اخبار فرش ماشینی

بازار پارچه در‎ ‎انتظار نوسازی صنایع نساجی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در ابتدای سال‌جاری با بروز بحران اقتصاد جهانی قیمت مواد اولیه‎ ‎بسیاری از محصولات از جمله پارچه کاهش یافت و تولیدکنندگان امیدوار شدند که این‎ ‎کاهش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید آنها را کاهش داده و در نتیجه قیمت نهایی محصول‎ ‎در بازار پایین بیاید. با این‌که این تعدیل قیمت‌ها بخصوص در زمینه مواد اولیه‎ ‎نسبتا چشمگیر بود اما رفته‌رفته نرخ‌ها به حالت قبلی برگشت‎.

‎از سوی دیگر، بازار‎ ‎پارچه که در نیمه نخست سال از رونق خوبی برخوردار نبود، به انتظار فصل افزایش تقاضا‎ ‎یعنی نیمه دوم سال نشسته بود تا بازار پوشاک و پارچه از رکود خارج شود‎.
‎رئیس‎ ‎هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی در گفت‌وگو با “گسترش صنعت” گفت: با آغاز فصل مدارس‎ ‎رونق نسبی در بازار پارچه و پوشاک به وجود آمد هر چند که انتظارات اولیه برآورده‎ ‎نشد، اما به هر حال از شرایط خرید و فروش در تابستان بهتر بود‎.

‎محمد مروج با‎ ‎اشاره به این که به‌طور معمول هر ساله در دو نوبت اواخر شهریور و در نزدیکی سال نو‎ ‎قیمت‌ها در بازار پوشاک با افزایش روبه‌رو می‌شود، اظهار کرد: از آنجا که تغییر‎ ‎چندانی در نرخ محصولات نساجی و پوشاک در آستانه بازگشایی مدارس رخ نداد پیش‌بینی‎ ‎می‌شود که تا پایان سال‌جاری نوساناتی در قیمت این محصولات به وجود آید‎.
‎وی در‎ ‎زمینه قیمت مواد اولیه مورد نیاز در صنعت نساجی تصریح کرد: به دلیل کاهش قیمت‌ها در‎ ‎بازارهای جهانی شاهد تعدیل نرخ مواد در ابتدای سال بودیم، اما رفته‌رفته این روند،‎ ‎معکوس شد و قیمت‌ها به میزان اولیه خود برگشت. وی افزود: طبق آمار سرانه مصرف پارچه‎ ‎در ایران سالانه ۲۰ مترمربع است. به  این ترتیب اگر جمعیت کشور را ۷۰ میلیون نفر در‏‎ ‎نظر بگیریم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمربع باید انواع پارچه در بازار کشور توزیع‏‎ ‎شود‎.
‎مروج افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰میلیون مترمربع پارچه در کشور تولید‎ ‎می‌شود بنابراین حدود ۶۰۰ میلیون مترمربع از این محصول به‌صورت رسمی یا غیررسمی به‏‎ ‎کشور وارد می‌شود‎.

‎وی تصریح کرد: با توجه به سهم بالای بیمه و مالیات در هزینه‎ ‎کارخانه‌های نساجی، قیمت تمام شده تولید پارچه در کشور زیاد بوده و از این لحاظ‎ ‎نمی‌توان با محصولات کشورهایی چون ترکیه و پاکستان رقابت کرد‎.
‎رئیس هیات‌مدیره‎ ‎انجمن صنایع نساجی در ادامه گفت: اگر به مراکز فروش پارچه در تهران مانند خیابان‎ ‎زرتشت مراجعه کنید، پارچه‌های وارداتی زیادی را که به لحاظ وزنی، سبک بوده اما از‎ ‎قیمت بالایی برخوردارند مشاهده خواهید کرد‎.

‎او معتقد است: صنایع نساجی مشکلی در‎ ‎فروش ۸۰۰ میلیون مترمربع پارچه تولیدی خود ندارند اما باید سازوکاری در رابطه با‏‎ ‎‏۶۰۰‏‎ ‎میلیون مترمربع پارچه وارداتی اندیشید، چون این میزان، سهم قابل توجهی از بازار‎ ‎را در دست گرفته است. صنعت نساجی ما نیازمند سرمایه‌گذاری و با نوسازی ماشین‌آلات و‎ ‎نیز احداث واحدهای جدید است تا کشور از واردات پارچه بی‌نیاز شود و بازار آن با‎ ‎محصولات ایرانی تامین شود‎.
‎به گفته مروج، هر چند بخش خصوصی به لحاظ تولید و فروش‏‎ ‎از وضعیت مطلوبی برخوردار است، اما کمتر سرمایه‌گذاری حاضر به فعالیت در این صنعت‎ ‎می‌شود‎.

‎وی افزود: علاوه بر این، از آنجا که سود واردات پارچه بیشتر از تولید آن‎ ‎است رفته‌رفته برخی از تولیدکنندگان اقدام به واردکردن این کالا می‌کنند و ما شاهد‎ ‎آن هستیم که تولید داخلی به سمت تجاری شدن می‌رود‎.
‎یک فعال دیگر در صنعت نساجی‎ ‎گفت: با هماهنگ کردن تعرفه‌های واردات نساجی و جلوگیری از قاچاق پارچه به داخل،‎ ‎امکان افزایش کیفیت و کمیت تولید کالا فراهم شده و بازار صنایع داخلی رونق‎ ‎می‌گیرد‎.
‎ناصر رجبی افزود: ۹۳ درصد از بازار مصرف چادر مشکی در اختیار شرکت‌ها و‏‎ ‎اجناس خارجی است و با وجود استفاده فراوان ایران از چادر بویژه چادر مشکلی تولید‎ ‎این محصول در داخل به‌ندرت صورت می‌گیرد‎.
‎وی ادامه داد: اگر به بازارها و سراهای‎ ‎پارچه و چادر مشکی سری بزنید، اصلا با چادر مشکی ایرانی برخورد نمی‌کنید چرا که این‎ ‎کالا کمتر در بازار وجود دارد‎.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎رجبی تصریح کرد: از جمله مشکلات صنعت نساجی وجود‎ ‎تعرفه‌های ناهماهنگ و قاچاق کالاست‎.
‎وی افزود: زمانی که محصولات و تولیدات داخل‎ ‎با قیمت تمام شده بالایی در بازار عرضه می‌شود به‌تبع آن خریداران و مصرف‌کنندگان‎ ‎نیز به کالاهای خارجی که از قیمت پایین‌تری نیز برخوردارند رجوع خواهند کرد‎.
‎این‎ ‎فعال صنعت نساجی کمبود مواد اولیه تولید پارچه را از جمله عوامل افزایش قیمت تمام‎ ‎شده محصولات نساجی عنوان کرد و افزود: در صورتی که بتوان مواد اولیه محصولات نساجی‎ ‎را با قیمت پایین برای تولیدکنندگان محصولات نساجی تامین کرد به‌تدریج قیمت‌ها کاهش‎ ‎می‌یابد و مصرف‌کنندگان نیز به خرید تولیدات داخل تشویق می‌شوند‏‎.‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×