اخبار فرش ماشینی

رشد بازار جهانی پوشاک کودک با نرخ سالانه ۴.۲ درصد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پوشاک کودک

بالا رفتن سطح درآمد خانواده ها، رفاه نسبی اجتماعی، توجه به خانواده و اهمیت آن در جامعه جهانی و مسائلی از این دست، باعث توجه خاص خانواده ها به کودکان شده است و امروزه یکی از ارکان مهم اجتماعی در کشورهای جهان، کودکان هستند. در این میان، توجه به پوشاک مناسب برای این قشر سنی، از اهمیت خاصی برخوردار بوده و با توجه به یافته های پزشکی و اهمیت دادن به سلامت خانواده، خصوصا سلامت کودکان، تاکید خاصی بر نوع لباس کودک وجود دارد. همه این عوامل باعث شکل گیری یک بازار رو به رشد در صنعت پوشاک کودک شده است که تقریبا در همه کشورهای جهان، خصوصا مناطق توسعه یافته آمریکایی و اروپایی به چشم می خورد، ضمن اینکه در مناطق در حال توسعه نیز رشد قابل توجهی در این صنعت در حال شکل گیری است.

نرخ رشد بازار پوشاک کودک

طبق نظر تحلیلگران اقتصادی، بازار جهانی لباس کودک تا سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱۷۳.۶میلیارد دلار می رسد که تخمین زده می شود با نرخ رشد سالانه ۴.۲درصد روند رو به رشدی را در پیش داشته باشد. مناطق توسعه یافته اروپا و آمریکای شمالی رهبران سنتی بازار پوشاک کودک محسوب می شوند که سهم اصلی در این تجارت را از آن خود کرده اند، ضمن اینکه در کنار آنها، کشورهای در حال توسعه آسیایی نیز بازار رو به رشدی را در این صنعت رقم می زنند و خصوصا در کشورهایی مانند هند، چین، کره، تایلند و تایوان شاهد رشد این بازار با نرخ رشد سالانه ۵.۳درصد هستیم که سریع ترین میزان رشد را تا سال ۲۰۱۷ نشان می دهد.

تعریف سنی لباس کودک

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هرگاه صحبت از لباس کودک به میان می آید، منظور رنج سنی یک ماهه تا ۱۰ سال است که شامل تمام لباس های مورد نیاز این گروه سنی مانند لباس رو، لباس زیر، لباس خواب، جوراب، کفش و پاپوش می شود.طبق یک تقسیم بندی دقیق تر می توان گفت لباس نوزاد، به لحاظ سنی از بدو تولد تا ۱۲ ماهگی را شامل می شود، همچنین بچه هایی که تازه می توانند راه بروند نیز پوشاک مخصوص به خود را دارند تحت عنوان (toddler wear به معنای لباس برای کودک نوپا) و لباس بچه نیز (kids’ wear) سنین ۳ تا ۱۰سال را در بر می گیرد. البته علاوه بر تقسیم بندی فوق، لباس های کودک در دو بخش اصلی لباس دخترانه و لباس پسرانه نیز قابل تفکیک هستند.

سطح متوسط درآمد خانواده ها برای پوشاک کودک

میزان خرید سالانه لباس کودک در سطح جهان به مقدار زیادی بسته به میزان درآمد خانواده ها دارد و از هر خانه به خانه دیگر متفاوت است؛ اما با این حال می توان یک رنج متوسط را در نظر گرفت، یک خانواده سطح معمولی، در هر سال حدود ۱۰۷دلار را صرف هزینه لباس کودک می کند که از این مقدار ۱۲۳دلار برای لباس دخترانه و ۹۰دلار برای لباس پسرانه تخمین زده شده است.

البته این تخمین با توجه به سطح درآمد خانواده ها متفاوت است، یک خانواده با داشتن درآمد زیر ۱۰هزار دلار، به طور متوسط ۲۴دلار برای لباس پسرانه و ۴۹دلار برای لباس دخترانه می تواند هزینه کند و در مقابل خانواده ای که درآمد آن بالای ۷۰هزار دلار باشد، به طور متوسط توانایی هزینه ۱۶۷دلار برای پوشاک پسرانه و ۲۱۶دلار برای پوشاک دخترانه را دارد.

چشم اندازی نه چندان دور

تحلیلگران اقتصادی تخمین زده اند که بازار جهانی لباس کودک در فاصله سال های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ با نرخ رشد سالانه ۶.۰۵درصد رو به جلو حرکت کند و در این میان، مناطقی از آمریکا، اروپا و بعضا آسیا از گردانندگان اصلی این بازار در سال های آینده هستند. همچنین از جمله فروشندگان کلیدی و مهم این بازار می توان به شرکت هایی نظیر آمازون، بنتون، کارتر، گپ، والت دیزنی و. . . اشاره کرد که در سال های آتی در مقام بزرگ ترین تولیدکنندگان و فروشندگان جهانی این صنعت حضور خواهند داشت.

معرفی برند GapKids

شرکت گپ از جمله مشهورترین تولیدکنندگان پوشاک در جهان است که خصوصا امروزه پوشاک کودک این کمپانی شهرت زیادی یافته است. این شرکت که در سال ۱۹۶۹ در نیویورک تأسیس شده بود، با داشتن چیزی حدود ۱۳۷هزار کارمند در سراسر جهان، از جمله خرده فروشی های بزرگ جهانی محسوب میشود که درآمد کلی سالانه آن بالغ بر ۱۶میلیارد دلار است. قسمت مخصوص به پوشاک کودک این کمپانی از بخش های فعال آن است که از طریق تیم های بازاریابی پیشرفته سعی در شناساندن هر چه بیشتر این بخش به مشتریان خود دارد.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۴، کمپانی گپ اقدام به برگزاری یک مسابقه در بین مشتریان خود کرد که با فرستادن عکس ها و ویدئوهای فرزندان خود در این رقابت شرکت کنند. از طرفی به اشتراک گذاشتن این عکس ها و ویدئوها در صفحات اینترنتی مربوط به این کمپانی نیز باعث شناساندن هر چه بیشتر بخش پوشاک کودک گپ، در بین مردم جهان می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×