اخبار فرش ماشینی

ساخت نانوالیافی برای تولید عایق‌های حرارتی و الکتریکی در کشور

 

 نانوالیاف،عایق‌های حرارتی، عایق های الکتریکی

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی، موفق به ساخت نانوالیافی شدند که در تولید عایق‌های حرارتی و الکتریکی، ساخت رزین‌ها و سرامیک‌های مختلف و تولید غشاها کاربرد دارد.

یکی از الیاف پرکاربرد در صنعت، الیاف مولایت است. هر چقدر ساختار این الیاف مصنوعی یکنواخت‌تر و دارای خلوص بالاتری باشد، بر بازده آن افزوده می‌شود.

پژوهشگران کشور در یک کار تحقیقاتی، با بهینه‌سازی شرایط فرایند تولید این محصول، نانوالیافی یکنواخت و فاقد هر‌گونه عیب ساختاری، اعم از تشکیل مهره یا ساختار‌های نواری شکل، تولید کردند. میانگین قطر نانوالیاف مولایت به دست آمده، کمتر از ۱۰۰ نانومتر است و خلوص بسیار بالایی دارد.

جهت تولید این محصول، از روش الکتروریسی بهره گرفته شده است. این روش در مقایسه با سایر روش‌های ریسندگی معمول مانند ریسندگی تر، ریسندگی خشک و ذوب ریسی، منجر به تولید محصولی خالص‌تر‌ و با محدوده ابعادی کوچکتر‌( حتی در مقیاس نانو) می‌شود. از دیگر ویژگی‌های این روش، داشتن فرآیندی ارزان، پیوسته و نسبتا ساده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در این پروژه‌، پارامترهای موثر بر فرایند، نظیر نوع و غلظت محلول پلیمری، دمای کلسینه کردن و نیز نوع عملیات حرارتی انتخابی، بر دمای کاربردی نانوالیاف مولایت و شکل آن‌ها، به طور همزمان مطالعه و شرایط بهینه تولید محصولی با بهترین عملکرد، تخمین زده شده است.

نتایج این کار تحقیقاتی در مجله Ceramics International منتشر شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×