اخبار فرش ماشینی

سرمقاله اسفند ۹۲ / سال ۱۳۹۲ سالی که سخت گذشت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سال ۱۳۹۲ مثل سال های قبل تر از آن سال خوبی برای تولید نبود و باز هم نوسانات و فشار بر تولید ادامه داشت. در سال ۱۳۹۲ اتفاقات اساسی و مهمی در بدنه اقتصادی و سیاسی دولت صورت گرفت و با روی کار آمدن دولت جدید بارقه هایی از امید در دل همه اقشار جامعه به ویژه تولیدکنندگان و صنعتگران درخشید و انتظارات بسیار زیادی از دولت مطرح شد که عملاً از دیدگاه منطقی اینکه دولت جدید بتواند به همه آنها، حداقل در کوتاه مدت جامه عمل بپوشاند امری دور از ذهن است چرا که موضوع تولید یک امر بلند مدت است و سیاست های حمایتی و فضای کسب و کار لازم برای آن نیاز به ثبات و زمان طولانی دارد. در سال ۹۲ استارت دولت برای حل موضوعات هسته ای و تحریم ها موجب شد تا بخشی از التهاب بازار ارز و کالا کاسته شود و تولیدکنندگان با امید بیشتری به آینده نگاه کنند. هر چند که فشارهای داخلی از جانب احزاب مخالف دولت و برخی کارشکنی ها و سیاه نمایی ها موجب شده است تا روند اصلاحات دولت در مقاطعی با کندی و ابهام انجام شود اما می توان در مدت کوتاه شروع به کار دولت جدید در سال ۹۲ سیاست های کلی در نظر گرفته شده برای تولید را مثبت ارزیابی کرد. از طرفی باز شدن مبحث اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در آینده ای نزدیک، ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی و نیز عکس العمل های غیرقابل پیش بینی گروه های سیاسی داخلی و خارجی نسبت به مذاکرات هسته ای ایران جوی پر از تهدید و ابهام را نیز برای تولید و صنعت ایجاد کرده است که باید ببینیم تدبیر دولت برای عبور از این جو سنگین و مبهم در سال ۱۳۹۳ چیست.

اقتصاد در سال ۱۳۹۳ از نگاه دولت، اقتصادی به مراتب روان تر و کنترل شده تر خواهد بود که برای بازسازی ویرانی های ۸ سال گذشته برنامه ای مدون دارد. حداقل این است که در سال آینده به جای بی نظمی و بی انظباطی و تصمیمات یک شبه، آثاری از مدیریت و نگاه علمی به اقتصاد مشهود است. رسیدن به این تفکر که اداره کشور نیاز به انضباط و سخت کوشی دارد هدفی است که همه دلسوزان به کشور باید بر ایجاد آن همت گمارند بنابراین بهترین روش در اقتصاد سال آتی توجه به مدیریت صحیح هزینه ها و ایجاد اعتدال بر پایه واقعیت های پیش روی است. دولت یازدهم براساس برنامه ریزی های انجام شده برخی از شاخص های اقتصادی در سال آینده را اعلام کرده است که براساس آن رشد اقتصادی کشور از زیر صفر! به عدد ۳ و تورم از ۳۶ درصد به ۲۵ درصد خواهد رسید. همچنین رشد واردات ۱۱ درصد و رشد صادرات غیر نفتی ۱۲ درصد پیش بینی شده است. اعداد و ارقامی که اگر دولت بتواند به آن ها دست پیدا کند می توان به بازگشت اقتصاد ایران به شرایط عادی بسیار امیدوارتر بود.

سهم ۵۰ درصدی صادرات فرش ماشینی از کل صادرات نساجی در سال ۹۲ ؛ توهم یا واقعیت؟!

طبق آمارهای اعلام شده توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات محصولات نساجی در سال ۱۳۹۲ حدود ۶۵۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش داشته است. شاید در ابتدا این عدد با توجه به پتانسیل های صنعت نساجی در ایران و گذشته آن رقمی تاسف برانگیز و یا در مقایسه با صادرات نساجی کشورهایی مانند ویتنام، ترکیه و … عددی بسیار ناچیز به شمار بیاید اما وقتی آن را با صادرات سایر صنایع و بخش های مهم اقتصاد کشور از جمله صادرات ۲ میلیارد دلاری محصولات معدنی و حدود ۴ میلیارد دلاری کشاورزی و باغداری مقایسه کنیم عدد بدی هم نیست و بیشتر نشانگر بیماری اقتصاد کلان کشور است تا ضعف صنعت نساجی.

در آمار صادرات نساجی سهم صادرات فرش ماشینی و موکت حدود ۵۰ درصد یعنی ۳۰۰ میلیون دلار است. این رقم در نگاه اول موجب غرور و سربلندی ما و دست اندکاران پرتلاش صنعت فرش ماشینی درکشور است اما آیا این عدد و سهم ۵۰ درصدی واقعاً عددی واقعی و قابل توجه است؟ و آیا نشاندهنده عملکرد خوب ماست؟

با مطالعه اعداد و ارقام و مقایسه آن ها می توانیم به این نکته اساسی توجه کنیم که صادرات کنونی فرش ماشینی کشورمان با همه زحمات و تلاش ها هنوز در ابتدای راه است و باید به قله های بلندتری دست پیدا کنیم. سهم صادرات فرش ماشینی از کل صادرات غیر نفتی کشورمان بیش از نیم درصد است. صادرات فرش ماشینی در کشور ترکیه بالغ بر ۵/۲ میلیارد دلار است و صادرکنندگان ترک از دستیابی به افق ۵ میلیارد دلاری صادرات در آینده ای نزدیک صحبت می کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در سال ۱۳۹۳ پیش بینی می شود فرش ماشینی بتواند با رشد قابل توجهی روبرو شود و میزان صادرات خود را تا سقف ۴۰۰ میلیون دلار نیز افزایش دهد چرا که تغییر نگرش تولیدکنندگان به صادرات و توجه به عرضه محصولات خود در بازارهای بین المللی و نمایشگاه های تجاری به وضوح قابل مشاهده است. به نظر می رسد با برداشته شدن برخی موانع و البته با بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور در عرصه بین المللی فرش ماشینی و دستباف ایران بتوانند در کنار یکدیگر صادراتی بالغ بر یک میلیارد دلار را در سال ۱۳۹۳ نصیب کشور کنند. به امید اعتلای روز افزون صنعت و هنر فرش در کشور عزیزمان ایران.

در انتهای سخن بر خود لازم می دانم به نمایندگی از همه همکارانم در مجله نساجی کهن از تمامی شما خوانندگان و مخاطبان عزیز مجله که در سال ۱۳۹۲ نیز در کنار ما بودبد و با نظرات، پیشنهادات، انتقادات و حمایت های بی دریغتان پیمودن راه سخت و دشوار چاپ این نشریه تخصصی را برایمان هموارتر نمودید تشکر و قدردانی نموده و بهترین ها را برایتان آرزو کنم. سال نو مبارک.

منبع : شماره ۲۲ مجله کهن

تلفن اشتراک : ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×