اخبار نساجی

بازار ۱۸۰ میلیون نفری اتحادیه اوراسیا به روی ایران باز شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

به گزارش ایرنا، تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از حدود سه سال پیش مذاکرات گسترده مربوط به تشکیل محدوده آزاد تجاری را آغاز کردند.
با توجه به دستاوردهای اجرای برجام و روند لغو تحریم‌های ضدایرانی، این مذاکرات به نتایج زیادی از جمله تعرفه صفر برای صادرات چندین کالا از ایران و همچنین وضع تسهیلات تعرفه ای برای اقلام دیگر منجر شده و همچنین هیأت‌های دو طرف در حال پیگیری افزایش همکاری‌ها هستند.
این توافق و حضور فعالانه و هدفمند بخش خصوصی در صادرات به بازارهای پرمصرف کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا با استفاده از تسهیلات تعرفه‌ای، می‌تواند گام بزرگی برای پیشبرد تجارت منطقه‌ای ایران باشد.
روزنامه ایزوستیا روز پنجشنبه نوشت که ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فهرست کالاهای مورد مبادله در محدوده آزاد تجاری موقت و مورد توافق دو طرف را تائید کرده‌اند.
براساس برنامه اعلام شده، این محدوده که ممکن است سال جاری میلادی (۲۰۱۷) راه اندازی شود، پس از سه سال دائمی و زمینه ساز همکاری‌های بیشتری خواهد شد.
یک مقام اتحادیه اقتصادی اوراسیا به این روزنامه گفت که دو طرف در مورد صادرات مرکبات، ماهی و محصولات دریایی از ایران به کشورهای عضو اتحادیه به توافق رسیده‌اند.
به گفته وی در فهرست صادرات ایران به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، کالاهای پزشکی و درمانی، مواد غذایی و محصولات صنایع سبک هم قرار دارد.
دارو، کفش، پارچه، گونی، شکلات، نان، آب میوه و مربا نیز از دیگر اقلام مورد توافق برای صادرات از ایران به بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.
رسانه روسی به نقل از این مقام بدون اعلام نام نوشته است: افزون بر این، ایران می‌خواهد خودرو و قطعات یدکی از جمله رادیاتور و همچنین آرماتور برای لوله ها و توربین‌های گازی و نیز تریلی به کشورهای عضو اقتصادی اوراسیا صادر کند.
از سوی دیگر، روسیه نیز محصولات فلزی (فولاد)، کامیون، اتوبوس و به احتمال زیاد هواپیما در اختیار ایران قرار می‌دهد.
مقام اتحادیه اقتصادی اوراسیا همچنین اعلام کرده است که در باره اقلام دیگر مانند برخی میوه‌ها و لبنیات برای واردات از ایران هنوز توافق حاصل نشده است و چند عضو از جمله قرقیزستان موافقت خود را در این باره اعلام نکرده‌اند.
وی در پایان گفت: طرف ایرانی همچنین پیگیر وضع تعرفه صفر برای صادرات برخی میوه‌ها، محصولات صیفی و لبنیات است که هنوز در این باره اختلاف وجود دارد.
از جمله توافق‌های صورت گرفته در جریان روند مذاکرات تهران و اتحادیه و اقتصادی اوراسیا، صادرات پسته، مغز پسته، گل کلم، کلم بروکلی، خرما، کشمش سیاه، بی هسته و سلطانی و دیگر اقلام کشمش ها از ایران با تعرفه صفر است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیتی بیش از ۱۸۰ میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از ۲۰ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که ژانویه سال ۲۰۱۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد با عضویت روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان ۲/۲ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی و ۳/۱ تریلیون دلار تولیدات صنعتی دارد و همچنین تجارت خارجی کشورهای عضو به خارج از اتحادیه بالغ بر ۸۷۷ میلیارد دلار یعنی برابر ۷/۳% صادرات و ۳/۲% واردات کل جهان است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا جمعیتی معادل ۱۸۰ میلیون نفر را در برمی‌گیرد. ویتنام از ماه مه ۲۰۱۵تفاهم نامه منطقه تجارت آزاد با این اتحادیه را امضا کرده است و چین، ترکیه، تونس، هند، نیوزیلند و مغولستان نیز خواهان ایجاد چنین منطقه آزاد مشترکی هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×