اخبار نساجی

ایران در بین ۲۵ صادرکننده برتر دنیا قرار گرفت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وزیر صنعت، معدن و تجارت از قرار گرفتن ایران در جمع ۲۵ کشور صادرکننده برتر دنیا بر اساس آمارهای جهانی خبر داد و گفت: ایران در بین۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری امروز در همایش معرفی ۴۰۰ شرکت برتر ایران، با بیان اینکه ایران در فهرست ۲۰ کشور جهان در تولید برخی صنایع مادر مانند فولاد، مس و خودرو قرار دارد، گفت: رتبه سی ام صادرکننده مواد غذایی نیز متعلق به ایران است.

وی با تشریح مفاهیم رقابت و رقابت پذیری افزود: به طور کلی وضعیت رقابتی در داخل بنگاه و فضای خارج از آن مورد توجه قرار می گیرد.

به گفته غضنفری، فضای رقابتی خارج از بنگاه مهمتر به نظر می‌رسد زیرا با موضوعاتی چون دسترسی به تسهیلات بانکی، مقررات بیمه ای، گمرک، ثبات قوانین، قیمت ارز و دیگر موارد سر و کار دارد.

وزیر صنعت افزود: با شکل گیری ارتباط نظری، بهترین شیوه مدیریت اعمال می شود، هر چند که برخی رقابتی نبودن محصول را به فضای حاکمیتی نسبت می دهند و با این شیوه تلاش می کنند، تا خود را از انتقادها مصون نگه دارند.

وی ادامه داد: از سویی، برخی مسئولان نیز نظری متفاوت از این دیدگاه دارند و می گویند کاستی در فضای حاکمیتی وجود ندارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

غضنفری با بیان این که دولت و بخش خصوصی باید کمبودهای بنگاه و محیط را بپذیرند، افزود: تعامل این دو با یکدیگر، منجر به کسب موفقیت‌های بزرگ در حوزه تولید و صادرات بنگاه ها می شود.

وی گفت: سنجش شرکت های برتر در سازمان مدیریت صنعتی درون بنگاهی بوده، اما همزمان این نیاز که شاخص های ملی سنجیده شود ، احساس می شود.

وزیر صنعت با مقایسه ۴۰۰ شرکت برتر کنونی ایران و ۵۰۰ شرکت فورچون (سیستم سنجش بنگاه های برتر) دنیا گفت: فروش اولین شرکت فورچون در سال ۲۰۱۰ حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بوده که معادل ۲.۲ برابر مجموع فروش ۱۰۰ شرکت اول ایران است.

وی توضیح داد: میزان فروش اولین شرکت برتر فورچون ۲۰۱۰ ، ۳۲ برابر فروش یا درآمد اولین شرکت ایرانی است.

وزیر صنعت با بیان اینکه باید برای مدیریت اندازه شرکت ها تصمیم گیری کنیم ، افزود: یافتن راهی برای چند برابر شدن فروش و حجم فروش نیازی مهم است.

وی گفت: اینکه بازار فروش محصولات ایرانی را در نقشه جغرافیایی کنونی و جمعیت ۷۵ میلیونی کشور در نظر بگیریم، خطای استراتژیک است.

غضنفری با اشاره به اینکه نیمی از ۴۰۰ شرکت برتر ، صادراتی هستند و در حقیقت ۵۰ درصد صادرات توسط این گروه از شرکت ها انجام می شود، افزود: ۵۰ درصد از صادرات غیرنفتی توسط ۲۰۰ شرکت برتر انجام می شود.

غضنفری به رشد ۲۳ درصدی فروش ۱۰۰ شرکت برتر در سال مالی ۸۹ نسبت به یک سال قبل از آن اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ شرکت برتر کشور در سال ۸۹، رشد ۵۴ درصدی صادرات رانسبت به مدت مشابه قبل از آن تجربه کرده اند.

وی تصریح کرد: اینکه نیمی از مجموع شرکت های برتر صادرات داشته اند ، به معنای آن است که اولا انتخاب شرکت های برتر مبتنی بر محتوا و دانش است و دیگر اینکه علی رغم بحران های جهانی و مسائل منطقه ای هیچ کدام از آنها مسیر رشد را تغییر نداده‌اند و همواره رو به جلو حرکت کرده‌اند.

وزیر صنعت به وضعیت فضای کسب و کار و آمادگی این وزارتخانه برای هموار کردن مسیر اشاره کرد و گفت: رقابت پذیری در سطح ملی و بنگاه ها باید توامان دنبال شود ودر سطح بنگاهی نیز باید تولید و تجارت مورد توجه باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×