اخبار فرش ماشینیاسلاید شوگزارش نمایشگاه ها

تنش بی سابقه در صنعت فرش ماشینی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

این روزها تنش بی سابقه ای بر صنعت فرش ماشینی ایران سایه انداخته و در استانه برگزاری دو نمایشگاه فرش ماشینی در مجموعه شهر افتاب و پس از آن در محل نمایشگاه های بین المللی تهران نه تنها برگزارکنندگان این دو رویداد و هواداران آنها به انتقاد و اظهار نظرهای جنجالی می پردازند بلکه تولیدکنندگان نیز به دو گروه مردادی و شهریوری تقسیم شده اند و یکدیگر را برای حضور در هریک از نمایشگاه ها ترغیب و تشویق و حتی تهدید می کنند.

این تنش ها تا جایی پیش رفته است که رییس اتحادیه فرش و موکت تهران به عنوان مهمترین مرجع صنفی فرش ماشینی و موکت در تهران و حتی ایران ، عملا با برگزارکنندگان نمایشگاه شهریور اتمام حجت کرده و با حمایت تمام قد از نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب اعتقاد دارد در مسیر یک طرفه ای پای گذاشتند که انتهای آن تقویت هر چه بیشتر نمایشگاه فرش ماشینی شهر آفتاب و از بین بردن نمایشگاه شهریور ماه است.

 

این تنش ها و درگیری ها برای رقابت بر سر بازار نمایشگاهی فرش ماشینی فی نفسه قابل احترام است و مسلما اهالی این صنف نیز از رقابتی که منجر به افزایش کیفیت نمایشگاه بشود استقبال می کنند و حتی قطعا برگزار کنندگان نمایشگاه شهریور نیز از این تلاش رقیب اگر در شرایط عادلانه و در چهارچوب قانون انجام شود ناراحت نخواهند بود اما آنچه باعث می شود بسیاری از فعالان فرش ماشینی و موکت به عنوان یک ناظر،  برگزاری نمایشگاه شهر آفتاب را در این زمان و برحه برای صنعت فرش ماشینی مضر بدانند نحوه رفتار و ورود آن و رفتارهای تلافی جویانه ای است که در پیش گرفته شده. در واقع نحوه ورود نمایشگاه شهر آفتاب به عرصه رقابت بیشتر شبیه یک جنگ و شبیخون است تا یک رقابت نمایشگاهی  در چهارچوب حرفه ای.

مهمترین عامل در این بین زمان برگزاری نمایشگاه است که بسیار غیر حرفه ای انتخاب شده است و متاسفانه این مطلب شاید به ضرر فرش ماشینی تمام شود، مساله بعدی تلاش معنادار برخی شرکتهای داخلی و خارجی است که نه به عنوان غرفه گذار بلکه به عنوان بخشی از تیم برگزاری عمل می کنند و گویی برای انتقامی بزرگ پا به عرصه گذاشته اند.

چه حیف که هنوز فرهنگ رقابت سالم و عادلانه را نیز یاد نگرفته ایم ، شاید هم در ایران مثل خیلی از مسایل اجتماعی و فرهنگی دیگر با فرهنگ بودن چیزی نصیب انسان نمی کند و منفعتی ندارد. به نظر میرسد با توجه به قربانی شدن تولیدکنندگان در این کشمکش هر دو نمایشگاه ضعیف برگزار شود و سال آینده نیز هر طرفی که بتواند بهتر لابی کند و بهتر  برای خود یار گیری کند پیروز میدان است و خیر وصلاح صنعت فرش ماشینی و موکت هم چندان مهم نیست و اصولا مرجعی هم برای رسیدگی به این تنش ها و درگیری های مخرب وجود ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×