اخبار فرش ماشینی

خیز ایران برای تسخیر بازار فرش دستباف جهان در پسابرجام

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 درآمد ۱۳۴ میلیون‌دلاری از صاردات فرش به ۸۰ کشور جهان

تولید‌کنندگان فرش ایرانی خود را از دعوای بین دولت‌ها دور کرده‌اند و می‌خواهند از فرصت فراهم‌شده در دوران پسا‌تحریم برای استفاده از بازار ایالت متحده به‌منظور صادرات محصولات خود نهایت بهره را ببرند.

«حمید کارگر» رییس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: «فرش ایران توسط بافندگان زن و مردی تولید می‌شود که واحدهایی که در آن کار می‌کنند توسط بخش خصوصی اداره می‌شود؛ در نتیجه دولت تاثیر بزرگی در این صنعت ندارد.» او در پاسخ به ایمیلی این پاسخ را داده است.

رویترز اشاره می‌کند که در زمینه فرش دستباف هندوستان، پاکستان و ترکیه سه رقیب اصلی ایران در طول سال‌های تحریم آن کشور بوده‌اند. به خصوص آن‌که این کشورها صادرات اصلی فرش‌شان به امریکا بود که بزرگترین خریدار و وارد‌کننده فرش از ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی به ارزش ۸۰ میلیون دلار بوده است؛ زمانی که هنوز تحریم‌ها علیه ایران تشدید نشده بودند.

خبرگزاری رویترز اشاره می‌کند که پس از توافق هسته‌ای در ماه ژانویه، فعالان فرش خواستار گسترش روابط تجاری و فروش بیش‌تر محصولات شدند.

کارگر که از اعضای کلیدی در حوزه کسب و کار و در ارتباط نزدیک با بدنه وزارت بازرگانی است می‌گوید که در حال تلاش است تا به جهان خارج نشان دهد که فرش ایرانی نماد و پیام صلح و دوستی ایرانیان با جهان است‌. او می‌گوید تلاش دارد نشان دهد که فرش ایران مستقل از دولت است.

کارگر می‌گوید که از ژانویه گذشته فروش فرش ایرانی به امریکا از سرگرفته شده است و فرش‌هایی به ارزش ۴۹.۳ میلیون دلار به امریکا صادر شده‌اند. رویترز اشاره می‌کند که در فاصله مارس تا سپتامبر امسال ایران ۱۳۴ میلیون دلار فرش دستباف یا ۲.۳۳۰ تن فرش به ۸۰ کشور جهان صادر کرده است. این میزان افزایشی ۱۷.۷ درصدی در ارزش مادی و افزایشی ۱۰ درصدی در وزن در مقایسه با یک سال پیش از آن است».

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این خبرگزاری در ادامه اشاره می‌کند که عملکرد رو به گسترش صنعت فرش می‌تواند به حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران نیز کمک کند چرا که نه تنها به رونق اقتصاد منجر می‌شود بلکه باعث اشتغال‌زایی نیز خواهد شد. کارگر می‌گوید که در حدود یک میلیون بافنده فرش در ایران وجود دارند که ۷۰۰ هزار نفر از آنان تمام وقت کار می‌کنند.

این خبرگزاری در پایان اشاره می‌کند که در طول سال‌های تحریم ایران برای جبران بازار از دست‌رفته فرش خود در امریکا و اروپا مجبور به فروش به روسیه، چین و افریقای جنوبی و برخی از کشورهای امریکای لاتین شده بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×