اخبار فرش ماشینی

بازدید اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از گروه صنعتی گلریز قم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بازدید اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران از گروه صنعتی گلریز قم

هیئت مدیره انجمن از واحدهای کیمیا پلی استر قم، کیان الیاف قم و گلریز پلیمر قم بازدید کردند.

گروه صنعتی گلریز قم به عنوان اولین تولید کننده خصوصی گرانول PET درایران و بزرگترین تولید کننده خصوصی الیاف پلی استر استیپل در کشور در شهرک صنعتی شکوهیه قم مشغول به فعالیت بوده و دارای ۷ واحد تولیدی در زمین هایی به مساحت جمعاً ۱۰ هکتار است.

این گروه صنعتی، با افتتاح اولین واحد تولیدی به نام شرکت منسوجات نبافته گلریز قم در سال ۱۳۷۳ آغاز به کار کرد. محصولات این شرکت در صنایعی نظیر بطریهای آب معدنی و نوشابه، ریسندگی نخ پلی استر، نخ های صنعتی، فیلم عکاسی، کفپوشهایی مانند موکت و فرش، صنایع خواب و پرکردنی و منسوجات بی بافت کاربرد دارد. همچنین بازیافت بطری های مصرف شده پلی استری توسط این گروه کمک بزرگی به محیط زیست کشور می کند و سالانه حدود ۱۵۰۰۰ تن بطری های آب معدنی و نوشابه پلی استری مصرف شده، به الیاف پلی استر قابل مصرف در لایه های ایزوگام و صنایع پر کردنی و غیره تبدیل می شود.

این گروه صنعتی برای ۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغالزایی نموده است و با در اختیار داشتن ۵% از صادرات نساجی کل کشور به ارزش بیش از ۳۰ میلیون دلار در سال گذشته نقش مؤثری در صادرات نساجی کشور ایفا می کند. واحدهای این گروه به تفکیک زمینه فعالیت و سال تأسیس به شرح زیر می باشد:

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

واحد اول: منسوجات نبافته گلریز قم، سال تأسیس ۱۳۷۳

واحد دوم: الیاف گلریز قم، سال تأسیس ۱۳۸۳

واحد سوم: پلی استر گلریز قم (به عنوان اولین واحد تولیدکننده الیاف هالو در کشور)، تأسیس ۱۳۸۵

واحد چهارم: شرکت کیمیا پلی استر قم، سال تأسیس ۱۳۸۸ ، تولید کننده الیاف Hollow (Virgin siliconized, Virgin Non-siliconized, Recycle, Ball Fiber) وsolid (شامل Recycle, Virgin, Virgin & Recycle)

واحد پنجم: شرکت کوشا رنگدانه قم، تولید کننده انوع مستربچ های صنعتی

واحد ششم: شرکت گلریز پلیمر قم، سال تأسیس ۱۳۸۹، تنها تولید کننده خصوصی گرانول PET گرید بطری

واحد هفتم: کیان الیاف قم (تولیدکنده الیاف پلی استر)، سال تأسیس ۱۳۹۰

*اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه بازدید از واحدهای عضو مستقر در استان قم در روز یکشنبه مورخ ۱۰ دی ماه ۹۱، از واحدهای کیمیا پلی استر قم، کیان الیاف قم و گلریز پلیمر قم بازدید کردند.

گلریز پلیمر قم

در این واحد گرانول PET گرید بطری، گرید الیاف، گرید نخهای صنعتی و گرید فیلم تولید می شود.

در واحدهای تولید گرانول این کارخانه از تکنولوژی bohler سوئیس استفاده شده است و انتقال مواد به بالای ستون تولید گرانول از طریق shooting انجام می شود. میزان ظرفیت تولید این کارخانه بسته به میزان مواد اولیه در دسترس تا ۶۰۰۰ تن گرانول PET در ماه می باشد.

کیان الیاف قم

در این کارخانه الیاف پلی استر Hollow با ظرافت ۱.۲ دنیر و با حداقل نایکنواختی در ظرافت جهت استفاده در واحدهای ریسندگی تولید می شود. در مرحله تولید الیاف میزان ضایعات در مرحله ذوب ریسی به میزان ۱۰% است که آن نیز قابل بازیافت است. الیاف پس از ذوب ریسی در بخش تکمیل تثبیت می شوند و پس از یک مرحله اعمالCrimp به طول درخواستی بین ۱۰-۱۰۰ میلی متر برش خورده و سپس بسته بندی می شوند. میزان تولید این واحد ۵۰ تن الیاف پلی استر در روز می باشد.

کیمیا پلی استر قم

بطری های PET در مقایسه با بطری های PVC آسیب کمتری به محیط زیست می رساند و فرآیند بازیافت آن ها به مراتب راحت تر می باشد، این بطری ها پس از مصرف، در کارخانه های بازیافت خرد و شسته می شوند و در واحدهای الیاف سازی این گروه بازیافت شده و به الیاف نساجی مورد مصرف در صنایع عایق های رطوبتی و صنایع پر کردنی تبدیل می شوند و همچنین علاوه بر آن خواصی نظیر شفافیت زیاد و سختی مناسب، استفاده ازآنها را در صنایع بسته بندی نوشیدنی ها بسیار توجیه پذیر نموده است. یکی از واحدهای فعال کشور در زمینه تولید الیاف پلی استر از پرک پلی استر کارخانه کیمیا پلی استر قم می باشد. در این کارخانه از یک دستگاه جداسازی ناخالصی ها و شستشوی پرک پلی استر نیز استفاده شده است که پرک پلی استر را مجدداً شستشو داده و از ناخالصی ها می زداید. این دستگاه دارای ظرفیت تولید یک تن در روز می باشد که بسته به نیاز مجموعه، تولید آن در روزهای مختلف، متفاوت است.

در این کارخانه تولید الیاف پلی استر هالو، سالید ریسایکل، سالید ویرجین و سالید رنگی تا ظرافت ۱.۲ دنیر امکانپذیر بوده و روزانه ۵۰ تن الیاف تولید می کند. الیاف تولید شده در این کارخانه بیشتر در صنعت بی بافت مورد استفاده قرار می گیرند.

در مجموع این گروه صنعتی در ۴ واحد تولید الیاف خود قابلیت تولید ۱۵۰ تن الیاف پلی استر در روز را دارد. که البته با توجه به وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بعضاً با ظرفیت هایی کمتر از ظرفیت اسمی کار می کند.

از جمله افتخارات این گروه صنعتی می توان به دست یافتن به عنوان کارآفرین برتر در چند دوره، صادر کننده نمونه کشور در چند دوره، پیشکسوت نمونه صنعت در سال ۸۹، واحد سبز نمونه کشوری در سال ۸۳ و برگزیده شدن به عنوان واحد صنعتی نمونه کشوری در سالهای ۸۹ و ۹۰ اشاره کرد.

هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در نشستی با مدیران گروه صنعتی گلریز قم در مورد مسائل و مشکلات روز نساجی کشور بحث و گفتگو کردند. در این نشست مدیران گروه صنعتی گلریز قم یکی از مشکلات خود را تأمین مواد اولیه آمورف مورد استفاده در واحد گلریز پلیمرعنوان کردند که باعث کاهش تولید این بخش شده است.

ایشان همچنین از حضور اعضای هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گروه صنعتی گلریز قم استقبال کرده و آن را موجب تعامل هرچه بیشتر فی مابین اعضا ارزیابی نموده و تشکیل جلسات کمیته های تخصصی در انجمن را مثبت قلمداد کردند.

هیئت مدیره انجمن نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و ضمن ابراز امیدواری جهت برطرف شدن مشکلات صنایع کشور، ازتلاشهای این گروه صنعتی که باعث افتخار صنعت استان قم در بخش نساجی کشور بوده و نقش بسزایی در اشتغالزایی جوانان منطقه دارد، تشکر و قدردانی نمودند و در نهایت برای این مجموعه محترم تحقق اهداف و موفقیت روزافزون را آرزو کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×