اخبار نساجی

باز هم طرح سناریو برای قیمت بزین؛ ۸۴۰ یا ۹۹۰ تومان!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

باز هم طرح سناریو برای قیمت بزین؛ 840 یا 990 تومان!

در حالی که مجلس تاکید دارد که بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، تصمیم‌گیری درباره نرخ حامل‌های انرژی در سال جاری بر عهده دولت است و دولت باید در سقف درآمدی مشخص شده در زمینه افزایش دادن یا ندادن آنها نظر بدهد، سناریوهای مختلفی درباره قیمت بنزین به عنوان یکی از اقلام تاثیرگذار در سبد خانوار مطرح می‌شود.

ایسنا نوشت: علاوه بر این مجوز به دولت برای تغییر در قیمت حامل‌های انرژی، نمایندگان مجلس همچنین سقف افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را تعیین کردند تا دولت تنها در یک رنج قیمتی مشخص قدرت مانور داشته باشد.

بر این اساس و با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر اینکه قیمت فروش داخلی انواع سوخت با لحاظ کیفیت حامل‌ها و با احتساب هزینه‌های مترتب به تدریج تا پایان برنامه پنجم توسعه کمتر از ۹۰ درصد قیمت و بیشتر از قیمت تحویل روی کشتی (فوب) در خلیج‌فارس نباشد، می‌توان گفت که حداکثر قیمتی که می‌توان برای بنزین متصور بود ۱۸۹۰ تومان باشد. چرا که پیش از این جلیل سالاری ـ مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران ـ عنوان کرده بود که قیمت هر لیتر بنزین سوپر فوب خلیج‌فارس ۲۱۰۰ تومان است.

بر اساس این دیدگاه و با توجه به افزایش سالانه ۲۰ درصدی بهای سوخت دولت باید برای پر کردن فاصله ۷۰۰ تومانی کنونی تا ۱۸۹۰ تومانی سقف طی چهار دوره باقی مانده تا اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها امسال حدود ۲۹۰ تومان قیمت بنزین را افزایش دهد و قیمت آزاد آن به ۹۹۰ تومان برسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اما از آنجا که قیمت فوب شامل بنزین سوپر است و بهای آن بسیار بالاتر از قیمت بنزین معمولی است می‌توان گفت که قیمت ۱۸۹۰ تومان برای بنزین عددی دور از انتظار است هر چند که چندی پیش رییس مجلس عنوان کرده بود دولت در پی عرضه بنزین با بهای دو هزار تومان است.

با این حال و از آنجا که مجلس تاکید دارد که بهای سوخت باید در یک دوره پنج ساله به حداکثر خود برسد در سناریوی دوم می‌توان گفت که در آغاز مرحله دوم هدفمندی، ۲۰ درصد دیگر به قیمت کنونی بنزین افزوده خواهد شد و بهای آن از ۷۰۰ به ۸۴۰ تومان می‌رسد که به نظر می‌رسد این عدد معقول‌تر باشد.

در حال حاضر هر لیتر بنزین معمولی با سه قیمت ۱۰۰، ۴۰۰ و ۷۰۰ تومان و ۱۵۰، ۵۰۰ و ۸۰۰ تومانی برای بنزین سوپر عرضه می‌شود. پیش از این بنزین معمولی با دو قیمت ۱۰۰ تومانی سهمیه‌ای و ۴۰۰ تومانی آزاد و بنزین سوپر نیز با دو قیمت ۱۵۰ تومانی سهمیه‌ای و ۵۵۰ تومانی آزاد عرضه می‌شد.

البته با توجه به این که مصوبه مجلس بر کیفیت حامل‌های سوخت تاکید می‌کند و قیمت بنزین سوپر فوب خلیج فارس معیار افزایش قیمت بنزین قرار گرفته است، مشخص نیست، که قیمت هر لیتر بنزین معمولی تولید داخل با استاندارد یورو ۲ نیز قرار است با نرخ بنزین سوپر فوب خلیج فارس محاسبه شود یا خیر؟

از سوی دیگر در حال حاضر ماهانه ۶۰ لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت سوخت خودروها شارژ می‌شود که مشخص نیست در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها با وجود افزایش نرخ بنزین، سهمیه‌بندی این فرآورده نفتی ادامه می‌یابد یا خیر؟

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×