اخبار فرش ماشینی

تنوع رنگ‌ها در پوشاک سنتی هرمزگان کم‌نظیر است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس سازمان میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت: تنوع و تعدد رنگ‌ها در پوشاک سنتی این استان در مقایسه با بسیاری از استان‌ها و مناطق کشور بیشتر است.

مهدی دریانورد شامگاه چهارشنبه در آئین آغاز به کار نمایشگاه پوشاک و زیورآلات سنتی هرمزگان با بیان اینکه این نمایشگاه توسط معاونت‌های گردشگری، میراث فرهنگی و بخش خصوصی راه‌اندازی شده است،‌ اظهار داشت: از دو سال پیش مباحثی پیرامون احیای پوشاک سنتی و قدیمی استان مطرح شد، چرا که این خلأ همیشه احساس می‌شد.

وی افزود: گستردگی هرمزگان و تنوع بخش اجتماعی و سنتی، این منطقه را به عنوان یکی از مناطق مهم در مبحث پوشاک مطرح کرده و در همین راستا توجه به احیای لباس و پوشش سنتی هرمزگان یکی از دغدغه‌های دستگاه میراث فرهنگی و گردشگری است.
به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان سعی شده در جشنواره پوشاک از تمام سلایق استفاده شود.

دریانورد ادامه داد: در همین راستا است که بسیاری از طراحان نویسندگان، هنرمندان و پژوهشگران در این نمایشگاه دست به خلق آثار و نمایش‌ آنها زدند.
وی افزود: احیا و معرفی مجدد پوشاک بانوان به دلیل تنوع بسیار آسان‌تر از احیا و معرفی پوشاک سنتی مردان است.
دریانورد همچنین معرفی پوشاک و زیورآلات سنتی هرمزگان را هدف مهم برگزاری جشنواره مذکور عنوان کرد.
وی اضافه کرد: این جشنواره دارای چندین محور از جمله پوشاک بومی و مدرن با هویت سنتی است.
این مسئول با اشاره به ویژگی‌های پوشش سنتی هرمزگان تاکید کرد: اصرار ما در سازمان میراث فرهنگی بر ترویج پوشاک به صورت سنتی و تلفیقی از سنتی و مدرن است.
به گفته وی در پی اعلام فراخوان مقاله برای شرکت در جشنواره مشخص شده که تنوع رنگ در البسه و پوشاک سنتی هرمزگان از بسیاری از استان‌ها و مناطق کشور بیشتر است.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان همچنین ادامه داد: در این نمایشگاه پوشاک‌های بومی از جمله روسری،‌ برقع، لچک، چادر در کنار زیورآلات به نمایش گذاشته شده است.

*از مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان گلایه داریم
دریانورد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه با توجه به مباحث جنگ نرم، پوشاک سنتی به عنوان یک مبحث فرهنگی مورد توجه است، ابراز داشت: مدیران مرتبط با امور فرهنگی از جمله مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان برای شرکت در آئین آغاز به کار این جشنواره دعوت شده بودند که متاسفانه ارشاد هرمزگان حتی از اعزام یک نماینده نیز دریغ کرد.
وی در ادامه افزود: امروزه در هرمزگان مبحث پوشاک و زیورآلات سنتی که پیش می‌آید جامعه علاقه‌ فزاینده‌ای را به این مبحث نشان می‌دهد که این امر در نخستین ساعات آغاز به کار نمایشگاه پوشاک سنتی هرمزگان مشهود است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×