اخبار فرش ماشینی

تولیدکننده ایرانی در کشور خودش غریب است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: برای برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران تنها یک سالن به وسعت ۶۰۰ متر به ما اختصاص دادند درحالیکه به ترک‌ها ۸۰۰ متر فضا داده شد.

 نشست خبری چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران با حضور مهدی یکتا (دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران)، حمید قبادی (دبیر کارگروه مد و لباس)، محمود نبوی (رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران) و شاهرخ جعفری(عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تولید کننده پوشاک و پارچه برند سله بن) برگزار شد.

 در ابتدای این نشست حمید قبادی با بیان اینکه چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران با همت بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی و با هماهنگی کارگروه مد و لباس و اتحادیه صادرکنندگان پوشاک برگزار می‌شود، اظهار کرد: اقدامات گسترده‌ای برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده.

در سال‌های اخیر این هماهنگی‌ها در زمینه پوشاک و لباس کم بوده اما در سال ۹۵ پس از تعیین شعار سال از طرف مقام معظم رهبری همه نهادها عزم خود را جزم کرده‌اند تا شرکت‌های پوشاک و نساجی بتوانند توان خود را در این نمایشگاه نمایش دهند.

او ادامه داد: البته همه این اقدامات با اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق محقق خواهد شد. ما در تمام حوزه‌های پوشاک و لباس این قدرت و امکان را داریم که اگر فردا درهای کشور به روی کالاهای خارجی بسته شود در تکثر و تعدد و مرغوبیت کالای ایرانی را عرضه کرده و بازار را از آن اشباع کنیم.

در ادامه محمود نبوی با بیان اینکه در سال اول برگزاری نمایشگاه فکر نمی‌کردیم تا این حد موفق باشیم، گفت: ۹۹ درصد پوشاکی که در کشور به عنوان پوشاک خارجی و برند به فروش می‌رسد اصل نیست و در کشورهای اطراف یا ایران تولید می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

او ادامه داد: درست است که صادرات صنایع نساجی قطع شده اما توانمندی تولیدکنندگان همچنان ادامه دارد و ما می‌توانیم با تولید کالاهای ایرانی و اشتغال‌زایی در این زمینه از ورود اجناس خارجی که اصلیت آن مشخص نیست؛ جلوگیری کنیم.

او ادامه داد: برگزارکنندگان این نمایشگاه با ارسال نماینده به ۴۵ شهر کشور و جمع‌آوری اطلاعات از واحدهای خرده‌فروشی معضلات این صنعت را بررسی کردند. یکی از مهمترین معضلات این واحدها عرضه پوشاک است.

رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه باتوجه به نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب در خصوص پوشاک وارداتی به کشور گفت: در چند ماه اخیر شاهد بودیم واردات پوشاک به کشور بسیار مشکل شده و این به دلیل بالا بردن این صنعت در کشور و اهمیت دادن به آن است.

مهدی یکتا با بیان اینکه سال‌ها بود که می‌خواستیم قدرت صنعت پوشاک داخلی کشور را به نمایش بگذاریم، گفت: برای برگزاری سال اول این نمایشگاه در سال ۹۱ هیچ دستگاهی به ما مجوز نمی‌داد اما با استقبال مردم امروز می‌توانیم این نمایشگاه را برگزار کرده و باتوجه به اینکه نقاط ضعف اصلی صنعت پوشاک عدم اتصال تولید به سیستم توزیع است، قصد داریم این مشکل را در این نمایشگاه برطرف کرده و در کنار آن نیز به صادرات هم توجه داریم.

 او ادامه داد: ۴۵ نقطه جغرافیایی به عنوان بازارهای اصلی پوشاک شناسایی شدند و با ارسال نمایندگانی به آنها ۶۵۰۰ واحد صنفی مستعد توزیع برند پوشاک ایرانی شناسایی شد و در همین زمینه بانک اطلاعاتی تهیه کردیم و از آنها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شد.

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه برای استفاده بهتر از این نمایشگاه مدت زمان اجرای آن طولانی‌تر شده، اظهار کرد: هدف اصلی ما این است که این نمایشگاه زمینه‌ای شود  برای نمایش توانمندی‌های برند ایرانی و قصد داریم رقابت بین برند ایرانی و خارجی را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم.

یکتا تاکید کرد: بیشتر اجناسی که در ایران به عنوان برند خارجی توزیع می‌شوند، فکت هستند و این ظلم به تولیدکننده داخلی است.

در ادامه این نشست شاهرخ جعفری (عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تولیدکننده پوشاک و پارچه برند سله‌بن) با بیان اینکه افرادی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند می‌خواهند توانمندی و اتحاد صنعت پوشاک را به نمایش بگذارند، گفت: کل صنعت پوشاک در کشور به این مسئله معتقد است که باید ورود پوشاک خارجی به کشور باز باشد و ما قصد نداریم نابلدی‌های خودمان را به مردم تحمیل کنیم مانند همان اتفاقی که در صنعت خودرو رخ داده است.

او ادامه داد: صنعت پوشاک در کشور ما براساس منابع طبیعی پیش رفته است اما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که باید صنعتی شویم به همین دلیل مدیران باید از صنعت حمایت کنند البته در همه جای دنیا قوانین حمایتی برای تولیدکننده وجود دارد همانطور که در همه جای دنیا تعرفه برای ورود کالاهای خارجی وجود دارد. در کشور ما نیز حتی اگر تعرفه ترجیحی صفر هم باشد، واردکننده بازهم ترجیح می‌دهد کالا را به کشور قاچاق کند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: متاسفانه اجناسی که در کشور ما به عنوان برند خارجی به فروش می‌رسند در کشورهای ترکیه و چین به قصد ورود به ایران تولید می‌شوند و این کالاها در آن کشورها استفاده نمی‌شود.

جعفری با اشاره به دیگر مشکلات تولیدکنندگان داخلی نیز گفت: هزینه اجاره بهای مکان‌های تجاری بسیار گران است و هیچ تخفیف و حمایتی برای استفاده از این محل‌ها برای برند داخلی نمی‌شود در حالی که برند خارجی می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌ای از این مکان‌ها استفاده کند. از طرف دیگر ارزش افزوده‌ای که برای کالای ایرانی تعیین می‌شود بسیار بالاست و باعث می‌شود کالای ایرانی با قیمت گران‌تری به فروش برسد در حالی که کالای وارداتی به صورت دامپینگ وارد بازار ایران می‌شود و این به صنعت کشور بسیار ضرر می‌زند. ما نمی‌گوییم ارزش افزوده نباشد اما به گونه دیگری اجرا شود.

او با تاکید براینکه متاسفانه تولیدکننده ایرانی در کشور خودش غریب است، گفت: برای برگزاری این نمایشگاه تنها یک سالن به وسعت ۶۰۰ متر به ما اختصاص دادند در حالی که اخیرا برای برگزاری نمایشگاه به ترک‌ها ۸۰۰ متر فضا اختصاص داده شد. از طرف دیگر امکانات برای تبلیغ این نمایشگاه در اختیار ما قرار ندادند و ما برای استفاده از یک فضای تبلیغاتی در سطح شهر در ده روز باید مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت کنیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×