اخبار نساجی

ایران، کشوری کم نظیر برای جذب سرمایه گذاری خارجی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی در نخستین نشست سفرا و نمایندگان خارجی مقیم تهران گفت: ظرفیتهای بالقوه سرمایه گذاری، ایران را به یکی از کشورهای کم نظیر برای جذب سرمایه گذاری خارجی تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا ‘بهروز علیشیری’ در این نشست که درمحل وزارت اقتصاد برگزار شد ضمن بیان این مطلب که ایران به لحاظ ذخایر نفت چهارمین کشور در دنیا و از نظر ذخایر گازی دارای رتبه دوم می باشد خاطر نشان کرد: ایران همچنین از نظر جذب توریسم و ذخایر معدنی جزء ده کشور برتر دنیا می باشد و تنوع آب و هوایی در ایران بین ۳۵ تا ۴۵ درجه باعث تنوع در محصولات کشاورزی شده است که این خود یکی از مزیتهای ذاتی کشور برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی در خصوص محورهای مهم برنامه پنجم توسعه کشور یادآور شد: ظرفیت بالای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز، برآورد کاهش نرخ بیکاری به میزان ۷% ، برآورد رشد اقتصادی متوسط ۸% در طی سال و مهم تر از همه پیش بینی قطع ارتباط هزینه های عمومی به درآمد نفتی تا پایان برنامه، از محورهای مهم برنامه مذکور می باشد.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی در ادامه با اشاره به جایگاه ایران به عنوان ۱۷ امین اقتصاد بزرگ دنیا افزود: بازار سرمایه مناسب ایران برای فعالیت بخش خصوصی داخلی و خارجی، حضور ۴۰ صنعت یا بخش متفاوت برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران، ظرفیت گردش مالی بالای ۱۰۰ میلیارد دلار و نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد در کنار سایر مزیتهای اقتصادی کشور ایران را به یکی از کشورهای بسیار مهم برای جذب سرمایه گذاری خارجی در حوزه بازار سرمایه تبدیل کرده است.

وی همچنین با اشاره به سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و بحث خصوصی سازی و انتقال مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی که از سال ۲۰۰۷ در کشورآغاز شده است اظهار داشت: فرآیند خصوصی سازی در ایران با شتاب بسیار بالا صورت گرفته است به طوریکه تا کنون ۸۲ میلیارد دلار از شرکتهای بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شده است و بیش از ۳۰۰ تا ۳۵۰ شرکت به بخش خصوصی داخلی و خارجی عرضه شده است .

معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی درخصوص مزیتهای سرمایه گذاری در ایران خاطر نشان کرد:سرمایه گذاران خارجی می توانند تحت هر گونه ترتیبات قراردادی در ایران سرمایه گذاری کنند ودولت ایران سرمایه آنها را در برابر کلیه ریسکهای سیاسی تضمین خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی همچنین عدم محدودیت برای انتقال اصل و سود سرمایه سرمایه گذاران خارجی،واردات مواد اولیه و صادرات محصولات و امکان حضور و فعالیت در بازار بورس ایران را از دیگر مزیتهای سرمایه گذاری در ایران برشمرد .

علیشیری همچنین با اشاره به فعالیت مراکز خدمات سرمایه گذاری در کلیه استانها اظهار داشت: این مراکز از مرحله ابتدا تا انتهای اجرایی شدن طرحهای سرمایه گذاری خارجی در کنار سرمایه گذاران هستند و کمک در ثبت شرکت، هماهنگیهای گمرکی، ارائه اطلاعات، رسیدگی و حل مسائل مربوط به اقامت، اشتغال، بازار کار و اخذ هرگونه مجوز محیطی یا تخصصی از وظایف این مراکز می باشد.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری تسهیل در شرایط اخذ مجوزها و کاهش زمان آن از ۴۵ روز به ۱۵ روز را از مزایای قانونی سرمایه‌گذاری در ایران بر شمرد و در ادامه افزود: ایران در راستای افزایش همکاری اقتصادی با کشورهای مختلف اقدام به امضای موافقتنامه های دو جانبه حمایت از سرمایه گذاری با ۵۳ کشور و موافقتنامه های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با ۴۴ کشور دنیا نموده است.

علیشیری با اشاره به سایت تخصصی سازمان سرمایه گذاری به عنوان شبکه ارتباطی این سازمان با سرمایه گذاران خارجی خاطر نشان کرد: کلیه فرصتهای پروژه ایی سرمایه گذاری ایران به زبان انگلیسی در سایت تخصصی این سازمان به نشانی iio.ir در اختیار کلیه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ پروژه به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد دلار در این سایت آماده معرفی به سرمایه گذاران خارجی می باشد.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی ضمن بیان این مطلب که تشکیل ستاد های سرمایه گذاری در تمامی استانهای کشور اقدامی در راستای کمک به حل مشکلات سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد تصریح کرد: ستادهای سرمایه گذاری موظف هستند طی مدت ۱۵ روز به شکایات سرمایه گذاران رسیدگی کنند و تاکنون بیش از ۱۰۰ نشست تخصصی به منظور رسیدگی و حل و فصل شکایات و اعتراضات سرمایه گذاران داخلی و خارجی درد استانهای کشور برگزار شده است.

وی تشکیل هیأت مقررات زدایی را از اقدامات مهم در راستای بهبود فضای کسب و کار کشور عنوان کرد و در ادامه افزود: پیش بینی اعطای جایزه به سرمایه گذاران خارجی به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال به نسبت ۶ در هزار برای مناطق اصلی و ۱۰ در هزار برای مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین اختصاص ۲۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران خارجی را از دیگر اقدامات در خصوص بهبود فضای کسب و کار کشوربر شمرد.

علیشیری همچنین ضمن اشاره به آمار جذب سرمایه گذاری خارجی ایران که در سال ۲۰۰۹ ایران را در بین شش کشور برتر دنیا قرار داده بود تصریح کرد: ایران در بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ دارای رشد ۱۲۴% در جذب سرمایه گذاری خارجی بوده و به لحاظ حجم جذب سرمایه گذاری خارجی جزو ده کشور برتر آسیا قرار داشته است.

این مقام مسئول در پایان مهمترین هدف از برگزاری این نشست را ارتقا حوزه های همکاری اقتصادی بین کشورها و ایجاد روابط مستحکم تر اقتصادی بین بخش خصوصی آنها عنوان کرد و ضمن اظهار امیدواری برای درک متقابل اقتصادی ایران و سایر کشورها خاطر نشان کرد: بخشهای خصوصی برای فعالیت به علامتهای اقتصادی، مزیتهای سرمایه گذاری، حقوق مناسب، پوشش قانونی، گردش کار شفاف و سودآوری بالا توجه می کند که اقتصاد ایران و بسیاری از کشورها دارای تمامی این ویژگیها می باشد و مناسب است تا نمایندگان خارجی مستقر در ج.ا.ایران این فرصت ها، مشوق ها و مزیت ها را به اطلاع بخش های خصوصی کشور خود برسانند تا زمینه های همکاری اقتصادی فی مابین بیش از گذشته افزایش یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×