اخبار فرش ماشینی

دولت به اعتراضهای تولیدکنندگان توجهی ندارد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

به گزارش دولت بهار، روزنامه اصلاحطلب تعادل، از تداوم انتقادات به قرارداد تجارت ترجیحی میان ایران و ترکیه خبر داده است.

چند صباحی است که امضای قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه مباحث زیادی را در محافل اقتصادی کشورمان به راه انداخته و برخی از تولیدکنندگان به خصوص در حوزه نساجی و پوشاک از اجرای این قرارداد ابراز نگرانی کردهاند و خواستار تجدیدنظر در این امر شدهاند اما دولت به این اعتراضات توجهی نکرد و این قرارداد ترجیحی کماکان ادامه دارد…

مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران در گفتوگو با «تعادل» با بیان اینکه زمانی که قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه درحال نهایی شدن بود، بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی نسبت به انعقاد این قرارداد ابراز نگرانی کرده و خواستار بررسی بیشتر در این زمینه شدند، اظهارکرد: حال دلایل این نگرانیها در آمار صادرات دو کشور به یکدیگر نمایان شده است به طوری که آمار واردات ایران از ترکیه ۳۲درصد افزایش پیدا کرده است.

دانشمند با بیان اینکه برخی از تولیدکنندگان کشورمان ازجمله صنف پوشاک و نساجی نسبت به اجرای این قرارداد اعتراض کردند و خواستار تجدیدنظر در آن شدند، گفت: اصل قرارداد تجارت ترجیحی آن است که دو کشور مزایای تجارت خود را در نظر بگیرند و این امر بازی برد- برد را برای هر یک از طرفین به دنبال داشته باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این فعال بخش خصوصی با تاکید بر اینکه دولت باید در این قرارداد تجدید نظر کند، ادامه داد: صورت کلی قرارداد تجارت ترجیحی بین دوکشور امر مثبتی است و همه از آن استقبال میکنند اما اینکه این قرارداد به ضرر یکی از طرفین باشد، منطقی نیست و باید در این زمینه سریعا اقدام عملی و جدی صورت گیرد. دبیرکل خانه اقتصاد ایران افزود: باید یک بازنگری در فهرست کالاهایی که در این قرارداد تجارت ترجیحی وجود دارد، صورت گیرد تا توازن در زمینه مجموع صادرات و واردات بین دو کشور ایجاد شود.

همچنین ابراهیم جمیلی، عضو اسبق اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با «تعادل» با اشاره به اینکه درحال حاضر این شکل اجرای قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه به ضرر کشورمان است، اظهارکرد: باید هرچه سریعتر مسوولان دولتی در این قرارداد تجدیدنظر کرده و برخی از اقلام را جابهجا و حذف کنند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه قرارداد تجارت ترجیحی که بین دو کشور منعقد میشود باید به سود طرفین باشد، افزود: اما درحال حاضر این قرارداد به ضرر ماست و ترکها طی این مدت صادرات خود به ایران را حدود ۳۰درصد افزایش دادهاند، این درحالی است که در طرف مقابل صادرات ایران به ترکیه طی این مدت نه تنها با افزایشی روبهرو نبوده بلکه با کاهش نیز همراه بوده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×