اخبار فرش ماشینی

دانش تولید ماشین‌آلات ذوب ریسی در کشور بومی می‌شود

جناب مهندس زارع از فعالان حوزه صنعت نساجی می‌باشد که برخلاف افراد زیادی که به روش سنتی و انتقال از پدر به پسر سراغ کار تولید فرش ماشینی می‌روند. ایشان با کمک مهندسین مجموعه خود آغاز به تولید ماشین آلات صنعت نساجی در کشور کردند تا به دنیا نشان دهیم که نه تنها می‌توانیم تولیدکننده بهترین فرش باشیم بلکه می‌توانیم ماشین آلات مورد نیاز خود را نیز تولید کنیم. در ادامه گفت‌و گویی که در ماه گذشته با ایشان داشتیم را خدمت شما مخاطبان می‌آوریم.

 

  1. لطفا توضیح مفصلی در رابطه با شرکت شوکا ایرانیان و فعالیت های شرکت خدمت خوانندگان مجله بفرمایید ممنون خواهیم شد.

شرکت دانش بنیان شوکا ایرانیان در سال ۱۳۹۱ و بر اساس تجربیات و تحقیقات تیم مدیریتی خود در صنعت نساجی ایران تاسیس گردیده است. هدف این شرکت بومی سازی دانش تولید ماشین آلات ذوب ریسی و تجهیزات وابسته در ایران می باشد. این شرکت در حال حاضر تمرکز خود را بروی طراحی و تولید خطوط نخ بی سی اف و سی اف قرار داده است و تا کنون موفق به فروش چندین خط کامل به شرکت هایی مختلفی در کشور و همچنین خارج  از کشور شده است. استان های یزد و اصفهان بیشترین حجم استفاده از ماشین آلات این شرکت را دارند و کشور هایی مانند ازبکستان نیز از این ماشین آلات نیز استفاده می نمایند. کلیه قسمت های این ماشین آلات اعم از دوزینگ، اکسترودر، اسپینرت، جت تکسچرایزینگ و وایندر در این شرکت تهیه می شوند و دارای طراحی ثبت شده این شرکت و با نام تجاری STIM Group  می باشد.

  1. شرکت شما در حوزه‌ی طراحی، ساخت و اجرای خطوط ذوب‌ریسی الیاف شروع به کار کرد. با توجه به سال شروع به فعالیت شما که وضعیت اقتصادی خوبی در آن برهه زمانی در کشور نداشتیم شروع به کار به چه نحوی بود؟

فعالیت تحقیقاتی در جهت طراحی و ساخت قسمت های مختلف دستگاه بی سی اف مانند جت، از سال ۸۶ شروع و بعد از چندین سال تحقیقات تکمیلی و همچنین فروش به چند شرکت داخلی در نهایت در سال ۱۳۹۱ شرکت مورد نظر تاسیس و کار اصلی یعنی تولید خط کامل شروع شد. در ابتدای امر علاوه به بر اوضاع نا مناسب اقتصادی و همچنین عدم استقبال صنعتگران داخل از محصول ایرانی ناچار به سرمایه گذاری شخصی و همچنین ریسک پذیری بالایی در خصوص فروش و ایجاد حس اطمنیان در خریدارا نمودیم که خوشبختانه بعد از مدت کوتاهی توانستیم نطر مساعدی از کلیه خریدارن دریافت نماییم.

  1. تکنولوژی کامل متعلق به ایران است یا از مهندسین یا علم کشورهای دیگر نیز کمک گرفته شده؟

طبیعتا دانش تولید ماشین آلات ذوب ریسی یک دانش بین المللی و ثبت شده می باشد و ما هم مانند سایر کشور ها و همچنین شرکت های بین المللی از این دانش جهانی بهر مند شده و توانستیم آن را در اخل کشور طراحی و تولید نماییم. طرح حاضر به وسیله جوانان ایرانی و با استفاده از دانش جهانی انجام گرفته است.

  1. میزان استقبال تولیدکننده ها از این تکنولوژی به چه صورتیست؟

استقبال تولیدکنندگان داخلی از محصولات مشابه خارجی به دلایل بر خوردادری از معافیت های گمرکی، ارز دولتی و حتی وام های کلان بیشتر می باشد بنابرابن در این مرحله آنها ترجیح می دهند که محصولات خارجی را وارد نموده و از تسهلات بیشتری بهره مند شوند. رقابت در این فضا برای تولید کنندگان داخلی کمی سخت می باشد که امید است کم کم مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

  1. به جز شما چه شرکت های رقیبی در این حوزه وجود دارد و فضای رقابتی شما با آنها به چه نحویست؟

در حال حاضر کشور های مختلفی از جمله آلمان، سوئیس، اتریش، ایتالیا، ترکیه و چنین در حال ساخت و فروش اینگونه ماشین آلات می باشند و و در داخل کشور نیز ما به عنوان اولین و تنها تولید کننده این محصول می باشم. در حال حاضر و با توجه به نظر خریدارن، محصول از نظر کیفیتی قابل مقایسه با نمونه های مشابه خارجی می باشد و ولیکن از نظر قیمت و خدمات آن بسیار مناسبتر می باشد به نحوی که بعضا دارندگان دستگاه های مشبه نیز تمایل به استفاد ه از خدمات ما نیز هستند.

 

  1. نگاهی به صادرات در این حوزه دارید؟

قطعا، یکی از اهداف این شرکت تمرکز بروی صادات این دستگاه در کشور های منطقه می باشد و مطمئن هم هستیم که بازار بسیار مناسبی را خواهد د اشت و در این زمینه نیز برنامه ریزی هایی نیز در شرکت انجام شده است.

 

  1. با وجود پتانسیل های لازم در کشور برای تولید و تبدیل شدن به قطب در منطقه و جهان اما همچنان در بازار جهانی چندان موفق نبوده ایم. موانع و دلایل از نظر شما چیست؟

دلایل بسیار زیادی در این امر دخیل هستند و به راحتی نمیتوان اظهار نظر نمود. ولیکن چیزی که مشهود هست کشور ایران نیز در حال تمرکز بروی تولید محصول های خاص و با رویکرد جهانی می باشد که این روند و با حمایت دولت و مردم، نشانه هایی از ظهور در منطقه را در سال های آینده مشاهده نمود.

 

  1. کیفیت نخ های تولیدی دستگاه های شما از نظر ضرافت و استحکام چه ویژگی هایی دارد؟

کیفیت محصول از نظر ویژگی های نهایی شامل استحکام، ظرافت، یکنواختی و ثبات در آزمایشگاها و با استانداردهای مورد نطر انجام میگیرد و نتایج بسیار مطلوب می باشد. در حقیقت در حال حاضر این شرکت هرماه با خریدارن خود در ارتباط می باشد و کلیه نظرات و پیشنهادات آن ها را مورد بررسی قرار میدهد و در اکثر مواقع از کیفیت نخ حاصل نیز تست گرفته می شود که اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد بتوان آن را رفع نمود.

 

  1. دستگاه های حال حاضر شما چند درصد ایرانی است. چه قطعاتی را از سایر کشور ها وارد نمودید؟

دستگاه های خط تولید شرکت تلفیقی از ماشین آلات داخلی و خارجی می باشند. ولیکن کل قسمت های دستگاه بی سی اف به جز الکتروموتورها و همچنین اینتر مینگل در داخل خود شرکت طراحی و تولید می شوند.

 

  1. آیا از نظر قیمیت و کیفیت قابلیت رقابت با رقبای خارجی و چینی را دارید؟

از نطر کیفیت قابل مقایسه می باشد و می توان گفت که محصول نهایی یعنی نخ بی سی اف دارای ویژگی های بسیار مطلوبی می باشد. ولیکن از نظر قیمت و خدمات صراحتا بسیار بهتر بوده و به نحوی که در این زمینه حرف اول را می توان گفت که در منطقه میزنیم. دستگاه های ما با نمونه های مشابه به طور متوسط با ۴۰% قیمت کمتر در کشور تهیه و در اختیار خریدارن قرار میگیرد. در این زمینه حتی کشور چین هم نمیتوان مقابله نماید. منتها این به اعتماد صنعتگران ایرانی بستگی دارد که ار این دستگاه استقبال نمایند تا این دستگاه نیز مانند بقیه شرکت ها بتواند در بازا داخلی نیز جای خود را پیدا کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×