اخبار نساجی

با وام ۷ میلیونی پراید۱۳میلیونی بخرید

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

با وام ۷ میلیونی پراید۱۳میلیونی بخرید

روزگاری بسیاری از مردمی که وسیله‌ نقلیه شخصی نداشتند به وام‌‌های خرید خودروی بانک‌ها با چشم امید نگاه می‌کردند. گرفتن وام خرید خودرو با اینکه گاهی کمی زمان می‌برد اما می‌توانست گوشه‌ای از مشکلات را حل کند و به راحتی کمک‌‌خرید دست‌به‌نقدی برای خریداران خودرو فراهم کند.

به گزارش ندای انقلاب به نقل از اقتصاد ایران آنلاین، برای مثال آن روزها پراید حدود ۹ میلیون تومان قیمت داشت و کافی بود که خریدار خودرو ۲ میلیون دیگر در دست داشته باشد تا بتواند اقدام به خرید خودرو کند. حقیقت هم این بود که اقشاری نیاز به گرفتن وام برای خرید خودرو داشتند که حداکثر توان فراهم کردن ۲ تا ۳ میلیون تومان داشتند و برای مابقی هزینه‌ها نیازمند کمک بانک بودند. یعنی این افراد قادر نبودند بیش از ۲ تا ۳ میلیون تومان پول آورده داشته باشند.

پس از افزایش قیمت خودرو اما قشری که نیازمند و یا به دنیال وام خرید خودرو بود منتظر افزایش مبلغ وام بود. این مهم اما به حقیقت نپیوست تا متقاضیان خودرو متوجه شوند تا با وام ۷ میلیونی باید پراید نزدیک به ۱۴ میلیون تومانی خرید کنند و چاره دیگری برای خرید خودرو ندارند.

افزایش قیمت سطح پایین‌ترین خودرو یعنی پراید به ۱۳ میلیون تومان بیش از پیش نشان داد که وام ۷ میلیون تومانی خودرو کم کم به عنصری بی‌مصرف تبدیل می‌شود که بود یا نبود آن فرقی برای متقاضی نیازمند خودرو ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گفتنی‌است مسلما اشخاصی سراغ وام خرید خودرو می‌رفتند که آورده‌های کمی داشتند اما با قیمت‌های جدید متقاضیان مجبورند به اندازه مبلغی که بانک در اختیار می‌گذارد آورده داشته باشند تا بتوانند حداقل یک پراید خریداری کنند. نکته اما جالب‌تر از این هم می‌شود.

زیرا بانک‌ها برای خرید هر نوع خودرو تنها ۷ میلیون تومان وام می‌دهند. یعنی برای بانک‌های عامل فرقی ندارد شما متقاضی پراید باشید یا پرادو، او در هر دو حالت ۷ میلیون تومان در اختیار شما می‌گذارد.

معلوم هم نیست متقاضی خودرویی که مثلا ۲۰۰ میلیون تومان می‌ارزد چه نیازی به ۷ میلیون تومان بانکی خواهد داشت.

بنابراین با افزایش قیمت خودرو متقاضیان وسیله نقلیه شخصی آرام آرام دارند از امید وام‌های بانکی ۷ میلیون تومانی هم دل می‌برند زیرا این مبلغ کمکی به آنها نمی‌کند.
در عین حال باید این سوال را پرسید که تنها مشکل وام خرید خودرو در این روزها قیمت بالا و غیرواقعی خودروست؟

متقاضیان موفق نمی‌شوند از کارخانه خرید کنند

بلااستفاده بودن وام خرید خودرو اما تنها معضل اول است زیرا یکی از اصلی‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت وام خرید خودرو حواله خرید خودرو از کارخانه‌است. حواله‌‌های خریدی که این روزها بسیار اندک شده‌اند زیرا نمایندگی‌های خودروسازان عنوان می‌کنند که پارکینگ‌هایشان خالی از خودروست.

یعنی خودروساز ماشینی برای فروش ندارد که بخواهد در اختیار متقاضی بگذارد.
این یعنی خریدار از دریافت اصلی‌ترین مدرک مورد نیاز برای دریافت وام از بانک محروم می‌ماند. بنابراین عدم فروش خودرو از سوی خودروسازان اینجا مانع دوم برسر راه خرید خودرو از سوی متقاضی کم‌توان می‌شود.

در چنین شرایطی است که خرید یک خودرو با قیمت مصوب آن هم با کمک بانک‌های وام‌ده به امری رویاگونه و ناشدنی تبدیل می‌شود.

حال ما فرض می‌گیریم که فردی تصمیم می‌گیرد از طریق وام ۷ میلیون تومانی خودرویی خریداری کند و با پوشیدن کفش‌های آهنی راهی نمایندگی‌ها شده و موفق می‌شود که یک خودرو خریداری کند. در این وضعیت چطور می‌توان برای دریافت وام از بانک اقدام کرد؟

بانک‌ها چگونه وام خرید خودرو می‌دهند

اینکه شما چگونه برای دریافت وام خرید خودرو اقدام می‌کنید دو پاسخ دارد. برای دریافت وام ۷ میلیون تومانی یا باید به شعبات محلی بانک‌ها مراجعه کنید(که این روزها صف نوبت‌دهی برای دریافت وام خودروی آنها به شدت شلوغ است ) و یا اینکه از اداره و یا محل کار خود به بانک عامل معرفی شوید.

اگر شما به بانکی بروید و با ثبت‌نام وام خرید خودروی شما موافقت کنند نیاز به حداقل دو ضامن مطمئن هستید. به هر حال پیدا کردن ضامن هم آنچنان دشوار نیست بلکه بخش مهم‌تر این است که باید ۳ میلیون تومان به حساب بانک بخوابانید.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۰ روز بعد بانک این مبلغ را برای خرید خودرو به شما ارائه می‌دهد. البته این ۷ میلیون تومان به صورت نقدی یا چکی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد. بلکه بانک ۷ میلیون وام خود را با ۳ میلیون سپرده شما به خودروساز ارائه می‌دهد تا شما بتوانید خودرو خود را تحویل بگیرید. این پروسه اما برای زمانی بود که پراید حدود ۹ میلیون تومان قیمت داشت. این روزها شما باید برای خرید خودروی پراید جدای از ۱۰ میلیون تومان بانک ۳ میلیون دیگر هم تقدیم خودروساز کنید. این یعنی شما جمعا باید ۶ میلیون تومان پول پس‌انداز داشته باشید که با کمک‌های بانکی بتوانید یک پراید خریداری کنید.

یک نکته دیگر هم باید مدنظر داشته باشیم. آن هم اینکه مبلغ وام بانکی باید در طول ۵ سال همراه با سودش به بانک عامل بازگردانده شود. بد نیست بدانید که سودی که شما در طول ۵ سال به بانک پرداخت می‌کنید ۳ میلیون تومان است. یعنی شما ۷ میلیون تومان از بانک کمک می‌گیرید اما در طول ۵ سال باید ۱۰ میلیون تومان به بانک برگرداند.

در چنین شرایطی این تبلیغ بانک‌ها که از وام ۷ میلیون تومانی خودرو به عنوان کمک‌خرید وسیله نقلیه یاد می‌کنند بیشتر شوخی به نظر می‌آید. زیرا به روشنی مشخص است که با قیمت‌های جدید خودرو بانک‌ نه تنها کمکی به متقاضیان خودرو نمی‌کند بلکه موانع راه آنها را دشوارتر از پیش هم می‌کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×