مد و پوشاک

ترویج پوشش ایرانی – اسلامی؛ یک ضرورت انکار ناپذیر

نویسنده: فاطمه کوثری

بیش از ۷۵ میلیون ایرانی با قابلیت دانایی و توانایی بالاهر سال به طور متوسط ۲ بار برای خرید پوشاک اقدام می کنند و با ورود به فروشگاههای بزرگ و کوچک به دنبال پوششی ایرانی-اسلامی و البته قابل رقابت با زیبایی مارک های خارجی می گردند.

اما هرچه بیشتر می گردند کمتر پیدا می کنند… خیلی سالها قبل ،صنعت نساجی و پوشاک کشور از قدرت و اعتبار جهانی برخوردار بود قوی بود و علاوه بر تامین نیاز داخلی،جوابگوی نیاز و علایق خیل عظیمی از کشورهای جهان بود و از این راه ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشت.

حالاسالها از آن روزها می گذرد و با وجود پیشرفت های اساسی در تمامی شئون علم و فناوری در کشور ،اما صنعت پوشاک و نساجی ما با ضعف مفرطی روبه رو شده است .گفتنی است حتی با وجود تولید پارچه های نسبتا مطلوب و خیاطان بنام و متبحر ،اما بازار داخلی از محصولات بی کیفیت،ارزان،متنوع و…وبا دوختی برخلاف شرع، شایستگی و علاقه ایرانی اشباع شده است.با پیگیری سرنخ های موجود در این حوزه می توان به عوامل مختلفی رسید که این نابسامانی را در جامعه ایجاد کردند و ضمن ایجاد ظاهری نامناسب و غیر شرعی ، توان بالای ایران و ایرانی را زیر سئوال می برد و رفته رفته مارا دست نشانده فرهنگی ، دینی و اخلاقی بیگانگان می کند و با گرفتن روح اعتماد به نفس و تلاش و از آن مهمتر تحریف و تخریب روشنفکرانه و عوامفریب کامل ترین دین آسمانی در کشور نفوذ کرده و بر ما حکومتی سیاستمدارانه خواهند کرد.

اینجاست که باید بارها و بارها رهنمودهای شرع،نبوت،ولایت،امامت ورهبر معظم انقلاب اسلامی را تکرار کرد و با برنامه ریزی های اصولی با دام های آشکاری که برای مذهب و فرهنگ ملت اسلامی ما گسترانده شده است مبارزه کرد.در این راستا کارهای ارزشمندی صورت گرفته است که می توان به برگزاری همایش ها ی حجاب و پوشش اسلامی اشاره کرد که مدت زیادی است به صورت پراکنده در کشور برگزار می شود.پیشنهاد نگارنده این است که با متمرکز و ادواری کردن چنین نمایشگاه ها و همایش هایی بر لزوم آن تاکید کرد.

دیگر پیشنهاد ساده این است که جمعی از کارشناسان نساجی و مذهبی به همراه طراحان و خیاطان کارآزموده و هنرمند و همچنین افکارسنجی و کشف علایق مجاز هموطنان مسلمان،اقدام به تهیه و توزیع پوششی زیبا،ساده،وجیه و اسلامی نمود.ه یقین راهکارهای بسیار زیادی وجود دارد که می توان جایگزین پوشش اجباری چادر کرد که بر روی لباسهایی که غیراسلامی هستند پوشیده شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

چندی پیش نیز کمیسیون فرهنگی مجلس وشورای عالی انقلاب فـرهنگی، با شناخت اهمیت موضوع لزوم اجرای هرچه سریع و بهتر طرح سامان دهی مد و لباس ، طرحی را تقدیم مجلس کرد.این طرح به منظور حفظ و تقویت فرهنگ و هویت ایران اسلامی و ارج نهادن و ترویج الگوهای پوشش ملی، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرح ها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمانوس با فرهنگ و هویت ایرانی، در ۱۳ ماده تدوین شده که در حال بررسی است. در صورت تصویب این قانون، آیین نامه اجرایی آن متعاقباً از سوی وزارتخانه های ارشاد و بازرگانی تهیه خواهد شد.

گفتنی است، پرهیز از تبلیغ الگوهای مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی، برپایی موزه، نمایشگاه و جشنواره های ملی، منطقه ای و بین المللی با محوریت معرفی الگوهای پارچه و لباس ایرانی – اسلامی و برخورد با واردکنندگان لباس های خارجی به صورت قاچاق و حمایت از طرح های ایرانی در کارخانجات نساجی و تولیدات ملی مهمترین تاکیدات این طرح است.در این طرح وزارت بازرگانی مکلف شده است که حمایت های لازم را از تشکیل صنف مربوط به طراحان لباس ایرانی به عمل آورد.

وزارت ارشاد نیز موظف به معرفی و ارائه طرح های ایرانی برای حمایت از کارخانجات نساجی و تولیدات ملی شده است. در نهایت، کلیه دستگاه های دولتی مکلّفند جهت تشویق مصرف و تقاضای پارچه و لباس منطبق با الگوهای ایرانی – اسلامی، تسهیلات خرید پارچه و لباس های مذکور را در اختیار کارکنان خود قرار دهند.‏

روزنامه رسالت، شماره ۷۳۸۲ به تاریخ ۱۸/۷/۹۰، صفحه ۱۷ (گفتگو)

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×