اخبار فرش ماشینی

خرید محصولات پتروشیمی با قیمت‌ فوب منهای پنج درصد حق صنایع نساجی کشور است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

خرید محصولات پتروشیمی با قیمت‌ فوب منهای پنج درصد حق صنایع نساجی کشور است

در پی اعتراض مجتمع‌های پتروشیمی مبنی بر عدم جذب گرانول پلی‌پروپیلن عرضه شده توسط ایشان در بازار داخلی و نهایتاً انبار شدن این محصول به دلیل ممنوعیت صادرات آن، مهندس میرسعید شمس‌زاده، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن اعتراض به این مطلب اعلام نمود: در صورت صحت ادعای مجتمع‌های پتروشیمی مبنی بر انبار شدن گرانول پلی‌پروپیلن، این موجودی مربوط به عرضه در هفته‌های اخیر نمی‌باشد.

وی ادامه داد: پیش از ممنوعیت صادرات این محصول، به دلیل عرضه قطره چکانی آن در بورس کالا، قیمت گرانول به شدت افزایش یافت. لذا این احتمال وجود دارد که این موجودی به دلیل پیش‌بینی افزایش قیمت بیشتر این محصول توسط مجتمع‌های پتروشیمی از همان دوره در انبارها باقی مانده باشد.

وی اعلام نمود: هم‌اکنون قیمت فروش این محصولات در داخل کشور به قیمت‌های جهانی نزدیک شده و این امر موجب جذب کامل گرانول پلی‌پروپیلن (گرید نساجی) عرضه شده در بورس کالا طی هفته گذشته، توسط واحدهای مصرف‌کننده شده است. با در نظر گرفتن این امر و همچنین با توجه به اینکه انتخاب گرید تولیدی بر عهده مجتمع‌های پتروشیمی می‌باشد، چنانچه برخی از گریدها (همچون گرید لوله) با مازاد عرضه روبروست، لازم است تا برنامه‌ریزی تولید ایشان بر مبنای گرید مورد نیاز بازار تنظیم گردد. کمااینکه بر اساس ادعای مجتمع‌های پتروشیمی، عرضه گرید نساجی گرانول پلی پروپیلن در سال جاری پاسخگوی نیاز داخلی آن نبوده و مصرف‌کنندگان مجبور به واردات می‌باشند.

مهندس شمس‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: قیمت‌گذاری گرانول پلی‌پروپیلن بر اساس نرخ‌های جهانی صورت می‌پذیرد بطوریکه چنانچه مجدداً امکان صادرات این محصول برای مجتمع‌های پتروشیمی مهیا گردد، قیمت صادراتی ایشان بالاتر از قیمت جهانی نخواهد بود. لذا حق طبیعی صنایع نساجی، که بخش عمده‌ای از عرضه‌ی این محصول را جذب می‌نمایند، این است که عرضه این محصول با قیمت فوب منهای پنج درصد بر مبنای ارز اتاق مبادلات صورت پذیرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×