اخبار نساجی

دو روی سکه در یک هفته بورس

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

دو روی سکه در یک هفته بورس

بورس تهران در معاملات این هفته با دو چهره متفاوت ظاهر شد که در آن پس از یک افت سنگین به رشد مناسبی در پایان هفته دست یافت.

به این ترتیب در حالی که افت قیمت سهام بانکی و معدنی سایه سنگین رکود را بر فراز بازار افکنده بود یک عرضه پایان سال (کارت اعتباری ایران کیش) در کنار امید به فروردین ماه سال ۹۱ موجب رونق دوباره معاملات در روزهای پایانی هفته شد. معامله‌گران حقوقی در این هفته به حمایت از زیرمجموعه خود ادامه دادند. در سوی دیگر حقیقی‌ها هم بعد از نا‌امیدی از گروه قندی این هفته خریدهای خوبی را در نمادهای ایران خودرو، «کروی» و «فولاد» صورت دادند. در همین حال حمایت حقوقی‌ها در نمادهای نفت و گاز پارسیان و معدنی‌ها ادامه داشت.

در مجموع این هفته گر چه با حضور مثبت حقیقی‌ها برای افزایش تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی در روزهای شنبه و یکشنبه به میزان ۴۲ میلیارد ریال آغاز شد؛ اما در روز دوشنبه حقوقی‌ها برای حمایت از بازار تغییر مالکیت ۷۱ میلیارد ریالی از حقیقی به حقوقی را رقم زدند تا بازار باز هم با غلبه حقوقی‌ها در سمت تقاضا به تعادل بازگردد.

حضور کم‌فروغ در آغاز هفته

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

روز شنبه در نماد سرمایه‌گذاری سپه بانک کارآفرین فروشنده این سهم و سرمایه‌گذاری مهر خریدار بود.

بنیاد مستضعفان در نماد بانک سینا فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی بود، اما در نماد «کروی»، مهر اقتصاد به همراه تجلی سامانه و تدبیرگران آتیه ایرانیان در نقش فروشنده ظاهر شدند. شرکت دادوستد آریا هم در این روز خریدار ۵۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری بهمن بود.

سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم فروشنده ۵۰ هزار سهمی «بکام» بود، همچنین دانایان پارس خریدهای خوبی را در نمادهای آذرآب، توس‌گستر، باما و سرمایه‌گذاری اعتبار رقم زد. اما سرمایه‌گذاری سمند فروشنده ۳۰۰ هزار سهمی رینگ سازی مشهد و بیش از ۲۰۰ هزار سهم ایران خودرو و همچنین یک میلیون سهم سرمایه‌گذاری رنا بود.

روز شنبه بانک دی از یک طرف فروشنده ۲۵۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری شاهد بود و از طرفی خریدار ۸۵۰ هزار سهمی بوعلی شد. همچنین در نماد بانک پارسیان خریدار بلوک ۷/۸۸ میلیون سهمی شرکت سامان گستر دوراندیش بود.

اما گسترش هوانوردی پارس این بار خریدار «بترانس» بود، همچنین گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن فروشنده ۳۵۰ هزار سهمی کالسیمین بود. در نماد «تایرا» نیز شرکت خدمات پس از فروش تراکتور خریدار ۴۷۰ هزار سهمی بود و در نماد قند اصفهان سهامدار عمده یعنی پانید پارس در روند منفی متقاضی سهم شد. بیمه ایران هم روز شنبه در گل گهر و چادرملو عرضه‌کننده بود. از سوی دیگر حقیقی‌ها دراین روز همچنان در نمادهای سخت آژند و سرمایه‌گذاری ملت فعال بودند.

حقوقی‌ها چه کردند؟

روز یکشنبه بانک کارآفرین در نماد سرمایه‌گذاری سپه همچنان فروشنده بود و توسعه گوهران امید خریدار این سهم بود. در حالی که بنیاد مستضعفان ۲/۱ میلیون سهم بانک سینا را به فروش رساند صبا نور خریدار ۵۵۰ هزار سهمی معادن و فلزات بود.

تجلی سامانه در این روز باز هم با خرید بیش از ۹۰۰ هزار سهم در نماد فولاد مبارکه فعال شد. همچنین سرمایه‌گذاری تدبیر خریدار ۲۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری پردیس و ۵۰۰ هزار سهمی بانک دی بود. اما روز یکشنبه سرمایه‌گذاری سمند همچنان فروشنده قطعات اتومبیل ایران، ایران‌خودرو، بانک پارسیان و سرمایه‌گذاری رنا بود و صندوق بازنشستگی نفت نیز تنها به خرید بیش از ۳۲۰ هزار سهم پالایش نفت اصفهان اکتفا کرد. در مقابل، سرمایه‌گذاری ملی فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی «ومعادن» بود.

در این روز، «خگستر» به همراه بانک سرمایه خریداران بیمه پارسیان بودند. از سوی دیگر، صندوق بیمه روستاییان و عشایر نیز خریدار ۵۵۰ هزار سهمی مسکن تهران و ۳۰۰ هزار سهمی فولاد مبارکه بود.

بانک دی هم با خرید ۹۰۰ هزار سهم بوعلی همچنان از این سهم حمایت کرد و سرمایه‌گذاری ایساتیس پویا به همراه دو شخص حقیقی خریداران «فولای» بودند.

هوانوردی پارس هم در این روز خریدار ایران ترانسفو بود، همچنین سرمایه‌گذاری دستاورد ری خریدار ۲۰۰ هزار سهمی «ثنوسا» بود.

محافظه‌کاری در بازار منفی

در بازار منفی دوشنبه بانک تجارت خریدار ۱۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری ملی بود و از طرفی دیگر به مانند روزهای گذشته در نماد «وسپه»، بانک کارآفرین فروشنده و دو شرکت سرمایه‌گذاری مهر و توسعه گوهران امید خریدار این نماد بودند.

فولاد صبا نور نیز مانند روزهای قبل خریدار ۴۸۰ هزار سهمی «ومعادن» بود، همچنین اعتضاد غدیر به همراه سرمایه‌گذاری سلیم هم خریداران مسکن شمال شرق بودند.

معادن و فلزات در زمره خریداران «بکام» قرار داشت، همچنین دانایان پارس نیزخریدهای خوبی را در دو نماد باما و توس‌گستر را انجام داد. در روز دوشنبه سرمایه‌گذاری سمند همچنان اقدام به فروش ۳ میلیون سهم رنا کرد، اما صندوق بازنشستگی نفت فعالیت‌های خود را با خرید سهام دارویی رازک، سبحان، لیزینگ ایرانیان و پالایش نفت اصفهان افزایش داد.

در نماد توسعه صنایع بهشهر نیز شرکت گروه توسعه ملی خریدار و گروه صنایع بهشهر فروشنده این سهم بودند.

در این روز، سرمایه‌گذاری مهرگان ۳۵۰ هزار سهم چادرملو را خریداری نمود، همچنین صندوق نیروهای مسلح به همراه بیمه کوثر از خریداران کاشی سینا بودند. ‌هامون سپاهان کماکان خریدار پتروشیمی کرمانشاه بود، اما بانک دی اقدام به خرید ۴/۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری شاهد و بیش از ۱/۴ میلیون سهم بوعلی نمود.

دلیران پارس هم خریدار ۲ میلیون سهمی بانک دی بود اما در گروه این روزها کم‌اقبال قندی، تنها شرکت فدک دانش محور خریدار ۱۰۰ هزار سهم «قثابت» بود. طی روز دوشنبه، بانک سرمایه نیز همچنان خریدار ۶۵۰ هزار سهمی بیمه پارسیان بود.

عرضه‌کنندگان آخرین تازه‌وارد بورس

روز سه‌شنبه در نماد کارت اعتباری ایران کیش بخش عمده عرضه ۶/۲۳ میلیون سهمی توسط سرمایه‌گذاری ایرانیان و مابقی توسط خوارزمی انجام شد.

در نماد میدکو هم خریدار بلوک ۵۰ میلیونی این سهم بانک پاسارگاد بود، همچنین فولاد صبا نور ۹۰۰ هزار سهم معادن و فلزات را خریداری کرد. در این روز، سرمایه‌گذاری سمند هم در نماد رنا فروشنده بیش از ۷ میلیون سهم این شرکت سرمایه‌گذاری بود، اما صبا تامین به همراه سرمایه‌گذاری سپه از خریداران پتروشیمی خارک بودند. سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اقدام به فروش ۶/۲ میلیون سهم مسکن شمال شرق و فروش ۱۳۷ هزار سهم رایان سایپا نمود.

در نماد سرمایه‌گذاری شاهد، موسسه اندوخته شاهد و بانک دی جز خریداران این سهم بودند و دلیران پارس و صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در زمره عرضه‌کنندگان قرار گرفتند.

در نماد کاشی سینا نیز همچنان بیمه کوثر و اندوخته شاهد از جمله خریداران این سهم بودند، اما در نماد بانک ملت هم صندوق آتیه کارکنان این بانک فروشنده ۷/۲ میلیون سهم بانک ملت بود. روز سه‌شنبه بانک دی خرید سنگین بیش از ۶ میلیونی را در نماد بوعلی انجام داد. همچنین در بانک ایران زمین، نیز آینده‌نگر شرق خریدار ۱۵ میلیون سهم این شرکت بود.

در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای با نوسان قابل ملاحظه قیمت‌ها دانست که حمایت حقوقی‌ها در میانه هفته موجب بازگشت رونق به بازار در روزهای پایانی سال شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×