اخبار فرش ماشینی

با تعرفه صفر هم قاچاق خواهیم داشت…

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مهندس حسن نیلفروش زاده- عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران- اذعان داشت: مخالف ورود و حضور برندهای معتبر صنایع نساجی و پوشاک در کشور نیستیم و حتی به ایجاد رقابت میان محصولات داخلی و خارجی نیز اعتقاد داریم اما باید شرایط تولید و صنعت در کشور به سطح متعادل و مطلوب برسد تا تولیدکننده داخلی مجالی برای عرض اندام در بازارهای داخلی و حتی خارجی پیدا کند.

به گفته وی، «شرایط مطلوب» به این معناست که مسائل مربوط به افزایش هزینه های تولید داخل، قوانین و مقررات دست و پاگیر و … ، مورد بازنگری قرار گیرند و در شرایط مساوی با سایر کشورها تعیین شوند که به اعتقاد من تا پایان سال ۹۴ به هیچ وجه شرایط برابر با سایر تولیدکنندگان خارجی را تجربه نخواهیم کرد و باید صبر کنیم تا شرایط تولید در کشور طبیعی شود و تعجیل در واردات برندهای خارجی به منزله باز کردن درب های کشور به روی کالاهای خارجی است.

این صنعتگر نساجی در مورد تأمین مواد اولیه نساجی از سایر کشورها عنوان داشت: مواد اولیه موردنیاز واحدهای نساجی با قیمت بالاتر از سطح استاندارد و از طریق واسطه ها تهیه می شود و هنوز اثرات رفع تحریم های بین المللی در زمینه واردات مواد اولیه نمایان نشده است تا بتوان عنوان کرد مواد اولیه با قیمت واقعی وارد کشور می شوند.

*تعرفه صفر و همچنان قاچاق ادامه دارد!

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت: توان (یا اراده) شناسایی کالاهای وارداتی در گمرکات وجود ندارد تا قیمت گذاری های انجام شده به طور صحیح اجرا شوند ضمن این که مطالعات کارشناسی گمرک و بازدیدها به درستی انجام نمی شود و کالاهایی به کارشناسان گمرک نشان داده می شوند اما عملاً کالاهای دیگری از طریق کانتینرها وارد می شوند!

وی ادامه داد: این موضوع را با دفتر مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت در میان گذاشتیم و ایشان نامه ای به مدیر کل گمرک ارسال کرده اند تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

نیلفروش زاده هم چنین اعتقاد داشت که اصلاحات کتاب تعرفه مقررات صادرات و واردات در عمل هنوز اجرایی نشده اند. به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، کارشناسان و صنعتگران براساس اصول علمی در زمینه واردات غیرقانونی صحبت می کنند اما واردکنندگانی ( قاچاقچیان) که در موضع قدرت قرار دارند کماکان به کار خود ادامه می دهند، به هیچ وجه حقوق و عوارض گمرکی منظم به کشور نمی پردازند و حقوق دولت را هم زایل می کنند.

به گفته وی، مبارزه با قاچاق با تسامح و پند و اندرز امکان پذیر نیست و باید برخوردهای جدی و قاطعانه در این زمینه صورت گیرد تا محیط برای قاچاقچی به شدت نا امن شود وهر کسی به سودای کسب سود و درآمد بیشتر، به واردات غیرقانونی منسوجات( به خصوص پوشاک) نپردازد.

*دوران پساتحریم و صنایع نساجی و پوشاک

وی در ادامه به امیدواری صنعتگران نساجی در دوران پساتحریم اشاره کرد و گفت: به این شرط که شعارهای دولت در مورد حمایت از تولید و تولیدکننده، در عمل نیز اجرایی شوند!

نیلفروش زاده اطمینان داد در صورت ورود سرمایه و تکنولوژ های خارجی شاهد رشد و توسعه صنعت نساجی خواهیم بود و آینده ای بسیار روشن برای فعالان این صنعت رقم خواهد خورد.

*مزیت های صنایع نساجی

عضو هیئت مدیره صنایع نساجی ایران تصریح کرد: علی رغم تمام دشواری های موجود، صنایع نساجی از نظر کیفی توان رقابت با سایر کشورها را دارد منتها قیمت تمام شده محصولات ما به دلیل محدودیت های ایجاد شده توسط تحریم های خارجی و مقررات دست و پاگیر بسیار بالاست که در صورت رفع این موانع، مشکلی از نظر رقابت نداریم.

نیلفروش زاده گفت: قیمت حامل های انرژی و دستمزد کارگر در ایران هنوز پائین تر از برخی کشورهاست ضمن این که از نظر فنی، تکنیکی و وجود متخصصین توانمند نیز با کمبود خاصی مواجه نیستیم پس می توان با تکیه بر این مزیت ها، آینده روشنی برای نساجی متصور بود.

به اعتقاد وی، صنعت نساجی به طور مظلومانه تحت فشار قرار گرفته در حالی که جایگاه بسیار ارزشمندی دارد و با اندکی همکاری دولت در زمینه کاهش قیمت تمام شده، این مظلومیت به پایان خواهد رسید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×