اخبار فرش ماشینی

سهم ۱۱ میلیارد دلاری بازار پوشاک در کشور؛ وزارت صنعت برای نوسازی و توسعه صنعت نساجی دست به کار می شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این موضوع است که بحث بازسازی و نوسازی و توسعه صنعت نساجی با جدیت پیگیری شود.

بنابراین تمام صنعتگرانی که در این رابطه آمادگی دارند میتوانند طرحهای بازسازی و نوسازی خود را تهیه و به وزارتخانه ارائه دهند.

به گزارش ایسنا ، گلناز نصراللهی اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها ۴.۸ درصد سهم هزینه پوشاک در خانوار میشود و سهم بازار پوشاک در کشور حدود ۱۱ میلیارد دلار است. در صورتی که سهم خانوار به ۶.۸ درصد که در چند سال گذشته وجود داشته، بازگردد، سهم بازار پوشاک بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار خواهد شد.

وی به قاچاق پوشاک اشاره کرد و افزود: در حال پیشبرد طرح مبارزه با قاچاق کالاهای نساجی با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا هستیم که در سه مرحله عملیاتی خواهد شد.

مرحله نخست اولویت دادن به تولید و برداشتن موانع تولید محصولات نساجی،

مرحله دوم اقدامات مربوط به کنترل مبادی ورود محصولات قاچاق و مرحله سوم، فعالیتهای فرهنگی در این خصوص است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: قرار شده است که وزارتخانه کار ایجاد ارتباط بین صنعتگران نساجی و سازمانهای امور مالیاتی و واحدهای بانکی اقداماتی را انجام دهد که جلساتی در این خصوص برگزار شده است.

نصراللهی اضافه کرد: در راستای پیگیری بحث بازسازی و نوسازی و توسعه صنعت نساجی تمام صنعتگرانی که در این رابطه آمادگی دارند میتوانند طرحهای خود را تهیه و به وزارتخانه ارائه دهند. وزارتخانه نیز تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای این موضوع در نظر گرفته است که به صنعتگران و واحدهای صنعتی دارای طرح و برنامه ارائه خواهد کرد.

وی به رقابت پذیری صنعت نساجی اشاره کرد و افزود: برای رقابت پذیری صنعت نساجی اقداماتی انجام گرفته است که از جمله آن میتوان به یکسان سازی تعرفه های ورودی و واردات پارچه از شکل کیلویی به شکل متری اشاره کرد. چنین اقداماتی باعث شده که واردات نخ و پارچه حدود ۲۰ درصد کاهش یابند.

مدیرکل دفتر پوشاک و نساجی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پوشاک زنجیره اصلی و نهایی صنعت نساجی است، گفت: بخش پوشاک در صنعت نساجی از بیشترین ارزش افزوده برخوردار است. در بخش پوشاک در حال هدایت واردات به سمت واردات رسمی، اقداماتی انجام گرفته است، اما همچنان در قاچاق پوشاک با مشکل مواجه هستیم.

نصراللهی با اشاره به اینکه کلنگ شهرک صنعتی پوشاک در تهران زده شده است، اظهار کرد: آمادگی خود را اعلام میکنیم که در استان اصفهان نیز چنین شهرک صنعتی ایجاد شود. در صورتی صنعت پوشاک، میتواند حرفی برای گفتن و صادرات داشته باشد که حتما پارامترهای پوشاک در اشل صنعتی در آن موجود باشد.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در سند راهبردی توسعه صنعتی کشور، سند راهبردی نساجی و پوشاک نیز ضمیمه شده است. بر این اساس تعهد شده که صادرات پوشاک از ۱۰۰ میلیون دلار فعلی به یک میلیارد دلار رسانده شود. انجام این مهم مستلزم ایجاد واحدهای صنعتی پوشاک با قابلیت رقابت و برندسازی و کاهش هزینه های تولید است.

خشکاندن ریشه قاچاق با پلمب مغازهها عملی نمیشود

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران با بیان اینکه مساله قاچاق باید به طور ریشهای از بین برود، تصریح کرد: به جای اینکه مسئله قاچاق از قسمت انتهایی یعنی با پلمپ کردن مغازه ها پیگیری شود، باید از سرچشمه این موضوع بررسی و ریشه آن خشکانده شود.

محمد مهدی رییس زاده به مساله قاچاق در صنعت نساجی اشاره و اظهار کرد: جلساتی در وزارتخانه با کمک انجمن های همگن و انجمن صنایع نساجی ایران برگزار شده است که با موضوع جلوگیری از قاچاق پتو شروع به کار کرده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران به قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: یکی از موارد خوبی که در نظر گرفته شده است، بحث برندینگ است. در این راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اتاق اصناف در حال شناسایی و احراز برندها ثبت شده واقعی هستند.

رییس زاده با بیان اینکه حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد صنعت نساجی ایران خصوصی است، ادامه داد: امیدواریم با ورود به فضای پساتحریم، مشارکت طرف خارجی و اتکای به توان تولید داخلی و صدور بخشی از محصولات تولیدی به خارج از کشور فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم تمام مسایل و تحریم ها، در بخش فرش ماشینی و کفپوش ها صادرات خوب و حاشیه سود مناسبی وجود داشته است. در بخش پوشاک نیازمند به یک سری فعالیت های فرهنگی و رسانه ای هستیم که در کنار آن بحث مد و لباس مطرح می شود و در زمینه مد و لباس همکاری هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشته اما این همکاری ها کافی نبوده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران، تصریح کرد: زمانی که در داخل یک فصل از مد عقب می افتیم، برخی پوشاک را با قیمت پایین و به صورت قاچاق وارد کشور کرده و با بردن زیر آهار، به صورت برند خارجی در بازار توزیع می کنند. ۹۵ درصد این محصولات موارد تقلبی هستند و درنهایت باعث ضربه زدن به تولید داخلی می شوند.

وی با بیان اینکه ماهیت صنعت نساجی قاچاق پذیر است، ادامه داد: برگزاری چنین نمایشگاه هایی می تواند به توسعه صنعت نساجی کمک کند.

رییس زاده، اظهار کرد: تا پایان سال ۲۰۱۴، چین، اتحادیه اروپا و هند به ترتیب با میزان ۱۱۲، ۷۵ و ۱۸ میلیارد دلار صادرات، رتبه های اول تا سوم صادرات نساجی جهان را به خود اختصاص دادند.

وی افزود: اتحادیه اروپا با ۸۳ میلیارد دلار، آمریکا با ۲۸ میلیارد دلار و چین با ۲۰ میلیارد دلار بیشترین وارد کنندگان نساجی دنیا در سال ۲۰۱۴ بوده اند.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران ادامه داد: در ایران تعداد ۹ هزار و ۸۱۸ واحد صنعتی پوشاک و نساجی وجود دارد که حدود ۱۱ درصد واحدهای صنعتی کشور را شامل می شود. تعداد کل کارگران شاغل مستقیم در صنعت نساجی ۲۸۸ هزار نفر (حدود ۱۲ درصد کل صنعت) و میزان کل سرمایه گذاری ریالی ۷۷ هزارو ۸۹۴ میلیارد ریال (حدود پنج درصد کل صنعت) است.

رییس زاده اضافه کرد: ارزش افزوده صنایع نساجی و پوشاک در سال ۱۳۹۰، حدود ۱۸هزارو ۳۴۰ میلیارد ریال (حدود سه درصد از کل واحدهای صنعتی)، ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک در سال ۹۳ بدون احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف ۶۶۰ میلیون دلار، ارزش صادرات صنایع نساجی و پوشاک در سال ۱۳۹۳ با احتساب رنگ، ماشین آلات و فرش دستباف:۱.۰۱۸ میلیارد دلار، ارزش واردات صنایع نساجی و پوشاک در سال ۱۳۹۳ بدون احتساب رنگ و ماشین آلات:۱.۴۵۲ میلیارد دلار و ارزش واردات صنایع نساجی و پوشاک در سال ۱۳۹۳ با احتساب رنگ و ماشین آلات: ۲.۰۸۷ میلیارد دلار بوده است.

رییس زاده خاطرنشان کرد: ایران در سال۲۰۱۴ در صادرات نساجی رتبه ۴۰، در صادرات نساجی رتبه ۹۱، در واردات نساجی رتبه ۶۱و در واردات رسمی پوشاک رتبه ۱۰۴ دنیا را دارا بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ واحد عضو انجمن صنایع نساجی ایران هستند، گفت: بدنه کارشناسی انجمن متشکل از کمیته های مختلفی است که کمیته سیستم پنبه ای، کمیته الیاف پلی استر، کمیته نخ فیلامنت پلی استر و کمیته سیستم فاستونی و هایبالک، پتوهای راشل، پارچه های پرده ای، رومبلی و حوله از جمله این کمیته ها محسوب می شوند.

دبیر انجمن صنفی صنایع نساجی ایران تاکید کرد: موضوع تدوین استراتژی توسعه صنعت نساجی در یکی از کمیته های انجمن بررسی و حدود یک سوم از آن تکمیل شده است و در آینده آن را به مراجع مربوط ارائه خواهیم کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×