اخبار فرش ماشینی

دستگاه های چینی و فرسودگی خط تولید، دشمنان مشترک نساجی در زنجان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت نساجی جزو صنایع ریشه دار در استان زنجان بوده و در اشتغال استان بسیار تاثیرگذار است. اگر مروری به گذشته این صنعت بکنیم، می‌بینیم که صنعت نساجی در زنجان آوازه بلندی داشته و پتانسیل‌های لازم برای توسعه صنعت نساجی را دارد.

البته صنعتی که بیش از ۳۰ سال از فعالیت ماشین‌آلات آن در استان می‌گذرد و نیازمند نوسازی و به‌روز شدن ماشین‌آلات است تا حداقل حیات خود را در گردش چرخ‌هایش ببیند.  البته نباید فراموش کرد که با گرایش مردم به سمت مصرف کالا و پارچه‌های خارجی از ظرفیت‌های و پتانسیل‌های این صنعت غفلت شده است.

صنعت نساجی با ارزش‌افزوده و کاربری بالا

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان  از وجود ۸۰۰ واحد نساجی در استان زنجان خبر داد و گفت: این واحدها پروانه بهره‌برداری از صنعت و معدن دریافت کردند و پنج‌هزار نفر در این واحدها مشغول به فعالیت هستند.

سالانه ۲۰ هزار تن نخ پنبه و ۳۵ میلیون مترمکعب پارچه در استان زنجان تولید و بافته می‌شود که در اشتغال و اقتصاد استان بسیار مفید و موثر استعلی کلانتری افزود: سالانه ۲۰ هزار تن نخ پنبه و ۳۵ میلیون مترمکعب پارچه در استان زنجان تولید و بافته می‌شود که در اشتغال و اقتصاد استان بسیار مفید و موثر است.

وی با بیان اینکه صنعت نساجی نیاز به حمایت دارد، افزود: صنعت نساجی ارزش‌افزوده و کاربری بالایی دارد و نسبت به سایر صنایع، نیروی کاری زیادی را می‌تواند ایجاد کند و اشتغال ایجاد شده در این صنعت خوب است در عین اینکه هزینه برای راه‌اندازی این صنعت نسبت به سایر صنایع کم است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تاکید کرد: برای ایجاد اشتغال در استان زنجان در بخش صنعت بیش از ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است ولی برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت نساجی با کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان می‌توان واحدی را در این حوزه راه‌اندازی کرد.

کلانتری با بیان اینکه زنجیره تولید باید تکمیل شود، عنوان کرد: پنبه‌ریزی، ریسندگی، پارچه و رنگرزی باید با کیفیت باشد تا کالای ناب تولید شده و بتوانیم تولید پوشاک صنعتی را داشته باشیم.

وی افزود: در استان زنجان دو کارخانه فاستونی داریم و کارخانه کت و شلوار و پوست چرم را نداریم ولی در این زمینه سرمایه‌گذاری شده و در فاز اول تولید پوشاک خواهد بود.

استان زنجان در بحث اشتغال‌زایی در صنعت نساجی موقعیت خوبی دارد

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان تصریح کرد: استان زنجان در بحث اشتغال‌زایی در صنعت نساجی موقعیت خوبی دارد و خوشبختانه در استان زنجان درصد اشتغال در صنعت نساجی خوب است و در این میان باید دولت بر این امر اذعان داشته باشد که حمایت از صنعت، یعنی توسعه اشتغال و اقتصاد و باید برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی شود.

کلانتری تاکید کرد: چند واحد صنعت نساجی در استان راه‌اندازی شده و وضعیت صنعت نساجی در استان زنجان امیدوارکننده است.

وی افزود: صنعت نساجی به سرمایه‌گذار نیاز داشته و توسعه صنعت نساجی در استان زنجان نیازمند حمایت و توجه جدی است؛ چراکه اشتغال در صنعت نساجی پرکاربردترین اشتغال است.

استان زنجان جایگاه بسیار خوبی در صنعت نساجی داشته، به گونه‌ای که در بحث ریسندگی، رنگ‌رزی و بافندگی در کشورحرفی برای گفتن داردمعاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ابراز کرد: صنعت نساجی استان ظرفیت مناسبی برای توسعه داشته و توانسته است در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته باشد. همچنین استان زنجان جایگاه بسیار خوبی در صنعت نساجی داشته، به گونه‌ای که در بحث ریسندگی، رنگ‌رزی و بافندگی در کشورحرفی برای گفتن دارد.

کلانتری، ماشین‌آلات صنعت نساجی را جوان دانست و گفت: ماشین‌آلات این صنعت فرسوده نشده ولی نیاز به بازسازی دارد. همچنین سهمیه استان زنجان از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی، ۲۷۰ میلیارد تومان است. برای واحدهای کوچک زیر ۵۰ نفر اشتغال یک میلیارد تومان، واحدهای متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ نفر ۶ میلیارد تومان وبیش از ۱۰۰ نفر ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی تاسیسات و ماشین‌آلات در نظر است.

وی با بیان اینکه در تولیدات از طراحی و تکنولوژی به‌روز باید استفاده شود، افزود: متاسفانه ما کمبود صادرات در این زمینه را داریم و پوشش تولیدی ما به ۴۰ درصد نمی‌رسد و باید گسترش دهیم، لذا باید به سمت صادرات برویم و از ورود کالای قاچاق جلوگیری کنیم؛ چرا که مانع توسعه صنعت نساجی می‌شود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: باید بازاریابی و صادرات را مدنظر قرار دهیم و با روش‌های مدرن، کیفیت را توسعه و قیمت تمام شده را پایین بیاوریم تا بتوانیم در صادرات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید روی بازاریابی تمرکز کنیم و قیمت تمام شده را کاهش دهیم، افزود: تحقق این امر مهم نیاز به مواد اولیه با کیفیت دارد.

زنجان یکی از قطب های صنعت نساجی کشور است

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به وضعیت صنعت نساجی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: زنجان یکی از قطب های صنعت نساجی کشور است و در این زمینه جایگاه خوبی را در سطح کشور دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان  به وضعیت صنعت نساجی در استان زنجان اشاره کرد و افزود: زنجان جزو پنج استان برتر در حوزه صنعت نساجی در کشور است و استان زنجان جایگاه بسیار خوبی در صنعت نساجی داشته و در بحث ریسندگی، رنگرزی و بافندگی در کشور نیز حرفی برای گفتن دارد.

ناصر فغفوری ادامه داد: مزیت این صنعت در استان این است که اگر ۱۰ سرمایه‌گذار در این زمینه در کشور فعال باشد، پنج سرمایه‌گذار حوزه صنعت نساجی در استان زنجان مستقر هستند و واحدهایی که در صنعت نساجی در استان زنجان فعال هستند، بسیار فعال بوده و صادرات هم دارند.

صنعت نساجی ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارد

وی به مشکلات واحدهای صنعت نساجی در استان نیز اشاره کرد و گفت: سرمایه در گردش مشکل عمده این صنعت در استان است، بنابراین باید تلاش کنیم تا این مشکل رفع شود؛ چراکه صنعت نساجی بسیار اشتغال‌زا است و در دولت تدبیر و امید تسهیلات خوبی برای تقویت این واحدها ارائه می‌شود.

ورود محصولات چینی، بازار پوشاک و پارچه را تحت‌ تاثیر قرار داده و این امر صنعت نساجی را در زنجان با مشکل مواجه می‌کند و گرایش مردم به سمت مصرف محصولات خارجی باعث می‌شود که صنعت ما حرفی برای گفتن در بازار نداشته باشدرئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان افزود: مشکلات صنعت نساجی در استان زنجان متفاوت‌تر از کشور است و ما در برنامه‌ خود راه‌اندازی واحدهای نساجی در استان را داریم.

فغفوری ادامه داد: متاسفانه ورود محصولات چینی، بازار پوشاک و پارچه را تحت‌ تاثیر قرار داده و این امر صنعت نساجی را در استان با مشکل مواجه می‌کند و گرایش مردم به سمت مصرف محصولات خارجی باعث می‌شود که صنعت ما حرفی برای گفتن در بازار نداشته باشد، لذا معتقدیم طراحی پارچه‌ها باید به سمتی پیش برود که مطابق با سلایق افراد باشد.

وی گفت: باید طراحی پارچه‌ها به سمتی پیش برود که مطابق با سلایق افراد باشد و بتوانیم با فرهنگ‌سازی خرید تولیدات بومی و داخلی را توسعه بدهیم، از طرفی مردم نیاز به جذابیت و تازگی دارند و در این راستا این صنعت با نیازهای روز مردم ارتباط دارد و برای توسعه فعالیت‌ها باید به نیاز مردم توجه داشت.

فغفوری خوشبختانه استان زنجان در صنعت نساجی موقعیت خوبی دارد ولی برای توسعه و ترقی و صادرات نیاز به تجهیزات و طراحی نو و باکیفیت است؛ چرا که این صنعت در اشتغال و اقتصاد می‌تواند موثر باشد و باید از فرصت‌ها و موقعیت‌ها به خوبی استفاده کرد. اگر می‌خواهیم به توسعه برسیم باید خود مردم هم کالا و تولید داخلی را مصرف و از مصرف کالای قاچاق صرفه‌نظر کنند تا واحدهای تولیدی و کارخانه‌های ما بتوانند چرخ‌های خود را بچرخانند.

وی، صنعت نساجی استان زنجان را جوان و پویا عنوان کرد و یادآور شد: این صنعت در استان موقعیت خوبی نسبت به استان‌های دیگر دارد و صنعت نساجی در استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها جوان و مدرن بوده و به خاطر آب و هوایی که دارد این صنعت رونق خوبی دارد.

همچنین رئیس خانه صنعت، معدن استان زنجان  وضعیت صنعت نساجی در استان زنجان را امیدوارکننده عنوان کرد و گفت: واحدهای نساجی استان زنجان دارای تجهیزات خوبی هستند.

سجاد نباتچیان، صنعت نساجی استان زنجان را جوان و پویا عنوان کرد و افزود: این صنعت در استان موقعیت خوبی نسبت به سایر استان‌ها دارد.

وی اظهار کرد: صنعت نساجی در استان زنجان نسبت به سایر استان‌ها جوان بوده و به خاطر آب و هوای استان دارد، رونق خوبی خواهد داشت.

رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان گفت: اگر صنعت نساجی در استان با سرعت حرکت کند، در یک دهه از برخی از استان‌ها جلوتر می‌رود و این صنعت به این خاطر باید حمایت شود چون شکننده است.

نباتچیان تاکید کرد: چند واحد صنعت نساجی در استان راه‌اندازی شده و چند واحد دیگر هم نصب می‌شود و وضعیت صنعت نساجی در استان زنجان امیدوارکننده است.

فرهنگ ایرانی‌ها متمایل به پوشاک خارجی شده است

وی، قاچاق را معضل مهم اعلام کرد و گفت: فرهنگ ایرانی‌ها متمایل به مصرف پوشاک خارجی شده است و قاچاق پوشاک و پارچه از طریق کانتینر وارد استان می‌شود و باید جلوی آن را گرفت تا تولید نساجی کشور مورد مصرف مردم قرار گیرد.

نباتچیان افزود: باید مشوق‌ها را شناسایی و بدون اینکه کارخانه داشته باشیم با برند خود، کالا را صادر کنیم.

این مسئول با بیان اینکه استان زنجان در بحث اشتغال‌زایی در صنعت نساجی موقعیت خوبی دارد، افزود: خوشبختانه در استان زنجان درصد اشتغال در صنعت نساجی خوب است.

وی تصریح کرد: در این میان باید دولت بر این امر اذعان داشته باشد که حمایت از صنعت، یعنی توسعه اشتغال و اقتصاد و باید برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: صنعت نساجی استان ظرفیت مناسبی برای توسعه دارد و توانسته است در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×