اخبار فرش ماشینی

تولید چیپس تقویت شده با الیاف شیشه در شرکت پلی اکریل

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نصب تجهیزات خط تولید کامپوزیت پلی اتیلن ترفتالات تقویت شده با الیاف شیشه (PET-GF) در شرکت پلی اکریل ایران رو به اتمام بوده و تا پایان سال ۱۳۸۶ محصول فوق به بازار عرضه می گردد.

در این خط تولید، از دو ماده اولیه اصلی شامل پلی اتیلن ترفتالات (PET) و الیاف شیشه (Glass Fiber) استفاده می شود که در آن از انواع رزین PET‌از جمله Fiber Grade, Bottle Grade و چیپس خالص و همچنین از الیاف شیشه (Chopped strand glass fiber type E)‌به منظور تقویت نمودن کامپوزیت استفاده می شود.
محصول این خط، چیپس پلی استر تقویت شده با درصدهای مختلف الیاف شیشه می باشد که در حال حاضر، طراحی و تنظیمات خط بر اساس ۳۰ درصد الیاف شیشه می باشد. علاوه بر تنظیم میزان الیاف شیشه و امکان افزودن مواد کمکی بر حسب نیاز بازار و مشتریان که در نتیجه محصولاتی با خواص بسیار متنوع از جمله خواص ضد آتش، استحکام بسیار بالا و … را امکان پذیر می سازد، در خط تولید قابلیت تهیه دو نوع محصول با ویسکوزیته های متفاوت وجود دارد که خواص و کاربردهای متمایزی را ایجاد می کند. عملیات Solid State Poly Addition یا SSPA‌  (پلیمریزاسیون حالت جامد افزایشی)، ‌گزینه انتخابی می باشد که امکان تولید محصول با خواص متفاوت را می دهد.
نکته بسیار حائز اهمیت در خصوص کامپوزیت های PET-GF‌ قابلیت جایگزینی این مواد با کامپوزیت های مهم دیگر از جمله نایلون- الیاف شیشه (PA-GF)، پلی بوتیلن ترفتالات – الیاف شیشه (PBT-GF) و … می باشد. قیمت تمام شده مناسب و همچنین در دسترس بودن این مواد از دیگر مزایای کاربردی کامپوزیت های PET-GF در مقایسه با سایر محصولات مشابه می باشد. همچنان که اشاره شد، کامپوزیت های PET-GF به دلیل خواص بهتر و استحکام و مقاومت مناسب تر، قابلیت جایگزینی پلیمرها و کامپوزیت های دیگر را دارا می باشند که در جدول زیر به اختصار برخی از موارد جایگزینی و کاربردهای پیشنهادی ارائه شد ه است:

کامپوزیت PET-GF  دلایل امکان جایگزینی   موارد استفاده کامپوزیت PET-GF
PBT-GF گران تر بودن PBT، ححجم تولید جهانی پایین تر PBT و تنوع گرید بیشتر PET کاربردهای الکتریکی / الکتریکی نظیر سیم پیچ ها، سنسورها و سرپیچ لامپ و …
PP-GF خواص فیزیکی – مکانیکی بهتر PET در سال های اخیر قیمت این دو پلیمر (PET-PP) بسیار به یکدیگر نزدیک شده است. پروانه خودرو، محفظه تجهیزات الکتریکی، وسایل الکترونیکی، انواع قطعات کولر و بخاری و …
PA-GF مقاومت مناسب تر PET‌در مقابل ترکیبات شیمیایی، خواص حرارتی مناسب تر و قیمت ارزان ترPET منیفولد هوا، محفظه آب رادیاتور، ترمینال برق فشار قوی و ضعیف، انواع بوبین، درپوش سیلندر، بدنه فیلتر هوا، شیر سیرکولاسیون اگزوز، پروانه خشک کن، دستگیره درب، قطعات مهندسی با دقت ابعادی و استحکام بالا، محفظه وسایل الکتریکی، ‌قطعات صنعتی و…
ABS ارزان تر و در دسترس تر بودن PET انواع رله های الکتریکی، سیستم Housing آیینه بغل خودروها و…
انواع فلزات استحکام بالاتر و مقاومت عالی در برابر دما و مواد شیمیایی و قیمت پایین تر PET محفظه پمپ آب و…

 

منبع: خبرگزاری انجمن صنایع نساجی ایران

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×