اخبار فرش ماشینی

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران: صنعت نساجی رو به فنا نیست

 

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران: صنعت نساجی رو به فنا نیست

حرف و حدیث هایی که درباره صنعت نساجی مبنی بر تعطیلی خیلی از واحدها زده می شود دروغ محض بوده و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تعطیلی واحدی دریافت نشده است.

مهندس علیرضا حائری دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در رابطه با وضعیت و مشکلات صنعت نساجی کشور گفت: در حال حاضر مشکلات به وجود در صنعت نساجی تنها مختص به این صنعت نبوده بلکه تمام صنایع کشور با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

وی افزود: از مشکلاتی چون تامین ارز، نقل و انتقال پول، تحریم و عدم نقدینگی کافی واحدهای تولیدی می توان به عنوان مشکلات عمومی اقتصاد کشور نام برد.

به گفته دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گزارشات حاکی از کاهش ۳۰ درصدی تولید خودروسازان در ۲ ماه اول سال جاری دارد در حالی که اثرات این تحریم ها و محدودیت ها به صنعت نساجی خیلی کمتر از صنعت خودرو بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

حائری از صنعت خودروی کشور به عنوان یک صنعت گلخانه ای یاد کرد و اظهارداشت: با توجه به اینکه صنعت خودرو تحت حمایت ۱۰۰ درصدی دولت قرار دارد و تنها تحت شرایط خاصی می تواند به زندگی خود ادامه دهد، در صورت عدم حمایتهای ویژه و خاص دولت از این صنعت، صنعت خودروسازی دچار مشکلات جدی و عدیده ای خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: صنعت نساجی گلخانه ای نبوده چرا که با مشکلات کمبود منابع، قاچاق، تحریم و واردات رسمی و غیررسمی به تنهایی دست و پنجه نرم کرده و نسبت به دیگر صنایع کشور آسیب کمتری می بیند به طوری که می توان گفت وضعیت نساجی نسبت به وضعیت عمومی اقتصاد و صنعت کشور از متوسط بدتر نبوده و شاید جایگاهی بالاتر از متوسط را به خود اختصاص دهد.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران درباره این مطلب که اگر یارانه صنعت پرداخت نشود دیگر نمی توان این صنعت را در کشور احیا کرد، گفت: اگر قرار باشد فاز دوم اجرا شود و مجدداً قیمت حامل های انرژی افزایش یابد، قبل از اینکه یارانه ها و بسته های حمایتی به صنعت تزریق شود به طبع مشکلات صنعت بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: ولی اگر قرار باشد فعلا فاز دوم اجرا نشود و یا در صورت اجرا یارانه صنعت تغییر نکند، وضع به همان صورت باقی می ماند.

حائری خاطرنشان کرد: برای اینکه صنعت نساجی آماده ورود به فاز دوم قانون هدفمندی شود قطعا باید پرداخت یارانه و منابع برای بازسازی و تقویت صنعت کشور به موقع عملی شود و قاعدتاً در صورت عدم اجرا، صنعت کشور لطمه جدی خواهد خورد.

وی همچنین درباره اینکه تعداد واحدهای نساجی تعطیل شده به چه میزان است، افزود: ممکن است شیفت کاری کم شده باشد و ظرفیت تولید کم شود ولی گزارشی مبنی بر تعطیلی واحد نساجی به طور رسمی به دست ما نرسیده است.

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در رابطه با میزان سطح زیر کشت پنبه در سال جاری در کشور گفت: سطح زیر کشت پنبه در کشور برای سال جاری خیلی جالب نبوده و ۳۲ هزار هکتار سطح سبز پنبه گزارش شده است در حالی که در سال گذشته تا ۹۰ هزار هکتار پنبه نیز کشت شد.

وی ادامه داد: امسال وزارت جهادکشاورزی پیش بینی ۱۰۰ هزار هکتار کشت پنبه را داشته ولی آمارها ۳۲ هزار هکتار سطح سبز کشت پنبه را نشان می دهند و ۵۰ هزار هکتار نیز با کشاورزان قرارداد بسته شده است.

حائری افزود: امیدواریم که در سال جاری سطح زیر کشت ۱۰۰ هزار هکتاری پنبه عملی شود، چرا که اگر ۱۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت تحقق یابد، می توانیم امیدوار باشیم که ۵۵ تا ۶۰ هزار تن پنبه در سال جاری تولید شده تا حدودی نیاز اصلی کشور برطرف گردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×