اسلاید شو

برنامه تولید و صادرات مشخص رمز موفقیت بنگاه اقتصادی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

به سراغ آقای داوود کاشفی رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه اوراسیا نوید مجری برگزاری نمایشگاه رفتهایم تا در رابطه با نهمین دوره نمایشگاه فرش ماشینی، کفپوش و صنایع وابسته صحبتهایشان را بشنویم. همچنین نظر ایشان را در رابطه با نمایشگاه شهر آفتاب و اتفاقاتی که در حوزه نساجی به خصوص فرش ماشینی کشور در حال رخ دادن است را نیز جویا شویم. ایشان بر این باور هستند که برگزاری نمایشگاه از نظر ما هیچ ایرادی ندارد اما بدین صورت و با این شرایط بزرگترین آسیب را به تولیدکننده خواهد زد. در ادامه خلاصه از این گفت‌وگو را در زیر میتوانید بخوانید. البته این مصاحبه به صورت مفصل در شماره ۴۲ منتشر خواهد شد.

آیا برگزاری نمایشگاهی بدین شکل با این فاصله زمانی اندک از نمایشگاه شهریور ماه و دقیقاً با همان عنوان به صنعت نساجی ضربه نخواهد زد؟

ببینید ما مخالف رشد کردن سایت شهرآفتاب نیستیم حتی از این قضیه استقال می‌کنیم. شهر آفتاب می‌تواند با سیاست‌گذاری‌های درست در آینده یک سری رویدادهای مهم را در خود جای دهد اما لازم است که تابع یک سری قوانین مشخص، مناسب، شایسته و مطلوب باشد تا بتواند راهبری کند.

ما نباید فضایی را به وجود بیاوریم که باعث سردرگمی تولیدکننده گردد.با وضعیتی که پیش آمده برخی از تولیدکننده‌گان داخلی نمی‌دانند در کدامیک ز دو رویداد حضور پیدا کنند. این تردید آسیب زاست. شرکت‌های خارجی نیز تماس گرفته و عنوان کرده‌اند که چه تفاوت‌هایی میان این دو نمایشگاه است؟ این سردرگمی در سال‌های آینده باعث بی‌اعتمادی خواهد شد. شهرداری به نوعی دارد بد عهدی به صنعت نمایشگاهی کشور می‌کند. قطعاً دود این مسئله به چشم تولیدکننده خواهد رفت که در شررایط بد اقتصادی فعلی باید همچین مسئله‌ای را مدیریت کند که خب شرایط سختی پدید می‌آورد.

 

آیا مسئولین برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب به این مسئله آگاه نبودهاند که به فاصله ۲۴ روز یک نمایشگاه دیگر در مجموعه چمران برگزار میگردد؟ آیا کوتاهی از جانب مسئولین نیز بود؟ آیا کسانی میخواهند که شهر آفتاب به هر قیمتی پا بگیرد؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قطعاً ایراد کار از طرف مسئولین نیز هست اما بهترین پاسخ به این سوال را می‌توان از زبان روابط عمومی شهر آفتاب شنید. مجموعه نمایشگاه بین‌المللی تهران بیش از ۵۰ سال سابقه دارد. اگر قرار هست که دولت تمامی نمایشگاه‌ها را به سایت شهر آفتاب منتقل کند باید ساز و کار مناسبی در نظر گرفته شود که این مسائل پیش نیاید. اگر هم نهادی جداگانه کارهایی انجام می‌دهد باید جلوی آن گرفته شود. اگر هم قرار هست هر دو سایت برقرار باشند تصمیمات واحدی اتخاذ شده و توافقاتی صورت گیرد تا از این سردرگمی به وجود آمده جلوگیری گردد.. اما چرا امروز شهر آفتاب به صورت مجزا و بدون اطلاع و هماهنگی با واحد‌های دیگر اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی می‌کند خود جای سوال دارد. اگر قرار هست با لجبازی و رفتارهای بچه‌گانه مسائل را پیش ببریم خب این صنعت‌های مربوطه هستند که آسیب خواهند دید. اگر این دوستان در شهر آفتاب به فکر مسائل مالی هستند خب مسئله جداس. یک مسئله‌ای شفاف و واضح است آن هم اینکه هم مسئولین مجوز دهنده و هم درخواست کننده به طور شفاف آگاه بودند به اینکه در شهریور ماه نمایشگاه قبلی دایر خواهد بود. این نشان از این دارد که یا در شهر آفتاب مسائل باری به هر جهت به جلو می‌رود یا اینکه مسائل دیگری پشت پرده است که خود باید پاسخگو باشند.

برای اینکه تولیدکننده ما در یک رویداد نمایشگاهی موفق بوده و نتایج مطلوب را بگیرد چه کارهایی باید انجام دهد

سلیقه و نیاز بازار را به یک تقاضا برای شرکت خود تبدیل کند. این عوامل از نظر علمی در حوزه تجارت می‌تواند یک قدم به جلو سوق دهد. هر بنگاه اقتصادی برای خود برنامه تولیدی و صادراتی مشخصی داشته باشد، بازار خود را بشناسد، بتوانید جایگاهی برای خود در بازار ایجاد کنید. بداند در کجای بازار قرار دارید و برای پیشرفت به کجا باید برسد. اگر بتواند این موارد را به نحو احسن تدوین کرده و در جهت رفع آنها قدم بردارد قطعا یک بنگاه اقتصادی موفقی خواهد بود. بنگاه‌های اقتصادی در سه عنصر اساسی با هم رقابت می‌کنند؛ قیمت، خدمات پس از فروش و کیفیت . اگر این سه عنصر را یک بنگاه اقتصادی همواره مراقبت کند می‌تواند به رشد و توسعه مناسب برسد.

 

با توجه به اینکه فرش ماشینی ما مازاد بر مصرف داخل است. برای اینکه بتوانیم در بازار خارجی سهمی داشته باشیم تولیدکنندگان باید چه اقداماتی صورت دهند؟

ماشین آلات تولید محصولات ما غالباً وارداتی و البته کاملا هم به روز هستند. مشکل ما این است بازار سنجی و بازار گردانی نمی‌کنیم. در بخش بازارگانی و بازاریابی حوزه تجارت نه چرخه فعالیت داریم. اینکه ما در اروپا فرش اکریلیک بخواهیم بفروشیم کار نادرستی است چون با استانداردهای آنجا متفاوت است. ما باید پیش‌بینی کنیم چه فرشی برای چه نقطه از دنیا باید تولید کنیم. سپس باید برگردیم به اینکه نگاه آنها به محصول فروخته شده چیست میزان مصرفشان به چه شکلی است. لذا ما باید ببینیم که در بحث مدیریتی این صنعت را به چه سمتی می‌بریم. در این مرحله است که سیاست گذاری‌ها باید صورت گیرد. برای مثال در حوزه پوشاک اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک بایستی اعمال مدیریت کنند. در حوزه فرش دیگر دوره تولید فرش هزار و چند صد شانه نیست. مخاطب خرید فرش ماشینی قشر متوسط رو به پایین است. تولیدکننده باید فرشی متناسب با این قشر به بازار عرضه کند. کسی که سرمایه کافی را دارد به سراغ فرش دستباف می‌رود نه ماشینی.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×