اخبار نساجی

ایران در آمار رقابت پذیری اقتصاد جهانی ۲۰ پله نزول کرد

 

ایران در آمار رقابت پذیری اقتصاد جهانی ۲۰ پله نزول کرد

    وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران در آمار رقابت پذیری اقتصاد جهانی ۲۰ پله نزول کرد.

به گزارش ایلنا، عباس آخوندی در نهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت پروژه با تاکید بر توسعه کشور و بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: اصلی‌ترین محرکه اقتصاد کشور بنگاه‌ها هستند نه دولت و به هیچ وجه دولت عامل توسعه اقتصادی نیست اما هنوز در مجامع مختلف دیده می‌شود چشم‌ها به دولت است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: منابع اعتباری برای اجرای پروژه‌ها در سال جاری کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود درصورتیکه که این پروژه‌ها به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند.

وی افزود: بنگاه‌ها باید در فضایی کار کنند که مولد اقتصاد باشند و اگر دولت بخواهد فضای مولد ایجاد کنند به بنگاه‌های پرسش‌گر نیاز دارند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته آخوندی دولت‌ها به شرط وجود بنگاه‌های اقتصادی کارآمد هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ۲۰ سال گذشته ایران در آمار رقابت پذیری اقتصاد جهانی ۲۰ پله نزول کرد، گفت: ایران در حوزه کارآیی نهادها در رتبه ۸۳ از ۱۴۸ قرار گرفته است.

وی افزود:‌ در بخش زیربناها نیز در رتبه ۶۵، در بخش مدیریت اقتصاد کلان در رتبه ۱۰۰، در بخش سلامت در رتبه ۵۱ و در بخش کارآیی آموزش در رتبه ۸۸ قرار گرفته است که این میزان بیانگر حجم آموزش بالا و کارآیی متوسط است.

به گفته آخوندی رتبه ایران در بخش کارآیی نیروی انسانی که عمده‌ترین عامل توسعه است به پایین‌ترین رتبه یعنی ۱۴۵ از ۱۴۸ کشور رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: ایران در جایگاه توسعه یافتگی بازارهای مالی در رتبه ۱۳۰ از ۱۴۸ و در بخش آمادگی و پذیرش دانش نو موثر و کارآمد در رتبه ۱۱۶ قرار گرفته است.

وی با اشاره به اندازه بازار ایران و کارآیی آن در اقتصاد جهانی گفت: در این رتبه‌بندی جایگاه بازار ایران در رتبه ۱۹ قرار گرفته است اما پیشرفته بودن بنگاه‌ها در رتبه ۱۰۴ و نوآوری در بازار اقتصادی در رتبه ۷۱ قرار گرفته‌اند.

آخوندی با بیان این‌که مدت‌هاست قدرت ما در رقابت با سایر کشورهای در جهان کاهش یافته است، گفت:‌این قدرت به چگونگی توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی برمی گردد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: مدیریت پروژه غیر از دانش و نوآوری نیست و باید بتوان با تخصیص منابع به این بخش را فعال کرد.

وی با بیان این‌که در چینش اقتصادی و شناسایی دهک‌های کشور یک جدولی با نام صدک طراحی شد، گفت: منحنی صدک بسیار نگران‌کننده بود به گونه‌ای که پنج درصد اول این جدول از اقشار بسیار فقیر بودند و این جدول نشان می‌داد طبقه متوسط در ۱۰ سال گذشته حذف شده بودند و فاصله بین صدک ششم تا هفتادم معنی نداشت.

آخوندی اظهار کرد: در این جدول پنج درصد مردم نیز به شدت پول‌دار شده بودند.

وی با بیان این‌که کاهش رقابت پذیری در بین جداول جهانی طی دو سال اخیر از ۶۰ به ۸۰ رسیده است، گفت: این امر موجب فقیر شدن متوسط جامعه بوده است.

وی گفت:‌ منابع پروژه‌های امسال کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است درصورتیکه که این پروژه‌ها به میزان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر بنگاه اقتصادی نباشد توسعه ملی نیز وجود ندارد و مدیران باید حس پرسش‌گری و قدرت بیشتری داشته باشند چراکه باید کارآیی بازار ایران به جای ۱۳۵ در رتبه بهتری قرار داشته باشد.

وی افزود: از همه مدیران و نخبگان کمک می خواهیم تا برای فعال شدن جامعه و حفظ پرسش‌گری به این وزارتخانه کمک کنند.

آخوندی گفت: بعد از ۳۵ سال فعالیت متوجه شدم بدون حضور شهروندان پرسش‌گر هیچ دولتی توانایی کار و موفقیت در کسب و کار را ندارد.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که باید چه کرد تا این رقابت پذیری ایجاد شود؟ گفت: دانش باید به پروژه برسد ضمن این که مردم و بنگاه‌ها پرسش‌گر باشند.

آخوندی افزود: مدت‌هاست در دستگاه‌هایمان آموزش موثر نیروی انسانی نداشتیم و باید دقت کنیم ما به عنوان وزارت راه و شهرسازی نهاد مستقل نیستیم بلکه به ملت وابسته هستیم.

وی گفت:‌ منابع پروژه‌های امسال کمتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده است درصورتیکه که این پروژه‌ها به میزان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×