اخبار فرش ماشینی

تولید نوعی پارچه پنبه ای ضد میکروب در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با نشاندن لایه های نانومتری موفق به تولید نوعی پارچه ضد میکروب با حفظ ویژگی های اولیه نرمی و رنگ ظاهر شدند.

به گزارش ایرنا، ‘آناهیتا روحانی’ پژوهشگر طرح به گسترش استفاده از پارچه های ضد میکروب در مراکز درمانی و پوشش بیماران و افراد در معرض بیماری اشاره کرد و گفت: یکی از چالش های تولید الیاف ضد میکروب حفظ نرمی پارچه و رنگ آن بوده است.

وی افزود: در این طرح ما موفق شدیم از روش لایه به لایه برای قرارگیری لایه های نانومتری کیتوسان بر روی پارچه پنبه ای استفاده کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: اساس کار روش لایه به لایه، قرار گرفتن پی درپی پلی الکترولیت های با بار مخالف برای ایجاد لایه های نانومتری بر روی سطح پارچه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: در این پژوهش از کیتوسان که یک پلیمر زیستی است به عنوان پلی الکترولیت با بار مثبت و از تری پلی فسفات به عنوان پلی الکترولیت با بار منفی استفاده شد به این ترتیب که ابتدا محلول هایی از هر دو ماده تهیه و سپس پارچه به صورت متوالی در هر یک از محلول ها قرار داده شد.

پژوهشگر طرح، بزرگترین مزیت این روش را سادگی و انجام فرآیند در دمای محیط عنوان کرد.

وی با بیان اینکه چنین فرایندی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، افزود: حلال عمده ای هم که در این روش استفاده می شود، آب است که در مقایسه با دیگر روش ها که معمولاً از حلال های آلی استفاده می کنند سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد.

روحانی اظهار داشت: در این روش با وجود اعمال پنج لایه بر روی سطح پارچه، قطر مجموع لایه ها کمتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و خواص اصلی پارچه از جمله رنگ ظاهر و زیردست کاملاً حفظ شده است.

وی افزود: نکته قابل توجه در این پژوهش استفاده از کیتوسان به عنوان یک پلیمر زیستی و عامل ضد میکروب است که در مقایسه با دیگر عوامل ضد میکروب مانند نانوذرات نقره، ماده ای زیست سازگار، زیست تخریب پذیر و دوستدار محیط زیست است و به هیچ وجه سمیت ندارد ضمن آن که بررسی ها نشان دهنده خاصیت ضد میکروبی ۹۹ و ۸ دهم درصدی این نوع پارچه بوده است.

پارچه تکمیل شده ثبات و دوام شستشویی مناسبی از خود نشان داده است و قابلیت کاربرد در مصارف پزشکی و بهداشتی از جمله تهیه لباس های اتاق عمل با خاصیت ضد میکروب، تولید زخم پوش ها و تهیه پدهای بهداشتی دارد.

دکتر ‘ناهید همتی نژاد’ و ‘آزاده بشری’ راهنمایی این پروژه تحقیقاتی را برعهده داشتند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×