اخبار نساجی

ایران بین کشورهای دیگر چه رتبه اقتصادی دارد؟

 

 

جایگاه ایران در رتبه بندی های اعلام شده توسط نهادهای بین المللی در حوزه اقتصاد طی سال های اخیر تخت تاثیر عوامل مختلفی دارای افت و خیزهای خاصی بوده است

رتبه هر کشور شاخص های جهانی در شکل دهی نگرش کلی به آن سرزمین به شدت مؤثر است. سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و گردشگران هم در انتخاب شرکا و مقاصد خود نیم نگاهی به این شاخص ها و جایگاه هر کشور در رتبه بندی ها دارند.

در حوزه اقتصادی نیز همین شرایط حکمفرما است؛ جایگاه هر کشور در رتبه بندی هایی که در مورد مسائل اقتصادی صورت می گیرد، نقش موثری در تعیین گستره و عمق نفوذ تجاری و اقتصادی آن کشور دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رتبه جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر به علل مختلف در رتبه بندی های گوناگون افت و خیزهای فراوانی داشته است اما از نظر شاخص های اقتصادی و در رتبه بندی هایی که بر مبنای این شاخص ها انجام می شود، وضعیت کشورمان متأسفان چندان مطلوب نیست. نگاهی گذرا به رتبه ایران در چند شاخص اقتصادی این واقعیت را تأیید می کند.

شاخص رقابت صنعتی(Competitive Industrial Performance)

تازه ترین نتایج اعلام شده برای این شاخص مربوط به سال ۲۰۱۱ میلادی است. این شاخص در میان ۱۳۶ کشور جهان اندازه گیری می شود و در سال ۲۰۱۱ میلادی رتبه ایران در میان ۱۳۶ کشور ۵۹ اعلام شده است.

شاخص رقابت پذیری جهانی (Global Competitiveness Index)

تازه ترین فهرست اعلام شده از این شاخص مربوط به سال ۲۰۱۴ میلادی است. ۱۴۴ کشور جهان در این شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند. در رتبه بندی سال ۲۰۱۴ ایران در جایگاه ۸۳ از میان ۱۴۴ کشور قرار دارد.

شاخص توانمندی تجارت (Enabling Trade Index)

کشورها از نظر توانمندی تجاری آخرین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در این ارزیابی ۱۳۸ کشور از نظر قدرت تجاری بررسی شده اند. رتبه ایران در این شاخص از میان ۱۳۸ کشور ۱۳۱ اعلام شده که یکی از نامناسب ترین رتبه های کشورمان در شاخص های اقتصادی است.

شاخص توسعه انسانی (Human Development Index)

شاخص توسعه انسانی اگرچه در ظاهر ارتباطی با مسائل اقتصادی ندارد، اما بررسی مؤلفه هایی که در این شاخص مورد ارزیابی قرار می گیرند نشان می دهد که نقش مسائل رفاهی و اقتصادی در آن ها بسیار پررنگ است.

این شاخص آخرین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی در جهان اندازه گیری و نتایج آن اعلام شده است. ۱۸۷ کشور در این سال از نظر شاخص های توسعه انسانی بررسی شده اند و جمهوری اسلامی ایران توانسته است رتبه ۷۵ را به خود اختصاص دهد.

شاخص آزادی اقتصاد (Index of Economic Freedom)

شاخص آزادی اقتصاد از جمله شاخص های مهمی است که سرمایه گذاران خارجی در انتخاب مقاصد سرمایه گذاری خود به آن توجه می کنند. شرایط کشورمان در این شاخص متأسفانه اصلا مطلوب نیست.

شاخص آزادی اقتصاد آخرین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی اندازه گیری و نتایج آن منتشر شده است. در این ارزیابی ۱۸۶ کشور مورد بررسی قرار گرفته اند. ایران در میان این کشورها رتبه ۱۷۳ را از نظر آزادی اقتصاد به خود اختصاص داده است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×