اخبار فرش ماشینی

توسط مبتکر مشهدی ساخته شد؛ ماشینی که فرش پشمی می بافد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

یک مبتکر مشهدی با اختراع و ساخت دستگاهی مکانیکی تحولی شگرف در تولید و بازار فرش ایجاد کرده است.
این مخترع ۳۵ ساله که از کودکی بافنده فرش نفیس تبریز بوده است، هدف از اختراع این دستگاه را سرعت بخشیدن به بافت فرش و رفع معایب ماشینهای فعلی و همچنین جایگزین کردن فرشهای پشمی ماشینی به جای فرشهای ماشینی عنوان کرد.

غلامرضا زهیری در گفتگو با خبرنگار قدس گفت: این دستگاه که هزینه ای برابر یک خودروی داخلی دارد، روش تولیدی متفاوت (به لحاظ ساختار) با سایر دستگاههای تولید فرش ماشینی دارد.

وی افزود: از سال ۷۵ با اختراع اولین دستگاه بافنده فرش پشمی کار وی به عنوان ابتکار در تلفیق مکانیزمهای ساده مورد تأیید قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه پس از تولید دستگاه اول، با هدف تکمیل آن دو دستگاه دیگر نیز اختراع کرده است، یادآور شد: دستگاه سوم تنها دستگاهی است که قادر می باشد با استفاده از پشم طبیعی رنگرزی شده فرش نفیس تبریز ببافد، ضمن آنکه قیمت این دستگاه یک هفتادم قیمت ماشینهای فرشبافی است.

بافت فرش پشمی با دستگاه
زهیری یادآور شد: این دستگاه تولیدی با دستگاههای ماشینی متفاوت است و فرشهایی پشمی، با استفاده از رنگهای طبیعی و شبیه فرشهای دستباف می بافد.
این مخترع مشهدی با بیان اینکه تفاوت فرشهای ماشینی و دستباف، تفاوت در گره و تعداد رنگ است، گفت: خوشبختانه فرشهای پشمی بافته شده با این ماشینها به لحاظ گره و رنگ تفاوتی با فرشهای دستباف ندارد.

وی همچنین یکی دیگر از تفاوتهای این دستگاه با سایر دستگاههای فرشبافی را نداشتن محدودیت تیراژ عنوان کرد و اظهار داشت: برای سایر دستگاهها اگر نقشه ای طراحی شود حتماً باید تیراژ بالایی را ببافند تا توجیه اقتصادی داشته باشد، اما این دستگاه حتی می تواند سفارش موردی را با توجیه اقتصادی مناسب ببافد.

به گفته وی، فرشهای ماشینی تولید شده به هیچ عنوان شبیه فرشهای ماشینی فعلی نیست و مواد اولیه رنگرزی شده، طراحی و سوژه های استاندارد با فرش دستباف همخوانی دارد.
وی افزود: با توجه به تنوع رنگ و قابلیت انبوه بافی، تولید بسیار در سایزها و اندازه های مختلف نیز با این دستگاه امکان پذیر است.
وی با اذعان به اینکه تاکنون هیچ وام یا حمایتی از سوی دولت دریافت نکرده است، خاطرنشان کرد: اکنون بدون حمایتهای دولت در زمینه تدارکات، طراحی، رنگرزی و سفارش و بازار، قادر به استفاده بهینه از این دستگاه نیستم.
زهیری ادامه داد: در حال حاضر تجار خارجی پیشنهاد داده اند این نمونه در کشور آنان با هدف تولید انبوه و صادرات به کشورهای خاورمیانه از جمله ایران تولید شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تبعاتی برای صنعت فرش ایران
به اعتقاد این مخترع، شخصی کردن این اختراع و استفاده از آن ممکن است تبعاتی برای صنعت فرش ایران داشته باشد.
وی تنها درخواستش از مسؤولان را سیاستگذاری برای ایجاد مجموعه ای انحصاری جهت تولید انبوه فرش پشمی ۳۰ رنگ ماشینی عنوان کرد.
وی یادآور شد: فرشهای ماشینی موجود در بازار به هیچ عنوان از ۷۰۰ شانه بیشتر نیست، در حالی که این فرشها هزار و ۱۰۰ شانه می باشد، یعنی در هر یک متر هزار و ۱۰۰ گره دارد.

به گفته این مبتکر مشهدی، در فرشهایی که با استفاده از این دستگاه بافته می شود به رغم استفاده از پشم و رنگ طبیعی نیازی به آهار یعنی مواد شیمیایی نگهدارنده الیاف فرش نیست و به محض تولید، قابل مصرف است.
زهیری خاطرنشان ساخت: نوع ابتدایی این اختراع در سال ۷۵ به شماره ۴۲۵۷۵۰۱۹ به ثبت سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران رسیده است، اما اکنون برای ثبت دستگاه جدید با مشکل مواجه هستم.

صنعت کهن : البته در این بین قیمت دستگاه مذکور مبهم است و توجیه خرید این دستگاه توسط تولیدکنندگان نیز ذکر نشده است. هرچند در ایران سابقه تولید ماشین آلات بافندگی به فرم دستباف نیز در خفا شنیده میشود اما این تولیدات شاید در محلی با هویت فرش دستباف ایرانی تلاقی پیدا کند چه بسا که در این امر شاید چینی ها وهندی ها بسیار از ما جلوتر هستند. همچنین در این گزارش انگار تجهی به ماشین آلات بافندگی جدید بلژیکی ها که تا تراکم ۲۵۰۰ و بالاتر را فراهم آورده توجهی نشده است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×