اخبار فرش ماشینی

تابلوفرش خطبه حضرت زهرا (س) بافته می‌شود ‏

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بافت تابلو فرشی با عنوان خطبه حضرت زهرا (س) توسط گروهی از هنرمندان و فرشبافان کشور آغاز و تا بیست روز آینده به پایان می‌رسد.

به گزارش  سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این تابلو فرش بر روی داری به ابعاد تقریبی  ۳/۵ رمتر در  ۱/۵ متر از نوع دار فلزی ایستاده بافته می‌شود و گره‌های آن از جنس پشم و ابریشم بر تار و پود ابریشمی با روش گره ترکی و نوع فرش تمام لول در رجشمار ? ۴۷)در هر هفت سانتی متر  ۴۷گره) است.

بنا به این گزارش، طرح مورد نظر برای بافت توسط محمد آقا امیری ، در حین بافت و به طور همزمان به صورت قطعه قطعه طراحی، نقطه‌گذاری و آماده می شود. همچنین بافت این فرش توسط   ۱۲بافنده در سه شیفت کاری صبح، عصر و شب انجام می‌شود که سه استادکار در تمام مراحل پیشرفت، کار را زیر نظر دارند.

این گزارش حاکی از آن است که تاکنون نزدیک به یک سوم کار به اتمام رسیده و بنا بر اظهارات یکی از کارشناسان ناظر در هر دقیقه بافت،  ۶۰ گره توسط هر بافنده پیش بینی شده است به گونه‌ای که در پایان هر دو روز کاری، هشت سانتی متر از طول تابلو بافته می‌شود.

در حال حاضر این متون شریف در زمینه سیاه و از جنس پشم بافته می‌شود و به نظر می‌رسد بافت آن تا بیست روز آینده به پایان برسد و آمادگی لازم برای رونمایی از آن به مناسبت   ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی وجود داشته باشد.

به گفته تهمینه دانیالی، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، این تابلو فرش در طبقه اول ساختمان آموزشگاه صنایع دستی که پیش از این محل برگزاری کلاس‌های طراحی بود، بافته می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منبع:سایت اطلاع‌رسانی فرش ایران  ‏

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×