اخبار فرش ماشینی

توسعه لباس هوشمندی که خطر را احساس می‌کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پژوهشگران اروپایی با استفاده از فناوری نانو لباس هوشمند قابل شستشویی را ویژه گروههای امداد و آتش نشانی توسعه داده اند که می تواند خطر را احساس کند.
۲۳ تیم اروپایی از دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی اروپا در پروژه ای با عنوان “پروتکس” (پارچه الکترونیک محافظتی) در مدت چهار سال این لباس هوشمند را توسعه داده اند.
پارچه این لباس هوشمند با باتریها و حسگرهای بی سیم یکپارچه شده است و به همین دلیل می تواند به صورت پایدار و ثابت شرایط فیزیکی امدادرسانان و ماموران آتش نشانی را کنترل کرده و زمانی که این ماموران در شرایط خطر قرار گرفتند خطر را اعلام کنند.
این محققان برای توسعه این لباسهای هوشمند قابل شستشو و چندبار مصرف، الکترونیک و فناوریهای نانو را ادغام کرده اند. در این لباس الکترودهایی در نظر گرفته شده اند که می توانند ضربان قلب را کنترل کنند و حسگرهایی وجود دارند که می توانند دما و حالت از دست دادن آب بدن مامور را ردیابی کنند.

همچنین دستگاههایی در پارچه این لباس نصب شده اند که قادرند حضور مواد سمی محیط را نشان دهند. این تجهیزات تنها برخی از پارامترهای ثبت شده در این لباسهای فوق حساس به شمار می روند.
این یونیفرمها با چکمه هایی همراه هستند که می توانند سطح دی اکسید کربن محیط را نشان دهند. در بخش خارجی این لباسها یک سیستم زنگ خطر نیز وجود دارد که هشدارها را به صورت سیگنالهای صوتی (آژیر) و نوری (چراغ قرمز) نشان می دهند.
از سویی دیگر، یک دستگاه “جی. پی. اس” یکپارچه به ماموران آتش نشانی و امداد رسانان اجازه می دهد که در تمام طول عملیات، موقعیتها را به طور صحیح پیدا کنند.
براساس گزارش آنسا، در این لباسها آنتنهایی در نظر گرفته شده اند که می توانند اطلاعات را به طور همزمان جمع آوری و کنترل کنند و به صورت بی سیم این اطلاعات را به یک رایانه از راه دور ارسال کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×