اخبار نساجی

تبلیغات جواب نمی دهد؟!!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تبلیغات جواب نمی دهد؟!!
چگونه تبلیغاتی با حداکثر پاسخ دهی داشته باشیم.

هفته گذشته یکی از تولید کنندگان فرش ماشینی برای مشاوره مراجعه کرده بود، ایشان ادعا می کرد دیگه تبلیغات نمی کنم! چرا که به این باور رسیده بود: تبلیغات جواب نمی دهد.

شاید شما هم این جمله را از صاحبان کسب و کارها شنیده باشید و یا خودتان نیز بعضی مواقع، شک می کنید آیا واقعاً هزینه های سنگین تبلیغات برخی از همکارانتان خروجی مفیدی می دهد؟!

در جواب بایستی اول مشخص کنیم منظور ما از جواب دادن، چیست؟ آیا تبلیغاتی را که منجر به فروش بیشتر در بازه ی زمانی کوتاه شود پاسخی مناسب است و یا اینکه آن دسته تبلیغاتی مفید هستند که بعد از رونمایی، تا ماهها صحبت از آن باشد.

در اینجا قصد نداریم به موضوعاتی بپردازیم که ما را از بحث اصلی جدا کند اما بد نیست در مرحله اول مطالعاتی در خصوص تبلیغات و جایگاه آن در بازاریابی داشته باشیم که ان شاالله در ماههای آینده به تفسیر آن خواهیم پرداخت. اما واقعاً ((آیا تبلیغات جواب نمی دهد؟))در ادامه به مواردی اشاره  خواهد شد که با رعایت آنها، شاهد بازخوردی قابل لمس خواهیم بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اولین قدمی که باید قبل از تهیه هر نوع برنامه تبلیغاتی انجام دهیم آن است که دقیقاً جوابی را که از آن توقع داریم بر روی کاغذ منتقل کنیم و آنرا به مجری تبلیغات خود اعلام کنیم. در فاز بعد به بررسی میزان حوزه اطلاع رسانی رسانه ی تبلیغاتی مد نظر با بازار هدف بپردازیم؛ بعبارتی ساده تر، تبلیغات ما به گوش مخاطب مورد نظر می رسد؟

مرحله بعد تهیه پیام مناسب است که حتماً بایستی به صراحت مخاطب را به عملی که ما در واقع به جواب دادن از تبلیغات تعبیر می کنیم اقدام نماید. (ناگفته نماند برخی از تبلیغات فقط در جهت ایجاد تصویر مثبت و یادآوری برند صورت می گیرد و اصلاً قرار نیست اقدامی از طرف مخاطب صورت گیرد.)
اگر به بررسی تبلیغات چاپ شده در همین مجله بپردازید دقیقاً به اهمیت ایجاد انگیزه از طریق نگارش جملات تبلیغاتی و میزان توجه تبلیغ کنندگان به این مهم پی خواهید برد. تا اینجای کار، شاید با یک یا دو جلسه با مشاوره تبلیغاتی خود و یا حتی بررسی تبلیغات همکاران، می توانید به یک نتیجه خوب برسید یعنی براحتی با یکی-دو ساعت بررسی می توان رسانه ی مورد نظر و متن مناسب را انتخاب کنید اما واقعیتی که هیچ فردی نمی تواند به شما جز خودتان کمک کند انتخاب پل ارتباطی مناسب با شماست، یعنی فردی که می خواهد با شما ارتباط برقرار کند آیا این ارتباط به درستی برقرار می شود. شاید تصور کنید نشانی، شماره تماس، آدرس وب سایت و نهایت یک آدرس ایمیل کافی است اما این همه ماجرا نیست. جالب است بدانید طی سالهای گذشته و بررسی های انجام گرفته، به جرات می توانم عرض کنم اصلی ترین مسئله در عدم پاسخگویی مورد انتظار تبلیغ دهندگان، کم توجهی به شماره تلفن ارائه شده در تبلیغات آنهاست بعبارتی ساده تر، فردی مناسب با آمادگی قبلی به تلفنها پاسخ نمی دهد و جالب تر اینکه هیچ گونه تدابیری برای تماسهای خارج از وقت اداری یا ساعاتی که سازمان تعطیل است در نظر گرفته نشده است. شاید منطقی است که نمی توان پیش بینی کرد مخاطب چه ساعت و زمانی اقدام به تماس با سازمان می کند اما حداقل می توان تا حدی آنرا هدایت کرد؛ مثلاً نوشتن یک جمله ساده در متن تبلیغاتی و مشخص کردن ساعت تماس یا قرار دادن شماره تماس در ساعات غیر اداری خیلی به برقراری ارتباط کمک می کند؛ البته مجددا تاکید می شود قبل از هر گونه فعالیت تبلیغاتی فرد پاسخگو بایستی مجهز به ابزار اطلاعات باشد، حال ممکن است این فرد، منشی سازمان و یا کارمند فروش و… باشد.

 نگارنده بر این باور است یکی از عواملِ موفقیتِ تبلیغات در کسب و کارهای خرد، ثبت شماره تلفن همراه صاحبان کسب و کار در تلفن های تماس می باشد چرا که خالق هر کسب و کار، بهتر از هر فردی در آن مجموعه می تواند تماسهای ورودی یا بعبارتی مشتریان بالقوه را به مشتریان بالفعل تبدیل کند. (مجدداً تاکید می شود مقصود، تبلیغاتی است که با ذهنیت فروش مستقیم طراحی شده باشد.) گذشته از اهمیت پاسخگویی به تلفن و تلفن همراه، مورد دیگری که کمتر مورد توجه قرار می گیرد پاسخگویی و بررسی ایمیلهای وارده به سازمان می باشد و توصیه می شد اگر واقعا هر روز فردی برای چک کردن ایمیلهای کسب و کارتان ندارید اصلا در تبلیغات خود ایمیلی معرفی نکید.

کلام آخر:

 برای بررسی و ارزیابی کسب و کارتان در پاسخگویی به تماسهای مشتریان احتمالی، همین امروز ساعت ۱۹ با شماره تلفن اصلی کسب و کارتان تماس بگیرید و سپس قضاوت کنید آیا تبلیغات برای شما جواب می دهد یا نه؟!

مهندس محمد عنایتی بیدگلی
مشاوره بازاریابی و تبلیغات

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×