اخبار نساجی

برای یافتن راه صادرات به هند و اروپا، افغانستان به توافق با ایران چشم دوخته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

برای یافتن راه صادرات به هند و اروپا، افغانستان به توافق با ایران چشم دوخته است

افغانستان امیدوار است با توافق با ایران بتواند از بنادر این کشور برای افزایش صادرات به هند و اروپا استفاده کرده، همچنین وابستگی خود را به پاکستان به عنوان راه دسترسی به آب های آزاد کاهش دهد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی تهران به نقل از “رویترز”, سخنگوی وزارت صنایع و تجارت افغانستان گفت که ایران اجازه خواهد داد افغانستان از بنادر این کشور برای صادرات میوه و فرش به هند و دیگر کشور ها استفاده کند.

وحید الله قاضیخل به این خبرگزاری گفت: افغانستان می خواهد به اروپا و آسیای مرکزی صادرات داشته باشد و هند هم می خواهد از طریق بنادر ایران به افغانستان کالا ارسال کند.

بر اساس این گزارش, افغانستان در حال حاضر برای تبادل کالا با دیگر کشورها به بندر کراچی پاکستان وابسته است و مشکلات سیاسی که طی سال های اخیر با این کشور پیدا کرده تبادل کالا با جهان خارج را برای افغانستان محصور در خشکی مشکل کرده است. پاکستان طی سال های اخیر برای ممانعت از ارسال محمولات امریکایی به افغانستان حداقل دو بار مرز های خود را با این کشور بسته است و این امر تجار افغان را در تنگنت قرار داده.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قاضیخل گفت: رابطه دولت پاکستان با امریکا خوب نیست و این تیرگی روابط بر کار تجار افغان تاثیر می گذارد.

در آخرین تنشی که بین افغانستان و پاکستان پیش آمد مرزهای پاکستان به روی کالاهای افغان بسته شد و کانتینرها در بندر کراچی برای سه ماه تاخیر بارگیری داشتند.

به گفته سخنگوی وزارت تجارت افغانستان در این تشتج اخیر نه تنها کالاهایی چون شیر و تخم مرغ در مرزهای افغانستان و پاکستان فاسد شده و دور ریخته شدند بلکه شرکت های افغان مجبور شدند ده میلیون دلار اضافه برای اجاره محل نگهداری کانتینر ها هزینه کنند.
وی افزود: ما مایلیم به کشور های اروپایی صادرات داشته باشیم و در این راستا به دنبال راه های دیگری برای دور زدن پاکستان هستیم.

افغانستان تا کنون میلیون ها دلار برای صادرات مازاد میوه هایی مانند انار که در اروپا, آسیا و خاور میانه ارزش خوراکی زیادی برای آن قائل هستند سرمایه گذاری کرده است.این کشور همچنین انواع گوناگون دیگری از میوه های تازه و خشک شده, زعفران و فرش نیز صادر می کند. با وجود اینکه این کشور کشاورزی را یک نیروی محرک اقتصاد خود می داند برای تامین غذا نیازمند واردات است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×