر حسب نوع فرش تعیین می شود. بدیهی است در صورتی که سرعت دورانی غلطک رزین با دقت اندازه گیری و نمایش داده شود، تنظیم سرعت غلطک با سهولت و سرعت بیشتری امکان پذیر خواهد بود.
در سیستم مانیتورینگ طلوع سرعت دورانی غلطک رزین با دقت بالا اندازه گیری می شود. این سرعت علاوه بر ثبت در کامپیوتر به صورت محلی نیز برای اپراتور نمایش داده می شود. همان طور که گفته شد می توان جداولی را تهیه کرد که در آنها سرعت حرکت خطی فرش، سرعت دورانی غلطک رزین و همچنین دمای خشک کن و اتو برحسب نوع فرش استخراج و در اختیار اپراتورها قرار گیرد. با انجام این عمل علاوه بر بالا بردن کیفیت کار میزان مصرف رزین هم بهینه می گردد.
علاوه بر ثبت سرعت دورانی غلطک رزین با ثبت تعداد دوران های غلتک در شیفت های کاری مختلف می توان تخمین مناسبی از میزان رزین مصرفی دستگاه را نیز در اختیار داشت و با وارد کردن ضرایب مناسب گزارش مصرف رزین را برحسب کیلوگرم یا لیتر در اختیار داشت.

نمایش، ثبت و گزارش دمای سیلندر و خشک کن دستگاه آهار:
یکی دیگر از پارامترهای مهم در خطوط آهار اندازه گیری و ثبت دمای بخش های مختلف خط آهار می باشد. دمای بخش های مختلف آهار به همراه سرعت خطی حرکت فرش از موثرترین پارامترها بر کیفیت خطوط آهار می باشد.
در خطوط آهار معمولا دمای دو قسمت بایستی کنترل شود. یکی از این قسمت ها خشک کن و قسمت دیگر سیلندر اتو است. در برخی کارخانه ها بخش خشک کن به صورت یک اتاقک فلزی است که فرش از داخل آن عبور کرده تا آهار آن خشک گردد. در برخی دستگاه ها، خشک کن نیز به صورت سیلندر می باشد. اندازه گیری دمای خشک کن در صورتی که به شکل اتاقک باشد، مشکل چندانی ندارد. حال آنکه اندازه گیری دمای سیلندرها به علت حرکت دورانی آنها کار مشکل و پر هزینه ای می باشد. به عنوان مثال قیمت سنسورهای دمای بدون تماس مادون قرمز یا لیزری که می توانند دمای سیلندر در حال چرخش را بدون تناس اندازه گیری کنند، حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار می باشد که استفاده از آنها چندان مقرون به صرفه نیست. برای حل این مشکل بررسی های نسبتاً مفصلی توسط کارشناسان شرکت طلوع صورت گرفت و در نهایت مناسب ترین راه، استفاده از دمای داخل یا بدنه اگزوز تشخیص داده شد. هر چند دمای اگزوز همیشه کمتر از دمای سطح سیلندر است، ولی بررسی ها نشان می دهد دمای اگزوز با تقریب خوبی دمای سیلندر را تعقیب می کند. بنابراین با استفاده از این دما می توان مشعل ها را کنترل کرد.
سیستم مانیتورینگ شرکت مهندسی طلوع می تواند دما را در رنج های مختلف تا ۱۰۰۰ درجه اندازه گیری، ثبت و نمایش دهد. همچنین این قابلیت در سیستم مانیتورینگ طلوع وجود دارد که می توان محدوده های بالا و پایین دما را در نرم افزار مونیتورینگ وارد کرد تا در صورتی که دما از محدوده های مجاز خارج شد، هشدار دهد و یا حتی مشعل های دستگاه را خاموش یا روشن کند. در نرم افزار مانیتورینگ، دما در بازه های زمانی یک دقیقه و در تمام اوقات شبانه روز ثبت شده و به صورت نمودار قابل نمایش و گزارش گیری است. با استفاده از این نمودارها می توان عملکرد دستگاه را در شیفت های کاری مختلف بررسی وارزیابی کرد .

نمایش ، ثبت و گزارش دمای محیط:
از آنجایی که در پروسه های حرارتی دمای محیط می تواند به صورت مؤثری بر فرآیندهای حرارتی تأثیر گذارد. لذا اندازه گیری و ثبت دمای محیط علاوه بر اندازه گیری و ثبت دمای سیستم می تواند به بهبود کیفیت در فرآیندهای حرارتی کمک کند. بر این اساس در سیستم مانیتورینگ طلوع دمای محیط نیز اندازه گیری، ثبت و نمایش داده می شود.

ثبت و گزارش متراژ دقیق فرش آهار شده:
یکی دیگر از پارامترهایی که در خطوط آهار مورد توجه است، متراژ فرش آهار شده در شیفت های مختلف کاری می باشد. در اندازه گیری متراژ فرش در خطوط آهار دو مشکل عمده وجود دارد. مشکل اول مربوط به زمان روشن کردن و گرم شدن دستگاه آهار است که در این زمان سیلندر اصلی بدون فرش می چرخد. مشکل دیگر برزنت اضافه شده به فرش است که در اندازه گیری متراژ خطا ایجاد می کند. در سیستم مانیتورینگ شرکت طلوع با بهره گیری از روشی خاص این دو مشکل برطرف شده و متراژ دقیق فرش اندازه گیری می شود. در این روش میزان حرکت دورانی سیلندر در زمان های روشن بودن غلتک رزین مبنای محاسبه متراژ قرار می گیرد، چرا که غلتک رزین تنها در حضور فرش دوران می کند.

گزارش نوع فرش آهار شده:
از آنجایی که در خطوط آهار انواع مختلف فرش با عرض های متفاوت آهار می شود، ثبت نوع و عرض فرش آهار شده برای ارزیابی گزارشات امری ضروری است. در نرم افزار مانیتورینگ ویژه خطوط آهار این امکان وجود دارد که انواع مختلف فرش ها در نرم افزار تعریف شود. در هنگام تغییر فرش، این تغییر در نرم افزار به سادگی و به صورت دستی وارد شده و در پایان هر ماه می توان علاوه بر متراژ فرش گزارش نوع فرش آهار شده را نیز در اختیار داشت.

اندازه گیری ، ثبت و گزارش جریان موتورها:
یکی دیگر از پارامترهایی که در سیستم مونیتورینگ طلوع قابل اندازه گیری است، جریان موتورهای دستگاه می باشد. اندازه گیری جریان معمولا به دو علت صورت می گیرد. یکی به منظور حفاظت موتورها و دیگری به منظور ارزیابی میزان مصرف موتورها و در نتیجه بهینه کردن مصرف انرژی. در سیستم مانیتورینگ طلوع این قابلیت وجود دارد که محدوده های مجاز جریان برای هر یک از موتورها تعریف شده تا در صورتی که جریان موتور از محدوده مجاز فراتر رفت، سیستم هشدار مناسبی را به کار اندازد و یا حتی موتور را خاموش کند.

ثبت و گزارش متراژ و سرعت دستگاههای پشت پاک کنی و ریشه کنی:
دستگاه های پشت پاک کنی و چرخ ریشه از جمله بخش های خطوط تکمیل می باشند. در سیستم مانیتورینگ طلوع این امکان وجود دارد که سرعت و متراژ کارکرد هریک از این دستگاه ها اندازه گیری و ثبت شود تا در نهایت گزارش عملکرد این دستگاه ها را در اختیار داشت.

ثبت و گزارش توقفات دستگاه ها:
ثبت و گزارش توقفات در اکثر مراکز صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اکثر مراکز صنعتی گزارش گیری به صورت دستی انجام می گیرد که این امر مشکلات و معضلات زیادی را به همراه دارد. در سیستم مونیتورینگ طلوع توقفات دستگاه ها به صورت اتوماتیک ثبت شده و امکان گزارش گیری از توقفات دستگاه ها در نرم افزار در نظر گرفته شده است. همچنین نوع توقفات هر دستگاه نیز به سهولت و به صورت دستی در نرم افزار وارد شده و امکان گزارش گیری از نوع توقفات نیز وجود دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×