اخبار فرش ماشینی

تدابیر مبارزه با قاچاق پوشاک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تدابیر مبارزه با قاچاق پوشاک/ تعرفه واردات، سال ۹۵ به ۵۵درصد کاهش می‌یابد/ تعرفه ترجیحی ۳۰درصدی برای پوشاک ترک

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالاهای هدف گفت: در صورت تصویب دولت تعرفه واردات پوشاک سال آینده به ۵۵ درصد کاهش می‌یابد و پوشاک ترکیه به دلیل قرارداد تعرفه ترجیحی با ۴۰ درصد کمتر از این رقم می‌توانند وارد کشور شوند.

عباس نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درمورد راهکارهای ستاد مبارزه با قاچاق کالا ارز برای پیشگیری از قاچاق پوشاک به عنوان یکی از چند کالای اصلی قاچاق‌پذیر گفت: می‌دانیم که در حوزه پوشاک ۵۳۰ تا ۵۵۰ هزار نفر فعالیت می‌کنند و اگر واردات پوشاک از مبادی قاچاق کنترل نشود نتیجه آن جز تعطیلی واحدها و بیکاری نخواهد بود.

عباس نخعی معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

وی با اشاره به اینکه مرکز اصلی برخورد با پوشاک قاچاق در سطح عرضه مطابق قانون وزرات صنعت است تاکید کرد: مرکز امور اصناف و بازرگانان در زیرمجموعه این وزارتخانه شهریور ماه امسال بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که تمام نمایندگی‌های پوشاک در ایران باید در مرکز اصناف بازرگانان ثبت شود و ضمنا مجوزهای لازم را هم از شرکت‌های خارجی بگیرند.

نخعی با بیان اینکه همچنین در طرح کد رهگیری جدید (GS1) قرار شده تا پوشاک، پتو و پارچه مجهز به کد رهگیری و شناسنامه کالا شوند تاکید کرد: چه تولیدات داخل و چه آنهایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند باید با برچسب‌های غیرقابل خدشه یا پارچه‌های نصب شده بر روی کالا مشخصات کارخانه تولید کننده و مبدا را درج نمایند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تشکیل صندوق برای حمایت از تولید پوشاک و منسوجات داخلی

وی در پاسخ به اینکه متاسفانه فقط در مبادی ورودی شاید برای واردات پوشاک قاچاق سخت‌گیری می‌شود و به راحتی در عرضه این پوشاک ارائه می‌شود،گفت: آمار واردات پوشاک این را نشان می‌دهد که بخشی از این کالا در مغازه‌ها ارائه می‌شود اما بنا است تا افرادی که پوشاک خارجی وارد می‌کنند در ابتدا کالای خود را ثبت کرده و مستندات قانونی و فاکتور رسمی را در اختیار داشته باشند تا در مواقع نیاز ارائه کنند همچنین سامانه‌های فروشگاهی که قرار است در مجلس تصویب شود به این مسئله کمک چندانی می‌کند.

نخعی با اذعان به اینکه در سطح عرضه پوشاک قاچاق وجود دارد خاطر نشان کرد: معتقدیم حتی در تولید داخل مزیت‌هایی برای صادرات پوشاک داریم، نمونه آن تولید کت و شلوار مردانه است که اکنون به اروپا هم می‌رود و می‌توان در بخش‌هایی از پوشاک که مزیت نداریم مجوز رسمی بدهیم.

مدیرکل مبارزه با قاچاق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به اینکه تعرفه بالای واردات در حوزه پوشاک چقدر در قاچاق‌پذیر شدن آن موثر است گفت: در دولت دهم تعرفه واردات پوشاک ۱۰۰ درصد بود که در ابتدای این دولت ابتدا آن را به ۲۰۰ درصد و دوباره به صد درصد رساندند این تعرفه از ابتدای سال ۹۴ به ۷۵ رصد رسید و در صورت تصویب دولت تعرفه واردات پوشاک برای سال ۹۵ ، ۵۵ درصد خواهد شد.

وی به قرارداد تعرفه ترجیحی با ترکیه اشاره کرد و گفت: از آنجایی که پوشاک نیز در لیست تعرفه ترجیحی بین ایران و ترکیه قرار دارد تعرفه واردات پوشاک از ترکیه از ۴۰ درصد تخفیف برخوردار بوده و با این حساب به ۳۰ درصد می‌رسد.

نخعی گفت: برای حمایت از تولید داخل پیش‌بینی شده تا صندوقی تشکیل شود تا از منابع درآمد پوشاک از تولید داخل حمایت شود.

واردات دو میلیارد دلار پوشاک،چرم و کفش در سال ۲۰۱۴

وی به آمار واردات بی‌رویه محصولات نساجی از جمله پوشاک، چرم و کفش از چین به کشور اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۴ یک میلیارد دلار چرم و کفش از چین به ایران صادر شده است که تنها ۸ میلیون دلار از این رقم در گمرکات کشور ثبت شده و مابقی ممکن است از طریق مناطق آزاد یا کالای همراه مسافر به مقصد ایران آمده باشد و اینکه چقدر از ۹۹۲ میلیون دلار چرم و کفش کالای قاچاق محسوب می‌شود مشخص نیست.

به گفته این مسئول در ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز همچنین طبق آمار یک میلیارد دلار محصولات نساجی از جمله پوشاک از چین در سال ۲۰۱۴ وارد ایران شده که ۳۱۳ میلیون دلار آن از طریق گمرکات رسمی وارد شده و باز مابقی این رقم یعنی چیزی حدود ۶۸۷ میلیون دلار ممکن است از مناطق آزاد کالای همراه مسافر و یا مبادی قاچاق وارد کشور شده باشد.

به گزارش فارس، وزیر صنعت،‌معدن و تجارت ابتدای سال ۹۴ گفته بود که ۲.۵ میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×