اخبار نساجی

ایران در برابر تحریم ها دست و پا بسته نیست

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به تعیین شروط ایران برای عقد قراردادهای نفتی با کشورهای اروپایی، بر لزوم پابرجا بودن این شروط حتی در صورت تجدیدنظر اروپایی ها تاکید کرد و گفت: تعیین این شروط نشان می دهد که ایران در برابر تحریم ها دست و پا بسته نیست.

حسین نجابت در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تعیین شروط سه گانه برای فروش نفت به کشورهای اروپایی را اقدام بسیار درستی دانست و گفت: در حالی که تصور کشورهای اروپایی بعد از تحریم نفت، به دردسر افتادن و دستپاچگی جمهوری اسلامی بود، ایران با تعیین این شرایط و موضع گیری مناسب اقتدارش را به رخ جهانیان کشید.

نجابت تعیین شرط پرداخت تضمینی پول حاصل از فروش نفت را ضمانت کننده تامین نفت از سوی ایران و پرداخت به موقع مبلغ حاصل از فروش توسط کشورهای اروپایی عنوان و خاطرنشان کرد: البته باید قیمت تضمینی فروش نفت نیز به صورت دقیق محاسبه شود، چرا که نحوه دریافت و پرداخت پول به دلیل تحریم ها نیز مشکلی است که باید با استفاده از راه های فرعی و میان برهایی آن را برطرف کرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در عین حال ضمن اشاره به رفتارهای بی منطق خلاف عرف اروپایی ها، تاکید کرد: با توجه به دشمنی های بی منطق اروپایی ها و نبود ضمانت برای رفتارهای آن ها، باید همواره و حتی در صورت کوتاه آمدن اروپایی ها از تحریم نفتی ایران، شروط عقد قرارداد نفتی پابرجا باشد.

وی در ادامه با بیان این که اکنون شاهد جنگ تمام عیار اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران هستیم، گفت: در این شرایط با مقابله به مثل ایران، آنها احساس نمی کنند که تصمیم فلج کننده ای در برابر ما گرفته اند؛ از این رو حتی در صورت انصراف اروپایی ها از تحریم نفت، ایران نباید از شرایط فروش کوتاه آید.

نجابت هم چنین ضمن تاکید بر این موضوع که باید شرایط فروش نفت برای برخی از کشورهای اروپایی اعمال شود، گفت: با توجه به معاهدات مطلوب ایران در حوزه نفت و گاز با برخی از کشورهای اروپایی همچون ترکیه و ارمنستان، مطمئنا چنین شروطی نباید برای این کشورها لحاظ گردد.

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس موضع گیری ایران در قبال اقدامات خصمانه آمریکا و اروپا پس از تحریم نفت را پویا و متحرک خواند و گفت: البته همه کشورهای اروپایی از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت نمی کنند، به گونه ای که یونان و ایتالیا با زیرپاگذاشتن قطعنامه تحریم نفت ایران در حال انجام اقداماتی برای بهره از این منابع هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان این که قطعنامه تحریم نفت ایران تنها یک پز سیاسی بوده است، گفت: با توجه به رکود اقتصاد اروپا، تحریم نفتی ایران تنها به نفع برخی از کشورهای ثروتمندتر اروپاست که مشکلاتی برای دیگر کشورهای عضو این اتحادیه به وجود آورده است.

نجابت در ادامه توضیح داد: اروپایی ها با تحریم نفت ایران باید اقداماتی برای جایگزین کردن نفت و تبدیل فرآورده هایشان انجام دهند که این امر مستلزم صرف هزینه های بسیاری در شرایط رکود اقتصادی این کشورهاست؛ این در حالی است که ایران حتی در صورت انجام ندادن هیچ اقدامی به راحتی می تواند مشتری جایگزینی برای فروش نفت پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر کشورهای آسیای جنوب شرقی و میانه و کشورهای آفریقایی به انرژی احتیاج دارند که آن را از ایران تامین می کنند؛ از سوی دیگر برخی از شرکت های اروپایی نیز جدا از دولت هایشان به دنبال نفت ایران هستند که تمامی این موارد نشان می دهد ایران در این شرایط نیز مستاصل نیست.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان با بیان این که ایران با در اختیار داشتن منابع نفتی اش شرایط برتری نسبت به اروپا با شرایط رکود اقتصادی دارد، گفت: قدرت مانور ما از بسیاری از کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و اسپانیا بیشتر است به طوری که ایتالیا درصد بالایی از نفت خود یعنی بیش از ۳۰ درصد را از ایران وارد می کند که با تحریم نفت ایران باید پالایشگاه هایش را تغییر دهد و این رویه باعث بروز مشکل برای آنها می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×