اخبار فرش ماشینی

تولید فرش دستباف توسط ۲ میلیون بانو در کشور/سودی که نصیب دلال‌ها می‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۲ میلیون نفر از بانوان در کشور مشغول بافت فرش دست‌بافت هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند، زهرا ظفری پیش از ظهر امروز در بررسی مشکلات فرش‌بافان نهاوندی اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان ایجاد اشتغال پایدار در بین مردم به ویژه برای نسل جوان است.

وی گفت: در این راستا با برنامه‌ریزی‌های متعدد به فراخور زمان و مکان تلاش شده تا این دغدغه را کاهش داده شود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت توجه به مشاغل خانگی و توسعه رشته‌های آن را متناسب با موقعیت جغرافیایی هر منطقه مهم خواند و افزود: ایجاد مشاغل خانگی در هر استان و منطقه تفاوت دارد اما آنچه مهم است قصد دولت برای مهیا کردن زمینه‌های ایجاد مشاغل خانگی در سطح خانواده‌ها است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲ میلیون نفر در زمینه قالی‌بافی که عمدتاً خواهران هستند، گفت: از این تعداد تاکنون ۲۰۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

ظفری ادامه داد:‌ طی امسال نیز تلاش شده براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ۴۰۰ هزار نفر زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به رفع مشکلات بانوان فرشباف یادآور شد:‌ در برخی خانواده‌ها بانوانی هستند که توان پرداخت حق بیمه را ندارند و مجبور هستند بدون بیمه تأمین اجتماعی اقدام به فرش‌بافی کنند بنابراین قادر نخواهند بود به جز چند سالی در هنگام جوانی قالی‌بافی کنند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: یکی از برنامه‌های اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت توجه به بیمه کردن تمام قالیبافان با پرداخت کمترین مبلغ حق بیمه است.

وی ابراز داشت: در استان همدان بیش از ۴۶ هزار نفر از بانوان در بخش قالی‌بافی فعال هستند که سالانه بیش از ۶۰ هزار متر مربع فرش نفیس دست‌بافت تولید و روانه بازار می‌کنند.

ظفری ادامه داد: بیشترین سود حاصل از فروش فرش نفیس دست‌بافت نصیب واسطه‌ها و دلال‌ها می‌شود بنابراین دولت به دنبال ارائه راهکارهایی برای حذف واسطه‌ها در این بخش است.

وی گفت:‌ در شهرستان نهاوند نیز ۳ هزار و ۵۰۰ فرش‌باف بانو فعالیت دارند که بیش از ۵۰ درصد آنها زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت بیمه تأمین اجتماعی، نبود بازار فروش محصولات فرش، نبود مکان مناسب برای بافت فرش، افزایش قیمت مواد اولیه فرش دست‌بافت و عدم توجه به بهداشت محیط را از مهمترین مشکلات بافندگان فرش عنوان کرد و افزود:‌ عزم دولت برای رفع این مشکلات جزم شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×